Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Mama, ona je dobrá a on zlý? Alebo on je dobrý a ona zlá? Možno aj vám už položili otázku vaše deti. Presne, ste vedeli koho majú na mysli. V čase prezidentských kampaní, a nielen pred druhým, ale aj pred prvým kolom, ste na prezidentských kandidátov mohli naraziť všade, ak čo len trošku prejavujete záujem o to, čo píšu médiá alebo máte konto na nejakej sociálnej sieti. A, ak ste ako rodič sledovali čo len trošku tieto správy, vaše dieťa iste niečo z nich zachytilo.

Pred videami na YouTube sa napríklad bežne objavovali sponzorované videá niektorých kandidátov. A možno ste postrehli aj to, že tie isté videá sa zobrazili aj vášmu dieťaťu. Predstavte si situáciu - dieťa si chce na YouTube pozrieť rozprávku Máša a Medveď, predtým sa mu však zjaví video nejakého politického kandidáta. Ako je to možné? "Slovenské právne predpisy v súčasnosti neupravujú žiadne obmedzenia týkajúce sa zobrazovania politickej reklamy v rámci online priestoru vo vzťahu k deťom," povedal nám Peter Marciš z advokátskej kancelárie Nitschneider&Partners, ktorý sa špecializuje na reklamné a mediálne právo. 

"Podľa zákona o voľbách sa dokonca pravidlá pre zobrazovanie politickej reklamy obsiahnuté v tomto zákone vôbec nevzťahujú na politickú reklamu na internete. Na jednej strane tak platia relatívne prísne pravidlá pre televízie a rádiá, na druhej strane ostáva online priestor vo vzťahu k zobrazovaniu politickej reklamy v podstate bez pravidiel," vysvetľuje Marciš.

Otázkou zostáva či to do budúcna bude vôbec nejaký podobný zákon riešiť, vo všeobecnosti, nie to ešte smerom k detskému publiku. Nová európska legislatíva vrátane novej verzie smernice o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorú by Slovensko malo aplikovať zhruba o rok a pol, už reaguje na  masovo používané platformy pre zdieľanie videí ako je napríklad YouTube. Aj tie  sa stanú súčasťou novej smernice. Podľa Marciša sa "dnes videá na Youtube  v  mnohých aspektoch minimálne vyrovnávajú tradičným televíziám, a preto sa postupne dostávajú do pozornosti regulátorov. Pre tieto platformy by teda čoskoro mohli platiť napríklad aj obdobné pravidlá ochrany maloletých, aké dnes platia pre tradičné televízne či rozhlasové, respektíve programové služby."  Bude však táto smernica stačiť?  V čase keď už dnes vieme, že doba predbehla zákony?

Iste deti, by dnes mali sledovať iba špeciálny kanál  YouTube Kids, ktorý je pre deti do trinásť rokov. A tam sú napríklad zakázané reklamy využívajúce remarketing, ktoré sa týkajú aj politickej reklamy. Otázne je, čo s tým zvyškom, teda klasickým YouTube kanálom, kde sa deti bežne dostanú k hocijakému obsahu. 

Iným príkladom na túto tému je aj rozprávka O nebojácnej Čaputovej. DenníkN napísal článok o tom, že "O nebojácnej Čaputovej" vznikla aj rozprávka". Ide o špeciálny projekt Svetlo pod perinou, ktorý by mal posilniť sebavedomie a motiváciu detí a ukázať im, že si môžu vybrať, čím chcú byť. A preto vznikla séria príbehov inšpiratívnych ľudí. Ten o Zuzane Čaputovej napísala Eva Borušovičová. A dočítame sa v ňom napríklad aj to, že: "Pred jedovatými odpadmi však nestačí ubrániť jedno mesto. Brániť spravodlivosť a šťastie potrebujeme v celej našej krajine. A preto sa Zuzana rozhodla kandidovať za prezidentku Slovenskej republiky. Aj toto rozhodnutie vyžadovalo odvahu. Pretože nikto taký ako Zuzana zatiaľ u nás na poste prezidenta nebol."  Zámer projektu je určite chvályhodný. O zaujímavých ľuďoch treba naozaj hovoriť. Lež tieto riadky z rozprávky o Zuzane Čaputovej, v čase vrcholiacej prezidentskej kampane znejú skôr ako ďalšia agitujúca reklama.  A tentoraz rovno pre deti! 

A do tretice, príklad, ktorý asi poznáte. Ide o príbeh študenta Emila, ktorý napísal nenávistný status. "Tak Čaputová vyhrala a prvé, čo spraví je, že zatočí s opicami a antisemitmi, ako ste vy. Členov tejto skupiny máme označených a budete prví, ktorých budeme strieľať. Nech žije EÚ! Nech žije Zuzana! Nech skape slovenská štátnosť a samostatnosť!“  Tieto slová venoval paradoxne Facebookovej skupine “Volíme pronárodných kandidátov za prezidenta”. Mladík sa za tento svoj čin  ospravedlnil, v jeho ponímaní išlo o satiru. Príbeh dnes rieši NAKA. Uvidíme, čo všetko sa v budúcnosti bude dať ospravedlniť satirou.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.