Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
25.11.2018, 08:10

Týždeň v médiách: Kto za koho kope? Ako sa médiá zapojili do komunálnych volieb. A Facebook proti Sorosovi

Aj o denníku Sme, ktorý to s názorovou stranou o hoaxoch myslel dobre. Ale...

Týždeň v médiách: Kto za koho kope? Ako sa médiá zapojili do komunálnych volieb. A Facebook proti Sorosovi
Zdroj: TASR

Vráťme sa ešte ku komunálnym voľbám. Možno si pamätáte titulnú stranu Týždňa, písala som to  v Týždni v médiách, ktorý v týždni pred komunálnymi voľbami vyšiel s titulnou stranou "jediných správnych kandidátov".

Zdroj: Týždeň

​Myslím si, že to týždenník prepískol, pretože nie je úlohou médií ľuďom odporúčať konkrétne mená - respektívne sugestívne vyjadrovať názor. Niektorí si myslia opak. Možno by nám túto dilemu vyriešila výmena kandidátov. Teoreticky, ako by sme vnímali fakt, ak by najčítannejší a najpredávanejší denník v krajine, hovorme mu Nový čas, vyšiel deň pred voľbami s titulnou stranou nejakého konkrétneho kandidáta? A odporúčal nám, aby sme volili iba týchto kandidátov: Harabina, Chmelára, prípadne Mariana Kotlebu?

Titulná strana Týždňa nie je jediný prípad, kedy sa do volieb zapojilo médium. Známy je aj neoznačený PR rozhovor, ktorý vyšiel v magazíne Madam Eva s Janou Vaľovou, bývalou kontroverznou primátorkou Humenného. 

Jana Vaľová na svojej Facebookovej stránke po voľbách hovorí o výraznej antikampani zameranej voči nej. V jednom zo svojich statusov píše o tom, že Denník N vyšiel v náklade 12 000 kusov a bol distribuovaný do schránok v Humennom. V danom vydaní bol článok s korupčnými praktikami dnes už bývalej primátorky Humenného. Šéf vydavateľstva N Press, v ktorom Denník N vychádza, Lukáš Fila, nám na našu otázku odpovedal, že 7. novembra dodávali  do Humenného 4 000 kusov bežného vydania. O čísle 12 000 tisíc kusov netuší. 

O mediálnych praktikách v Humennom počas posledných komunálnych volieb písal Ján Krempaský pre denník SME. Ten citoval organizátora protestov Za slušné Slovensko v Humennom a novozvoleného mestského poslanca Martina Ruščanského, podľa ktoréhoudia dostali do schránok Plus 7 dní, kde hovorila (Vaľová pozn.red.), že teplo bude drahšie, ak nevyhrá." Protikandidát Vaľovej Meličko v článku hovoril o tom, že "známa Vaľovej z Plusky urobila pre ňu kopu PR článkov". Časopisov malo byť 24 - tisíc kusov. Humenčania vraj dostali takto aj Život a Extra Plus. Michal Teplica, šéf News and Media Holding, kde vychádza Plus 7 dní, pre Sme.sk odmietol akékoľvek redakčné články písané v prospech kandidáta. Distribúciu časopisov nepoprel. Remitendu si kúpil volebný tím Vaľovej.

Asi si nebudeme nahovárať, že médiá, vrátane sociálnych sietí, dnes nemajú vplyv na súčasnú situáciu. A už vôbec, že svojimi príspevkami neovplyvňujú voľby. Naopak. A vždy to tak bolo. Ale veľmi dôležité je rozlíšiť aj to, akú povedzme "nadprácu pre niekoho" pritom robia.

Trošku z iného súdka, i keď tiež súvisí so sugestívnym ovplyvňovaním názorov, je prípad denníka SME. Ten vydal tento týždeň na názorovej strane komentátora Petra Schutza výber z konšpiračnej tlače. Nie zlý nápad. Problém bol v tom, že čitateľ na prvý pohľad nezistil, že ide o výber z alternatívnych webov, a tak si na pár sekúnd mohol myslieť, že "Štát kontroluje Eset so Sorošom. Určite." Náročná téma, ktorú Schutz  nešťastne uviedol slovami: "Strana je tentoraz v netradičnom formáte osobného výberu z najkvalitnejšej slovenskej publicistiky." Veci uviedla na pravú mieru až šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová na svojom Facebookovom profile: "Autorská strana Petra Schutza bola myslená ako sarkastická ukážka absurdnej produkcie konšpiračných médií. Ale bolo chybou uverejniť v dnešnom tlačenom denníku SME tento výber bez zrozumiteľného zasadenia do kontextu a bez širšieho sprievodného komentára autora. Uvedomujeme si, že pôsobenie konšpiračných médií a ich kontinuálne útoky na serióznych novinárov, je jeden z najzávažnejších spoločenských problémov a denník SME sa na to snaží pravidelne poukázať. Je nám ľúto, že tento raz zámer nevyšiel a práve naopak, vyvolali sme pochybnosti o tomto zámere. Týmto sa ospravedlňujeme aj dotknutým novinárom, ktorých tieto texty menovali. Záleží nám na tom, aby útoky na novinárov vždy narazili na naše jednoznačné nie," napísala šéfredaktorka.

A poďme aj do sveta. Facebook opäť čelí škandálu. Mal si najať PR firmu Definers Public Affairs, ktorej úlohou bolo v roku 2017 prostredníctvom článkov na internete diskreditovať jeho konkurenciu ako Apple či Google. Okrem toho zároveň negatívne propagoval názor, ako je George Soros proti Facebooku. PR spoločnosť sa snažila nájsť jeho firmy namierené voči Facebooku. Počkajme  si na ďalšie zdôvodnenia Facebooku. Více na: https://connect.zive.cz/clanky/facebook-si-najal-pr-firmu-ktera-psala-negativni-clanky-o-googlu-nebo-applu/sc-320-a-195953/default.aspx


Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.