Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
17.12.2018, 10:20

Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek

Pár tipov, ako si ľudia, ktorí sú sami značkami, vybudujú svoju značku/svoje meno.

Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek
Zdroj: YouTube/Miley Cyrus

Umelci, výtvarníci, módni návrhári, jednoducho ľudia, ktorí sú sami značkami, často stoja pred dilemou, ako svoju značku/svoje meno budovať. Zhrnul som teda pár tipov, ktoré som prezentoval v rámci vzdelávacích projektov pre fashion dizajnérov a umelcov.

MENO
Vaše meno je váš brand. Čím ľahšie zapamätateľnejšie, jednoduchšie, tým lepšie. Mnoho umelcov si skracovalo meno, či hľadalo jeho tvar, formu. Keď sa napríklad voláte Katarína Sidóová je asi pre vaše publikum lepšie, ak si ho skrátite napríklad na Sido (mne by sa páčilo aj Kata Sido,). Pracujte s ním ako s názvom značky, aby bolo ľahko čitateľné a vysloviteľné v iných jazykoch, ľahko vygúgliteľné.

TVÁR
Logo je tvárou značky, vaším logom je však vaša tvár. Za najúspešnejšími individuálnymi brandami je vždy - logicky - nejaká konkrétna tvár. Tvár Lagerfelda je jeho logom. Mali by ste mať na nej niečo zapamätateľné a jednoznačne spoznateľné. Vaša tvár je vašou Nike fajkou.

Zdroj: archív R.S.

​OSOBNOSŤ A JEJ HODNOTY
V prípade značiek sa niekedy opomína ich definícia ako človeka. Aký by bol brand, keby bol človekom? Aké hodnoty by vyznával? Bol by mierumilovný a láskavý, alebo skôr akčný a drzý? V prípade, že ste osobnosť, ktorá je značkou, nesnažte sa prerobiť seba samého. Buďte úprimný, ak ste introvert, neprejavujte sa verejnými excesmi. Bude to stáť veľa energie a nebude to úprimné, ľudia to vycítia.

NÁZOR
Silná osobnosť by mala mať názor a nebáť sa ho vyjadriť. Málo je takých značiek ako IKEA, ktorá otvorene píše vo svojom katalógu o lesbickom páre tvoriacom rodinu, či o „bývaní“ utečencov bez strechy nad hlavou. Ak ste o niečom presvedčení, nehanbite sa za to a povedzte to nahlas.

PRIATELIA A NEPRIATELIA
Ako raper Vec hovorí, že „ako Ori hovorí - nemôžeš byť s každým kamarát“. Taká je pravda. Mnoho značiek chce osloviť všetkých, masy a potom sú také nemastné - neslané. Nikoho sa nechcú dotknúť a potom sa neprejavia radšej vôbec. Ako ľudia. Dôležité je ale si uvedomiť, že nikdy sa nezapáčite každému a je lepšie mať hlbší vzťah s menšou skupinou a žiaden vzťah zo všetkými.

PLUSY A MÍNUSY
Uvedomte si, v čom ste dobrí. Keď si Lady Gaga urobila SWOTku, zistila, že nemá tuctovo peknú tváričku a urobila z nevýhody výhodu - nadlho ju zakryla šialenými maskami. Nohy mala pekné, preto sa rozhodla nesedieť za klavírom, ako mala pôvodne v pláne, ale ukázať ich na pódiu. Ak si uvedomíte svoje plusy, podčiarknite ich, vyzdvihnite a naopak, mínusy vašej značky potlačte, prípadne z nich nejak šalamúnsky urobte výhodu.

KONZISTENTNOSŤ
Vygúglite si fotky Karla Lagerfelda. Už roky vyzerá všade rovnako, podobne ako Warhol, či Dalí. Konzistentná vizualita pomáha k rozpoznateľnosti na prvú, čo je veľká výhoda, ak je značkou živá osoba. Promuje tak sama seba kamkoľvek príde, hneď od prvého momentu. Na Slovensku to má vymakané maliarka Hula s ružovým pásikom na blond ofine. Ak je však silným atribútom vašej značky variabilita, zmena, tak buďte konzistentní aj v tom. Ako už spomínaná Gaga - vždy iná a vždy nejak šokujúca (teda aspoň taká bola v začiatkoch).

Zdroj: archív R.S.

REBRANDING
A ak vám to na prvýkrát nevyjde, alebo len už chcete zásadnú zmenu, rebrandujte. Možno tých, čo vás mali radi predtým, šokujete, ale môžete získať nových. Pozrite si vystúpenie, v ktorom sa Miley Cyrus rebrandovala zo seriálovej tínedžerky na sexi niečo, neviem, ženu mladú? Tu je video:

Čítali ste ukážku z mojej prvej knihy Viac ako reklama. Už máme len pár hodín na to, aby sme vám ju stihli poslať do Vianoc.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.