StoryEditor

Týždeň v médiách: Nachytané Zomri a marketingová bublina okolo značky Favorit

13.10.2019, 10:29
Neoverená správa "o ukradnutom Pribinovi" stála satirický portál ospravedlnenie.

Portál Zomri.sk má dnes na Facebooku takmer 230-tisíc sledovateľov. Najčítannejší denník Nový čas sleduje takmer 460 000 fanúšikov, denník Plus jeden deň takmer 139-tisíc, spravodajský denník SME takmer 145-tisíc, Aktuality.sk majú takmer 250-tisíc sledovateľov, Hospodárske noviny ich majú takmer 115-tisíc.Tie čísla uvádzame pre porovnanie, aby sme videli aký zásah má správa uverejnená na Facebooku, keď ju zverejní stránka Zomri. Zásah je porovnateľný s našimi najčítannejšími denníkmi, či portálmi.

Porovnateľná je aj rýchlosť, s akou dokáže Zomri zverejniť informácie. Bolo to napríklad Zomri, ktoré ako prvé upozornilo na bitku zahraničných futbalových fanúšikov na Ventúrskej ulici  v Bratislave. Informáciu potom prebrali aj ďalšie médiá. Ale prečo toto spomíname? V uplynulom týždni sa tento portál nechal nachytať.

Na svojom profile zazdieľali fotografiu z Nitry, na ktorej chýbala socha Pribinu a bol tam iba podstavec. Nakoniec sa ukázalo, že išlo iba o súčasť reklamnej kampane na reštauráciu, ktorú v Nitre otvárajú. "Ukradnutý Pribina" bola nakoniec fakeová správa, za ktorú sa admini Zomri okamžite ospravedlnili.

"Z komentov bolo o pár minút jasné, že ide o fotošop a fotka išla rýchlo preč. Napriek tomu, že nejde o prúser rozsahu migrantov na Draždiaku sa chceme ospravedlniť všetkým, ktorí na to vďaka nám naleteli tiež. Je to dosť trápna situácia, keďže nás médiá označujú za bojovníkov proti dezinformáciám.
Tak ale sme ľudia, stane sa," napísali admini k zverejnenej fotografii.

Stáva sa. Naozaj nejde o "prúser rozsahu migrantov", ale predsa len Zomri.sk dnes vďaka zásahu na Facebooku dokáže ovplyvniť množstvo ľudí. Portál jednoducho vyrástol. Už dávno nie je iba satirickou stránkou. Ako sami píšu, označujú ich za bojovníkov proti dezinformáciám. Vďaka množstvu sledovateľov je dnes Zomri aj zaujímavým médiom pre niektoré značky. Z rozširujúcim sa zásahom, rastie nielen ich vplyv, ale aj zodpovednosť za šírený obsah. Pretože v prípade akéhokoľvek iného média, ktoré sme spomenuli vyššie, by ospravedlnenie "sme ľudia stáva sa", bolo vzaté ako neuveriteľný prešľap a s najväčšou pravdepodobnosťou zožalo by neuveriteľný lynč ľudí na sociálnych sieťach.

Iný typ informácie priniesol český portál idnes.cz, ktorý potvrdil, že značka legendárnych bicyklov Favorit skončila, a to dokonca po tretíkrát. A to majiteľ ešte v lete tvrdil prestížnemu magazínu Forbes, že má odvážny cieľ, vrátiť značku Favorit na stupne víťazov a zahraničné trhy. Forbes predstavil Favorit ako úspešný príbeh napriek tomu, že minimálne podľa príspevku, ktorý publikoval po krachu firmy, mal informácie o neplatení miezd zamestnancom. Príbehu značky Favorit sa budeme ešte venovať, ale z rýchleho pohľadu ide o nafúknutú marketingovú bublinu, ktorá jednoducho praskla.

Aktualizované o vyjadrenie magazínu Forbes: Redakcia tvrdí, že o neplatení miezd zamestnancom sa dozvedela podstatne neskôr. O tejto informácii sa dozvedela neskôr, keď komunikovala s nemenovaným, už bývalým zamestnancom závodu a jeho výpoveď následne použila v článku o bankrote Favoritu.

Marketingovou bublinou je tak trochu príbeh Netflixu na Slovensku. Síce ho "všetci" pozerajú, ale od samotnej firmy sme doteraz nedostali žiadne čísla, ktoré by potvrdili úspech tejto značky na Slovensku.  Vôbec teda nevieme koľko Slovákov či Čechov reálne túto službu pozerá. Tým, ale nehovoríme o tom, že ho nepozerá "nik". To, čo by Netflixu mohlo pomôcť, je určite novinka, s ktorou prišiel uplynulý týždeň. Americká platená internetová televízia oficiálne spustila české používateľské rozhranie s českými titulkami aj dabingom. V ponuke má tisíce hodín televíznych programov a filmov, vrátane pôvodnej tvorby. Čeština je pre Slovákov určite zrozumiteľnejšia ako angličtina. Už "len" dotiahnuť ten marketing okolo ponuky.

O dosahu marketingu okolo filmovej tvorby by určite vedela rozprávať televízia JOJ. Minulý týždeň uviedla ďalší diel kriminálky Za sklom, ktorej diel nápadne pripomína situáciu okolo zabitého novinára Jána Kuciaka. A zatiaľ čo podľa reakcií na Facebooku má film mimoriadny ohlas, čísla sledovanosti nie sú určite zanedbateľné, ale nie sú pre televíziu ani žiadnym zázrakom.

Médiá aj uplynulý týždeň prinášali informácie o pripravovanom pohrebe Karla Gotta. Asi najprekvapivejšie a najúctivejšie sa o ňom vyjadrila nemecká rozhlasová stanica MDR. Tá porovnala jeho umelecké spoločenské postavenie s postavením britskej kráľovnej Alžbety II. Česko bez Karla Gotta je krajina v stave núdze, uviedla nemecká stanica.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 10:49