Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.12.2018, 18:39

Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy

Newtonova metóda - sadneme si a čakáme, či nám niečo nenapadne, je dosť neefektívny spôsob zabíjania času.

Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy
Zdroj: archív R.S.

Samotná kreativita sa nedá naučiť len tak. Čo sa však naučiť podľa mňa dá, sú postupy, ktoré zjednodušia cestu ku kreativite. Nečakajte však, že keď sa naučíte natiahnuť plátno a namiešať olejové farby, automaticky dáte super obraz.

Najčastejším postupom, s ktorým som sa pri vymýšľaní čohokoľvek stretol, bola Newtonova metóda - sadneme si a čakáme, či nám niečo nenapadne. Len tak. To je dosť neefektívny spôsob zabíjania času.

Oveľa funkčnejšie metódy popísal mocný teoretik reklamných postupov Yonathan Dominitz. Obieha svetové festivaly, dáva si dokopy veľký archív tých najúspešnejších prác a analyzuje ich. Absolvoval som s ním pár workshopov a prednášok, naučil som sa veľa a skombinoval s tým, čo mi fungovalo v praxi.

Zdroj: archív R.S.

​Mám pocit, že medzi klientami je najobľúbenejšia metafora, spojenie dvoch symbolov, keď napríklad v printe na Labelo s mandarínkovou príchuťou sú zobrazené pery v tvare mesiačikov z mandarínky. Toto je taký easy postup, pomáha generovať série, napríklad Absolut Vodka to používala roky.

Oveľa menej sa využívajú postupy, kedy ukazujeme negatívny dôsledok, následok nedostatku produktu (napríklad Snickers s tým pracuje v sérii, v ktorej to nie si ty, keď si hladný). Pozrite si jedno z videí:

Najväčším klišé však býva zobrazovanie pozitívnych dôsledkov produktov či služieb. To, keď nevyabstrahujeme do nadsádzky či absurdnosti, zostane z toho iba hlúpa reklama. Nájsť absurdnú alternatívu k nášmu produktu je ďalšia z metód, veľmi vtipná často.

Moja najobľúbenejšia a zároveň aj pre mňa najťažšia kreatívna metóda je tá, v ktorej prinesieme cieľovke zážitok, mentálne alebo fyzicky ju aktivujeme. Túto metódu sme využili v Respect APP pri tvorbe série posterov pre študentský filmový festival Áčko.

Kampaň sa niesla v duchu filmárskych pokynov od konkrétnych študentov filmu. Séria štyroch plagátov vznikla v spolupráci so študentami VŠMU, ktorí samotné vizuály produkovali a fotografovali.

Zdroj: archív R.S.

​Tí okoloidúcich ľudí oslovovali aj priamo z plagátov. Každý z nich sa divákovi prihováral preňho charakteristickým filmárskym pokynom. Vysoké ambície študentov VŠMU podporil jednoznačný slogan „Chceme byť Áčkoví filmári“. Primäli sme tak ľudí k mentálnej aktivite, stali sa súčasťou komunikácie, postery ako keby hovorili priamo k nim v „reálnom čase“, vo chvíli, keď pred nimi stáli.

Zdroj: obálka knihy Viac ako reklama

​Čítali ste ukážku z mojej prvej knihy Viac ako reklama, ktorá už je v predaji.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.