Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
06.06.2019, 12:08

Case study: Ako vznikala najlepšia nezisková kampaň roka

Príbeh o hľadaní dát, insightov, partnerov a stotridsiatich zodpovedných zamestnávateľoch.

Case study: Ako vznikala najlepšia nezisková kampaň roka
Zdroj: archív

Začalo sa to na stretnutí s prezidentom
Keď sme založili celosvetovú databázu spoločensky zodpovedných a neziskových kampaní Goodeas.org, oslovili sme pána prezidenta Andreja Kisku s prosbou o záštitu nad týmto projektom. Na stretnutí v prezidentskej kancelárii sme sa rozprávali o vyhrocujúcej sa nenávisti voči ľuďom inej farby pleti, národnosti, rasy či ľuďom s iným vierovyznaním.

Zdroj: archív R.S.

​Zároveň sme sa zhodli na tom, že k nám nemusí ani žiadny muslimský emigrant chodiť, my si tu vystačíme aj s nenávisťou voči vlastným obyvateľom - Rómom. Často ich hádžeme do jedného vreca a označujeme hanlivo. A nedeje sa to len v krčmách v Rožňave, často to vychádza z najvyšších kruhov.

Zdroj: archív R. S.

Pritom Rómovia sú, tak ako aj všetci ľudia na tejto planéte, rôzni. Áno, niektorí nepracujú a snažia sa prežiť zo sociálnych dávok, ktoré mimochodom využíva vo väčšej miere väčšinová populácia. Potom sú takí, ktorí niečo robia, aj keď v mysliach ľudí sú často zaškatuľkovaní ako muzikanti, smetiari, či veštice. My sme skupinu Rómov, o ktorých sme chceli hovoriť, zužovali na takých, ktorí majú vzdelanie a hľadajú si prácu.

Zdroj: archív R. S.

​Rómovia majú o polovicu menšiu šancu
Následne sme sa pozreli na to, ako sa vzdelaným a prácechtivým darí. Rešeršovali sme dostupné zdroje a narazili sme na experiment inštitútu finančnej politiky, ktorý priniesol desivé fakty. V experimente zasielali na pracovné ponuky dva životopisy s totožným vzdelaním a pracovnými skúsenosťami s jedným rozdielom - jeden zo životopisov budil dojem, že ho zaslal Róm. A práve tieto životopisy dostali až o polovicu menej odpovedí ako životopisy, v ktorých nevzniklo “podozrenie”, že ich zasiela Róm. 

Zdroj: archív R.S.

​Uvedomili sme si, že aj keď o Rómoch hovoríme, štýlom učte sa a pracujte, potom vás budeme akceptovať ako rovnocenných, nie je to pravda. Aj tak ich diskriminujeme len pre ich pôvod. Čo už ostáva Rómovi, ktorý aj absolvuje strednú či vysokú školu, aj si chce nájsť prácu keď ho aj tak nevezmeme?

Rómovia, vybieľte sa!
Na absurdný problém sme našli absurdné riešenie. Navrhli sme Rómom, aby si zmenili farbu pleti, miesto narodenia, či meno. Vymysleli sme fiktívnu webstránku, ktorá vybielila fotku, či zmenila meno. Pozrite si jej promovideo.

V skutočnosti, žiaľ, nektorí Rómovia naozaj zapierajú svoj pôvod, aby boli väčšinovou spoločnosťou prijatí. Preto máme aj skreslené štatistiky o počte ľudí s rómskou národnosťou, keďže mnohí z nich napíšu do štatistík národnosť: slovenská (alebo maďarská) a nie rómska. No a pre mňa najsmutnejším poznaním je, že si niektorí aj naozaj zmenia priezvisko. aby mali pokojný život a boli akceptovaní. V takejto spoločnosti žijeme, priatelia.

