Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
23.12.2018, 09:50

Rok v slovenských médiách: Vražda Jána Kuciaka a jeho priateľky navždy poznačila slovenskú žurnalistiku

Pozrite si top udalosti v slovenských médiách za rok 2018.

Rok v slovenských médiách:  Vražda Jána Kuciaka a jeho priateľky navždy poznačila slovenskú žurnalistiku
Zdroj: archív

Blíži sa koniec roka, poďme si zrekapitulovať, čo podstatné sa udialo v slovenských médiách v tomto roku. A žiaľ, bol to jeden z najsmutnejších rokov pre slovenské médiá.

1. Rok Jána Kuciaka 

Je ráno 26. februára, médiá postupne prinášajú informáciu, že v dome vo Veľkej Mači našli zavraždeného investigatívneho novinára Jána Kuciaka aj s priateľkou Martinou. Policajný prezident Tibor Gašpar hovorí do médií o tom, že najpravdepodobnejšou verziou vraždy je motív, ktorý súvisí s investigatívnou činnosťou novinára. Prvé informácie hovoria o tom, že Kuciak, ktorý pracoval pre portál Aktuality.sk sa zaujímal o taliansku mafiu, ktorá má prepojenia  aj na východnom Slovensku. A práve tento, posledný článok, na ktorom Ján Kuciak pracoval, zverejnili  slovenské, aj niektoré zahraničné médiá naraz. Vražda Jána Kuciaka neparalyzovala iba médiá, výrazne ovplyvnila ďalší vývoj na politickej scéne. Odstúpil minister kultúry Marek Maďarič, minister vnútra Robert Kaliňák, ako aj premiér Robert Fico. Vznikla iniciatíva Za slušné Slovensko, ktorá vyburcovala ľudí a na námestiach viacerých slovenských miest, a dokonca aj európskych, ľudia volali po zmene politickej kultúry. V súčasnosti, takmer desať mesiacov po smutnej udalosti, stále nepoznáme vraha, i keď polícia pracuje s verziou, že možným objednávateľom vraždy by mohol byť kontroverzný podnikateľ Marián Kočner. Ján Kuciak bol skromný človek, pracovitý kolega s výnimočnými analytickými schopnosťami, hovoria o ňom jeho bývalí kolegovia. To najdôležitejšie na čo sa sústredil vo svojej práci bolo hľadanie pravdy. Žiaľ doplatil na to smrťou. Hashtag #AllForJan sa stal symbolom spolupráce médií v boji za spravodlivú spoločnosť a pokračovanie v práci Jána Kuciaka.  

2. Rast mediálneho domu News and Media Holding

Predaj printových titulov spoločnosť Ringier Axel Springer Slovensko oznámila síce ešte koncom roka 2017, avšak Protimonopólny úrad schválil vlastnícke zmeny až v tomto roku. News and Media Holding (NMH) sa tak stáva lídrom trhu s najväčším počtom magazínov v portfóliu. Z vydavateľstva Ringier prechádzajú pod NMH všetky printy s ich webovými stránkami s výnimkou Nového  času: Život, Eva, Madam Eva, Nový čas pre ženy a ďalšie. Šéfom mediálneho domu je Michal Teplica, ktorý NMH riadi od konca roku 2017, kedy vystriedal v pozícii generálneho riaditeľa Petra Mertusa. Ringier Axel Springer Slovakia nastupuje tak cestu onlinového mediálneho domu.

3.Nový čas v rukách Antona Siekela

Najpredávanejší denník na Slovensku Nový čas aj s jeho online verziou kupuje podnikateľ Anton Siekel a jeho spoločnosť FPD media, kde sústredí podnikateľ svoje mediáne aktivity. V FPD media už vychádza Žilinský večerník, ako aj pánsky magazín Break. 

4. Mafra kupuje Bauer mediu a posilňuje pozíciu na trhu

Skupina Mafra prevzala pod svoje krídla aktivity mediálneho domu v Česku i na Slovensku. Pôvodné tituly Bauer Medie bude na Slovensku vydávať v dcérskej spoločnosti s názvom Mafra Slovakia Print. Touto aktivitou sa mediálny dom Mafra Slovakia stane druhým najvýznamnejším mediálnym domom s najširším magazínovým portfóliom. K týždenníku Téma, mesačníku Čarovné Slovensko, Evite či Diabetiku pribudne kvalitné portfólio časopisov z televízneho segmentu: Eurotelevízia či TV Max, spoločenské tituly ako Rytmus života, Chvíľka pre teba, Čas na lásku, Balans, Happy, Lenna, Naša záhrada, Napísané životom a ďalšie. V budúcnosti čaká redakčné tímy sťahovanie do priestorov Mafry Slovakia. Predmetom transakcie neboli aktivity skupiny Bauer Media na rádiovom trhu na Slovensku – Rádio Expres. Výkonným riaditeľom Mafry na Slovensku je Vladimír Mužík. Stratégie patria do portfólia Mafra Slovakia.

