Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
02.12.2018, 07:02

Týždeň v médiách: Ako RTVS pátrala po ľuďoch z alternatívnych médií. Aj o tom, ako politici využívajú silu Facebooku

Sledujte, čo sa deje s maďarskými pravicovými médiami.

Týždeň v médiách: Ako RTVS pátrala po ľuďoch z alternatívnych médií. Aj o tom, ako politici využívajú silu Facebooku
Zdroj: RTVS

V relácii RTVS Reportéri sa redaktor Ladislav Ďurkovič venoval téme alternatívnych médií. Chcel sa porozprávať so zakladajúcimi osobami troch takýchto médií - Zem a vek, Slobodný vysielač či Hlavné správy. Reportáž nepripravoval týždeň, a snažil sa o to, aby na kameru dostal osoby zodpovedné osoby za tieto médiá. Nepodarilo sa mu to úplne. Tibor Eliot Rostas, ktorý sa spája s magazínom Zem a vek sa najskôr na rozhovor na kameru chystal, dokonca na svojej Facebook stránke upozornil na stream, v ktorom sprostredkuje video rozhovor s reportérom RTVS, ale to sa nakoniec neuskutočnilo. Tibora Eliota Rostasa sme v relácii Reportéri o alternatívnych médiách nevideli. Rovnako tomu bolo v prípade Borisa Koróniho zo Slobodného vysielača, ktorý sa prihovoril aspoň prostredníctvom telefonického spojenia. No a portál Hlavné správy zastupoval na kamere jeho zakladateľ Robert Sopko. Pointou je, že v rozhovore nevidíme jeho tvár.

​Bežne sa hovorí o tom, že Hlavné správy, a iné alternatívne médiá  prinášajú témy, ktoré nedostávajú priestor v tradičných, alebo mainstremových médiách. A tiež aj to, že šíria prikreslené, a aj hoaxové správy, často spojené s ruskou propagandou. Moderátor Ďurkovič chcel dať priestor ich zástupcom a porozprávať sa aj o tejto téme. Oni to však nevyužili.

Ďurkovič sa tiež pýtal Sopka z Hlavných správ, prečo nikde neuvádzajú pravé mená autorov príspevkov. Sopko sa snažil presvedčiť moderátora o vlastnej pravde, že "dnes je bežné, že mnohí autori píšu pod pseudonymom." Nie, nie je to bežné. Dnes je naopak v žurnalistike normálna situácia taká, že novinári píšu pod vlastným menom. Dokonca si zverejňujú aj svoju fotografiu pri článku.  Redakcie vo svojich časopisoch a na weboch bežne uvádzajú tiráž s kontaktmi na redaktorov, či iných ľudí pracujúcich v novinách. A aj to je jeden z rozdielov štandardných - mainstramových a alternatívnych médií.

Ak dnes oslovíte ako novinár vedenie akýchkoľvek mainstreamových či štandardných médií s otázkou na tému súčasnej spoločenskej či politickej situácie, je úplne bežné, že sa vám k téme vyjadria, bez toho, aby sa skrývali, alebo vás poprosili "o neviditeľnosť" na obraze. Odpovedajú aj na otázky financovania médií, pretože to je jedna z tém, ktorá hovorí o ich transparentnosti fungovania. na rozdiel od alternatívnych médií. A škoda, že je čoraz populárnejšia situácia niektorých politikov, ktorí nesúhlasia s tradičnými médiami, že citujú práve tieto, alternatívne médiá. Ak si chcete pozrieť reláciu Reportéri Ladislava Ďurkoviča na tému alternatívnych médií vs. štandardné médiá môžete tak urobiť tu.

Na sile čoraz viac získavajú sociálne siete, v podstate sú tiež médium. Z pohľadu šírenia rôznych správ hrá v tomto prím najmä Facebook. Pochopili to aj mnohí politici, ktorí ho bežne používajú ako vlastné médium. A že sila takto zdieľaného obsahu je dnes naozaj silná, pochopili zjavne viacerí. Portál Aktuality priniesol tento týždeň informáciu o tom, že poslanec Blaha je vychádzajúcou hviezdou slovenského Facebooku, kde poráža Rytmusa či Sagana. Portál, sa dotkol aj citlivého miesta, keď napísal, že Blaha takto pomáha šíriť konšpirácie a hoaxy. Ten, kto pravidelne sleduje jeho Facebook, vie svoje. Mimochodom Blaha patrí k tým, ktorí nemajú problém kedykoľvek zmazať svoj status.