Nechceli sme prehlbovať nenávisť
Zároveň so zverejnením videa sme sa rozhodli zverejniť aj stránku www.prijatelni.sk, na ktorej však boli rovno informácie o experimente a výzva pre zodpovedných zamestnávateľov. Nemalo zmysel robiť naozajstnú “vybieľovaciu” webku, nič viac ako to video by nám to neprinieslo. Preto sme sa rozhodli nerobiť teasing v čase (ako to chceli od nás niektorí partneri), ale iba “teasing” v rôznych médiách. Na webstránke bolo viac možností ako kampaň podporiť. Najdôležitejšie podľa nás bolo, dať možnosť zamestnávateľom, ktorých sa komunikovaný problém bytostne dotýkal, verejne deklarovať prijímanie ľudí bez predsudkov.

Zdroj: archív R. S.

​Čo na to Rómovia?
Hlavnou postavou našej kampane bol Daniel Bunda - vzdelaný, rozhľadený a hrdý Róm. Kampaň sme pred jej spustením ešte konzultovali s Vladom Rafaelom, s ktorým sme spúšťali projekt podporujúci rómskych lídrov - Lúč z tmy. Vedeli sme, že môžeme časť Rómov uraziť, mali sme pre nich pripravené okamžité reakcie s vysvetlením a odkazom na webku. Negatívnych reakcií však bolo oveľa menej ako sme čakali a aj tie, ktoré prišli,  sme veľmi rýchlo naklonili na našu stranu. Samozrejme, najviac nás potešili tie pozitívne.

Zdroj: archív R.S

​Podpora od zamestnávateľov, verejných činiteľov a Kariera.sk
Ešte pred spustením kampane sme sa snažili nadchnúť zamestnávateľov, o ktorých sme vedeli, že majú pozitívny postoj k zamestnávaniu Rómov. Podarilo sa nám získať podporu niekoľkých z nich, s ktorými sme spolu s intenzívne angažovanou Silviou Kušnírovú z SKPR Strategies absolvovali diskusiu namiesto bežnej tlačovky. Tak sme mali už naozaj dostatok materiálu pre médiá, ktoré nám intenzívne pomáhali v šírení kampane. So zamestnávateľmi sme nakrútili videá, v ktorých sa delili o svoje skúsenosti a vyzývali ďalších, aby sa k našej iniciatíve pridali. 

Potom sa k našej iniciatíve pridal aj portál Kariera.sk. Okrem obrovského mediálneho priestoru venoval každému zodpovednému zamestnávateľovi jeden náborový inzerát zdarma a zaradila ich do špeciálne pre kampaň vytvorenej podkategórie zodpovedných zamestnávateľov. Potešila nás aj podpora verejnej ochrankyne práv, ktorá si medzi prvými zmenila profilovku s rámikom kampane a povzbudzovala aj ďalších. Pre podpredsedníčku Národnej rady SR Luciu Ďuriš Nicholsonovú sme pripravili špeciálny post narážajúci na označenie “cigánočka”, ktorým ju častoval majster slova a etikety Andrej Danko.

Zdroj: archív R.S.

Prezidentov Instagram
Na záver kampane sa podarilo vyvolať ešte jednu PR vlnu vďaka okrúhlemu stolu, ktorý zvolal prezident Andrej Kiska. Iniciátori kampane Prijatelni.sk a zodpovední zamestnávatelia z firiem Amrop Slovakia, Slovak Telekom, Tesco a Kosit diskutovali o problematike zamestnávania Rómov s teamom prezidenta a jeho práve prijatou rómskou stážistkou Ivetkou. Tá mala neskôr na starosti aj Instagram Andreja Kisku, čím nám pomohla šíriť myšlienku projektu v ďalšom netradičnom médiu.

Zdroj: archív R.S.

​Obdobne ma veľmi potešila reakcia na jednu z Ivetkiných storiek, ktorá hovorila o tom, že je super, že prezident dáva šancu mladým. Jej autor alebo autorka neriešila to, či je alebo nie je stážistka Rómka. A tak by to malo byť.

Kampaň Prijatelni.sk bola ocenená na tohtoročnom Zlatom klinci, súťaži najkreatívnejších reklám, ako najlepšia Non profit práca za uplynulý rok.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.