Generations
StoryEditor

Daniel Bradáč: Budujte hrdosť zamestnancov. Podržia vás v ťažkých časoch

Employer branding je nadstavba firemnej kultúry.

Firma stojí a padá na ľuďoch. Platí to v čase rastu a rozvoja, ale o to viac v časoch otrasov a spomaľovania ekonomiky. Employer branding je preto jednou z najefektívnejších oblastí, kam môže firma investovať a zaistiť si tak stabilitu a jasnú víziu, o ktorú sa môže kedykoľvek oprieť.

Employer branding je nadstavba firemnej kultúry. Je to budovanie hrdosti na značku, pre ktorú pracujem. Firemná kultúra je spôsob prejavu, druh atmosféry, sú to veci, ktoré sú firme dané. Veľmi málo firiem sa však venuje analýze a skúmaniu toho, čo je firemná kultúra a ešte menej sa venuje rozvíjaniu hrdosti zamestnancov na značku.

Dôvodom je entuziazmus a drajv, ktorý na začiatku v lokálnych a rodinných firmách nahrádza víziu a jasný cieľ, z ktorého vychádza práve firemná kultúra. Zakladatelia a kmeňoví zamestnanci si ju potom práve s tvorivou energiou a počiatočným nadšením mylne zamieňajú. A to môže spôsobiť veľké problémy v budúcnosti. Pred takýmto rizikom však nie sú uchránené ani veľké nadnárodné spoločnosti, ktoré sa zas často spoliehajú na spoločnú firemnú kultúru. Čo však platí v Nemecku, nemusí vôbec fungovať na Slovensku, a takisto prichádza problém. V životnom cykle firiem totiž prichádzajú stále nové míľniky. Spoločnosť rastie a mení sa počet zamestnancov, rastú firemné priestory, zavádzajú sa nové procesy, vyvíja sa spôsob komunikácie a systém práce. Firma sa s nimi snaží popasovať čo najlepšie a zameriava sa najmä na technické aspekty podnikania.

Neriaďte len predstavu o firme

Časom však často prichádzajú problémy, ktoré vedenie nevie pomenovať. Nejasnosť vízie a nedostatočne definovaná firemná kultúra ich dobehne a snažia sa získať spätnú väzbu od zamestnancov, aby zistili, kde je problém. Vtedy však už býva často neskoro. Vedúci spoločností v takejto situácii totiž riadia do veľkej miery len predstavu o firme. Venovali príliš veľa času činnostiam, ktoré súvisia s poskytovaným produktom alebo službou. Firemnú kultúru a budovanie hrdosti zamestnancov na značku, kde pracujú, nechali na koniec a nemôžu sa tak o nich oprieť. Častou chybou je tiež “kupovanie” si zamestnancov prehnaným benefitným programom, ktorý však funguje len krátkodobo.

Všimnite si, že šikovné firmy a ich zakladatelia kladú víziu firmy a hodnoty okolo nej na prvé miesto. Vďaka tomu vedia ľudí zjednotiť a pripomínať im, prečo sú vo firme a aký je ich spoločný cieľ. Takými lídrami boli a sú Steve Jobs, Phil Knight, Michael Dell alebo Bill Gates. Vybudovali špecifické prostredie, víziu, kultúru. Pokiaľ sa vo firme začne niečo zásadným spôsobom kaziť, často to má na svedomí práve nedostatočný dôraz na budovanie týchto prvkov. Tí vedúci alebo vizionári, ktorí si to uvedomia, sa potom snažia problémy v zanedbaných oblastiach pomenovať a zlepšiť.

4 príznaky, ktoré môžu signalizovať problémy:

Pýtajú sa zamestnanci stále častejšie: Pamätáš sa, aké to tu bolo kedysi?

Prestali kolegovia spolu chodiť von na pivo?

Nehovorí sa už o skutočnej vízii firmy, ale za víziu sa zamieňa zisk?

Cítia sa ľudia pre firmu nedôležití a majú pocit, že sú ľahko nahraditeľní?

Ak ste si na niektoré z týchto otázok odpovedali áno, zrejme sa u vás začína prejavovať problém s firemnou kultúrou. Môže byť najvyšší čas zamyslieť sa nad odbornou konzultáciou v oblasti employer brandingu. Ozvite sa mi na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.. Rád vám poradím  na základe mojich skúseností v agentúre Generations so zavádzaním employer brandingu vo veľkých aj v menších spoločnostiach na Slovensku.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 20:06