Aj Anton Hrnko sa pravidelne vyjadruje prostredníctvom svojho Facebook účtu. Naposledy napríklad uverejnil takúto fotografiu:

Takto si vybavuje účty s pani poslankyňou za stranu Most-Híd Katarínou Cséfalvayovou. Tá na stránku zomri.sk poslala tip - fotografiu Antona Hrnka, ktorý je oblečený v saku za 600 eur. Ten pokope drží jeden gombík. Je otázne, či toto gesto sa patrí, skôr nie, avšak vďaka jednému gombíku máme na svete koaličnú krízu. Pre lepšie dokreslenie situácie takto vyzerá fotka Antona Hrnka s jedným gombíkom, ktorú vraj lajkol aj Peter Pelegrini.

O rozruch na sociálnych sieťach sa tento týždeň postaral aj premiér Peter Pellegrini. Ten v čase, kedy minister zahraničia Miroslav Lajčák podával demisiu, riešil otázku navigačnej tabule, výborne, že s týmto výsledkom:

Premiér síce na Facebooku oznámil, že nesúhlasí s demisiou ministra zahraničných vecí, a sľúbil, že "najbližšie dni využije na to, aby sa pokúsil presvedčiť pána ministra, aby v záujme SR svoj krok prehodnotil," ale predsa len uprednostnil domáce predvianočné práce a ukázal svoju ľúbivú stránku.

Všimnite si výsledok statusu. Takmer tritisíc likov, viac ako dvesto komentárov a takmer sto zdieľaní.

V sobotnej víkendovej diskusnej relácii v Slovenskom rozhlase diskutoval Anton Hrnko (SNS) spolu s Milanom Krajniakom (Sme rodina). Témou bola demisia nášho ministra zahraničných vecí. Pokojná diskusia v tomto zložení, bez opozície, sa niesla bez vážnejších statusov na sociálnych sieťach. Na rozdiel od minulotýždňovej, kde sa v relácii O päť minút dvanásť stretol Andrej Danko (SNS) a Richard Sulík (SaS). Okrem toho, v relácii od Andreja Danka zaznelo, že Slováci nikdy nechceli kapitalizmus, predseda parlamentu komentoval na svojom Facebooku takto:

Andrej Danko navštívil minulý týždeň aj Rádio Expres. Práve tento rozhovor potom prebrala ruská televízia. Slovenská národná strana komentovala tento počin vetou: "Andrej Danko bol v rádiu Expres, ruské médiá si to všimli a dali o tom reportáž do hlavných správ. Keď si nevážia nášho predsedu doma, v zahraničí ho vnímajú."  Líder SNS a šéf parlamentu potom odkázal svojim priaznivcom, aby si "oživili ruský jazyk". V kontexte súčasnej situácie je to práve z jeho strany veľavravný odkaz.

A ešte jedna podstatná vec. V Maďarsku sa majitelia väčšiny provládnych médií spojili a vznikla Stredoeurópska tlačová a mediálna nadácia. Tá bude združovať televízie, spravodajské portály, bulvárne aj športové noviny a rozhlas. Stane sa tak pravicovým dominantným konglomerátom v krajine, napísala agentúra AP. Podľa analytičky budapeštianskej spoločnosti Mertek Media Monitor Agnes Urbanovej, je toto bezprecedentný krok, po ktorom bude sotva možné hovoriť o slobode slova a tlače v Maďarsku.

No a teraz si spojte statusy Andreja Danka aj s jeho prednedávnym vyjadrením pre denník Nový čas o jeho vízii smerom k Poľsku a Maďarsku a reguláciou online médií. Pozerajte približne od šiestej minúty.

Bude zaujímavé sledovať ako to dokáže práve smerom k Facebooku, ktorý už aj politici využívajú vo svoj prospech. Na záver, už len jeden graf, pamätajte si ho veľmi dobre:

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.