5. Korbačka kupuje rádio Europa 2 

Na českom mediálnom trhu získala spoločnosť CMI- Czech Media Invest finančníkov Daniela Křetínskeho, Patrika Tkáča a Romana Korbačku do svojho portfólia významné rozhlasové stanice, ktoré predtým vlastnil mediálny francúzsky dom „Lagardere Group“. V súvislosti s touto transakciou nastávajú zmeny i v slovenskom rádiu EUROPA 2, ktorého sto percentným  vlastníkom sa stal Roman Korbačka. Novými členmi predstavenstva spoločnosti Europa 2 sa stali Roman Korbačka a Denis Roman.  Europa 2 naďalej plánuje pri predaji reklamného priestoru spolupracovať so spoločnosťou Radio Services, ktorá zastupuje pri predaji reklamného priestoru Rádio Jemné, Rádio Anténa Rock a Rádio. Obchodným riaditeľom spoločnosti Radio Services je Denis Roman. Z tohto pohľadu sa zoskupenie komerčných rádií Radio Services stáva po Rádiu Expres druhou najsilnejšou komerčnou skupinou na rádiovom trhu. Trojkou, i keď v skutočnosti ide o druhé najpočúvanejšie komerčné rádio, je Fun rádio. Z pozície genrálnej riaditeľky Europa 2 odchádza Tatiana Ďuricová. Spoločnosť Czech Media Invest (CMI) spoluvlastní český miliardár Daniel Křetínský. Spolumajiteľom spoločnosti CMI je aj slovenský finančník Patrik Tkáč, partner skupiny J&T, ako aj Roman Korbačka, ktorému v CMI patrí desať percentný podiel. Romanovi Korbačkovi patrí v CMI desať percentný podiel.

6Pravda v rukách nového majiteľa

Novým majiteľom vydavateľstva Perex, kde vychádza denník Pravda, sa stala spoločnosť Our Media SR. Predsedom predstavenstva je Michal Voráček, výkonnou riaditeľkou Oľga Dúbravská.  Perex prevádzkuje portály Pravda.sk, Varecha.sk, Birdz.sk, Avizo.sk. Koncom roka Our media SR a Perex spustila nový onlinový projekt TV Pravda. Our Media SR patrí pod českú mediálnu spoločnosť Our media, ktorá je prevádzkovateľom českého i slovenského webu Parlamentné listy. Na českom trhu Our media prevádzkuje regionálnu televíziu Regionálna Televízia CZ, ako aj televíziu Brno TV1.

7. Personálne zmätky v RTVS

Verejnoprávna inštitúcia, tak televízia ako aj rozhlas, v tomto roku pokračovala s výmenou ľudí v topmanažmente. V marci vedenie RTVS oznámilo, že spravodajstvo a publicistiku RTVS bude viesť Vahram Chuguryan. Ten na pozícii vystriedal Juraja Rybanského. Novým programovým riaditeľom RTVS sa po Tiborovi Búzovi stal herec a režisér Marek Ťapák. Z pozície vedúcej odboru rozhlasového spravodajstva a aktuálnej publicistiky rezignovala Petra Stano Maťašovská. Dôvodom jej rezignácie bol interný dokument RTVS s názvom Krátke spravodajstvo – pripomenutie zásad, ktorými sa mali riadiť redaktori pripravujúci v Slovenskom rozhlase krátke správy. 

​Okrem zmien na úrovni vedenia, RTVS kontinuálne riešila personálne zmeny na úrovni redaktorov a moderátorov. Nečakane, po nepríjemnom zakopnutí, skončil v Slovenskom rozhlase Braňo Dobšinský. V médiách sa hovorilo najmä o Oľge Bakovej či Zuzane Kovačič Hanzelovej, ktoré spravodajstvo RTVS už nevytvárajú, Hanzelová v RTVS nepracuje. Aj relácia O päť minút 12 má nového moderátora - po Martinovi Strižincovi nedeľnú reláciu moderuje Jozef Hajko. Martin Strižinec odišiel z relácie O päť minút dvanásť na vlastnú žiadosť, dostal priestor v relácii Experiment. Výrazné šumy súvisiace s ukončením relácie Reportéri, sa nakoniec nepotvrdili, vynovená relácia dostala na obrazovkách priestor opäť v septembri. Pod novým vedením Vincenta Štofaníka.

​8. Operátori majú záujem o obsah

Nielen televízie, ale aj operátori majú záujem ponúkať svojim zákazníkom televíznych služieb zaujímavý obsah. Príkladom je Orange, ktorý bude počas troch nasledujúcich sezón ponúkať exkluzívne zápasy najprestížnejšej futbalovej ligy – Ligy majstrov. Svoju stratégiu atraktívneho obsahu pre divákov má aj Slovak Telekom. V rámci svojich služieb priniesol v tomto roku novú stanicu Folklorika a exkluzívne pre český a slovenský trh aj stanicu BBC Earth. Detskému divákovi ponúka originálny obsah už dávnejšie na stanici Ťuki TV.

9. Markíza si upevnila pozíciu lídra

Rok v televíziách sa vydaril komerčnej televízii Markíza. Tá po minuloročnom risku, kedy odišla z voľného terestriálneho vysielania, a celý rok sa snažila upevniť svoju pozíciu na trhu, tento rok jednoznačne posilnila. Zatiaľ čo minulý rok ju výrazným spôsobom atakovala komerčná dvojka - televízia JOJ, tento rok si Markíza svoju pozíciu upevnila. Generálny riaditeľ skupiny Markíza Matthias Settele išiel minulý rok do risku, keď chcel odchodom z terestriálu prejsť na platenú formu vysielania a zároveň takto zefektívniť ekonomiku televízie a vyšiel z toho ako víťaz. Aj vďaka divácky úspešným projektom: dennému seriálu Oteckovia, ktorý vytvorili výbornú nábehovú krivku sledovanosti aj pre Televízne noviny, projektu jesene Sestričky, ale aj Susedom, či Hornej Dolnej. 

10. Denník Sme oslávil 25. výročie svojho vzniku

Narodeniny pripadli presne na 15. januára, denník vyšiel prvýkrát v roku 1993. K zakladateľom patril aj súčasný generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press, kde denník Sme dnes vychádza, Alexej Fulmek.

 

  

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.