Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.06.2019, 09:28

Týždeň v médiách: YouTube už nechce propagovať nacistickú idelológiu. Google a podpora LGBT? Reči, reči, rečičky

Donald Trump navštívil Britániu. Camilla žmurkla a Meghan ostala doma. Bola to pastva pre britské médiá

Týždeň v médiách: YouTube už nechce propagovať nacistickú idelológiu. Google a podpora LGBT? Reči, reči, rečičky
Zdroj: Google

Na úvod trošku netradičnej štatistiky. V Stredozemnom mori skončí ročne viac ako 0,57 miliónov ton plastového odpadu. Je to akoby sme do mora vyhodili každú minútu 33 800 plastových fliaš. Konštatovala to tento týždeň správa, ktorú uverejnil Svetový fond na ochranu prírody (WWF). Štúdia WWF hovorí o tom, že v čase letných dovoleniek stúpa "vďaka" dovolenkárom množstvo plastového odpadu až o 30 percent a krajiny, ktorých sa to týka, majú veľký problém so zvládaním plastového manažmentu.

V Stredozemnom mori podľa tejto správy momentálne pláva asi 247 miliárd kusov plastov, pričom podľa odhadu to bude v roku 2050 až štvornásobok. V správe sa hovorí o tom, že polovica plastového odpadu sa do mora dostane z pobrežia a asi 30 percent z riek a pevnín. Z mora sa odpad vyplavuje späť na pobrežie. Pričom na každom kilometri pláže sa nahromadí päť kilogramov plastových odpadkov. Myslite na to, aspoň troška, a nielen pri mori, ale aj doma.

V zahraničí sa témam súvisiacim so záchranou planéty venujú celkom pravidelne. Prednedávnom dokonca The Guardian upozornil na to, že v dôsledku negatívnych zmien zmení aj výrazy týkajúce sa životného prostredia. "Pasívny a jemný slovník" vymenil za "expresívnejšie a aktuálnejšie" výrazy, ktoré ďaleko viac vystihujú súčasnú situáciu. A tak namiesto klimatickej zmeny používajú termín klimatická kríza, namiesto globálneho oteplovania "global warming" zasa "global heating".

S novinkou prišiel v uplynulom týždni aj kanál YouTube, ktorý vlastní Google. Ten oznámil, že  už nebude propagovať nacistickú ideológiu. Tak, že začne mazať napríklad videá popierajúce holokaust či obhajujúce diskrimináciu na základe pohlavia, rasy, vyznania alebo sexuálnej orientácie. Krok určite chválihodný, otázne je, ako bude kanál rozdeľovať medzi videami, ktoré pochádzajú povedzme od extrémisticky mysliacich ľudí, a medzi videami, ktoré majú náučný a dokumentárny charakter.

Rozlišovanie toho, či ide o naozaj škodlivý obsah, je pre YouTube, alebo Google, stále problematickou záležitosťou. Príkladom je nedávna kauza, súvisiaca s nevhodnými homofóbnymi narážkami. Napriek tomu, že sa YouTube nie raz  ako značka postavil za práva LGBT komunity, realita môže mať inú podobu. Viac by o tom mohol vedieť novinár Carlos Maza, ktorý tvorí videá pre spoločnosť Vox. Má však konkurenciu v podobe  Stevena Crowdera. Kedykoľvek Maza zverejní video, urobí tak aj Crowder, ktorý video obohatí slovnými narážkami na sexuálnu orientáciu Maza. Pre YouTube neboli spočiatku tieto videá žiadnym problémom,  boli iba "debatou" a nemajú nič spoločné so cyber šikanou. Neskôr svoj názor YouTube trochu prehodnotil, a nechal odstrániť všetku reklamu, pred videami Stevena Crowdera.

Nič zásadné s obsahom ale neurobil. Tento krok pre LGBT komunitu nebol dosť dôrazný. YouTube respektíve Google vyčíta, že takto dávajú tieto spoločnosti podporu LGBT komunity a podporu nenávistných prejavov na jednu úroveň. A vraj to vrie aj vnútri spoločností. Viac si môžete prečítať tu. Inými slovami, ak budete ako značka uvažovať nad niečím, čo by mohlo prispievať k vašej hodnotovej komunikácii, robte to naozaj, tak zo srdiečka. Inak to budú iba reči, reči, rečičky...

Mimochodom pamätáte sa na nové pravidlá osobnej ochrany na internete - GDPR? Platia viac ako rok. A hovorilo sa o nich aj v uplynulom týždni. V súvislosti so spoločnosťou Google, ktorá možno bude v Európe čeliť ďalšiemu vyšetrovaniu kvôli nakladaniu s osobnými údajmi za účelom reklamy. Tentoraz ide o spôsob predaja reklamy v online, vďaka ktorému získavajú spoločnosti osobné údaje od používateľov. "Automatizovaný systém predaja reklamy RTB možno poskytuje osobné údaje používateľov stovkám či tisíckam spoločností. Táto metóda reklamy jednoznačne porušuje európsky zákon o ochrane osobných údajov (GDPR)," uviedla zástupkyňa združenia Liberties Eva Simonová. Len pripomíname, že za porušenie GDPR môže dostať Google pokutu až do výšky štyroch percent globálnych príjmov firmy alebo 20 miliónov eur, podľa toho, ktorá suma je vyššia.

Jedna vec je pokuta, druhou je spôsob predaja reklamy, ktorý možno porušuje práva GDPR, na druhej strane ide o bežný model predaja reklamy, na ktorom funguje väčšina spoločností. Jeho zmena je niečo ako dobrý vtip.

Veľkou udalosťou v britských médiách bola návšteva Donalda Trumpa a jeho rodiny v Británii. Tam ho hostila nielen zatiaľ úradujúca premiérka Theresa Mayová, ale aj kráľovská rodina. Pre Britské médiá to bola udalosť číslo jedna. Porovnávali síce neporovnateľné, a vymýšľali témy, z ktorých bolo jasne cítiť, že manželka amerického prezidenta napodobňuje štýl Meghan, že americká rodina má síce dosť peňazí, avšak nie vkus, že Meghan sa nezúčastnila slávnostnej recepcie, a čo znamenal ten signál o červenom koberci, a čo to veľavýznamné Camillino žmurknutie? A reakcia kráľovnej? Tá po odchode amerického prezidenta pripravila veľkú oslavu. Na počesť jej narodenia. 

To o týždeň bude mať Slovensko slávnostný deň - kedy sa svojej funkcie prezidentky SR ujme Zuzana Čaputová. Média žhavia svoju pozornosť. Zatiaľ je najdôležitejšou témou to, prečo nemôže mať nová prezidentka recepciu na Hrade, ale "iba" v Redute? Fakt, "dôležitá vec".

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.