Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
10.11.2019, 09:44

Týždeň v médiách: Splň sa mi senil, tešil sa z výhry Attila Végh. Nejde o brept, ale šikovný marketingový ťah

O tom, ako sa z MMA stáva u nás fenomén. Ale aj biznis.

Týždeň v médiách: Splň sa mi senil, tešil sa z výhry Attila Végh. Nejde o brept, ale šikovný marketingový ťah
Zdroj: MMA Oktagon Facebook

Pre niekoho iba zbytočné emócie, bezduchá bitka, tvrdé údery či obyčajné kopance. Pre niekoho šou, zábava či dokonca šport. A pre organizátorov už aj biznis. To, čo sme mohli v sobotu večer sledovať v priamom prenose prezentovali organizátori a médiá ako zápas storočia. Tak charakterizovali súboj MMA bojovníkov Attilu Végha a Karlosa Vémolu.

Médiá, vrátane tých sociálnych,  súboju venovali značnú pozornosť. To, že  pre niekoho je to zaujímavá udalosť, svedčí fakt, že do českej O2 Arény prišlo takmer 20-tisíc ľudí. Medzi návštevníkmi boli viaceré celebrity či podnikatelia.

Naživo mohli súboj sledovať záujemcovia aj prostredníctvom viacerých streamov, v priamom prenose ho na Slovensku sprostredkovala JOJ Plus a v Česku stanica O2 TV Sport. A niektoré portály oživili písaný formát Minúta po minúte.

Ten najdôležitejší,  súboj Slováka Attilu Végha a favorizovaného Čecha Karlosa Vémolu, trval len niečo cez dve minúty. Neviem, či niekedy existovala kratšia Minúta po minúte, na portáli Sme.sk vyzerala napríklad takto:

Zdroj: SME

​Napriek silnej favorizácii Čecha, sa z víťazstva nakoniec tešil nečakane Slovák Attila Végh. Emócie boli v oboch prípadoch silné. Zatiaľ čo Karlos Vémola po zápase povedal, že sa mu zrútil sen, šťastnému Attilovi sa podaril v priamom prenose smiešny brept: "Splň sa mi senil!"

Kedysi to "hatlanina" naozaj bola. Až kým ju bojovník z južného Slovenska nepovýšil na komerčný produkt, ktorý má v ponuke takmer za 40 eur vo svojom online obchode. Tak ako množstvo ďalších predmetov. Teda ten, kto tvrdil, že ide o vtipný omyl, sa mýli. Je to vlastne skvelý marketing. A tým sa stáva u nás aj tento MMA šport.

Zdroj: Attila Végh - oficial

Hlavou MMA na Slovensku a v Česku sú Pavol Neruda a  Ondřej Novotný, ktorí pred niekoľkými rokmi založili Oktagon MMA, najväčšiu spoločnosť venujúcu sa MMA u nás a v Česku.

V roku 2016 mal ich prvý turnaj Oktagon návštevnosť okolo dvetisíc divákov, o rok neskôr to už bolo takmer päťtisíc divákov, minulý rok prišlo do pražskej O2 Arény 10 500 divákov a v sobotu sa na zápasy do českej O2 arény prišlo pozrieť takmer 20 tisíc ľudí. Cena vstupeniek sa pohybovala od 39 eur až po 195 eur. Cena VIP vstupeniek za najlukratívnejšie miesta okolo ringu sa začínala od 390 eur až po prémiové All In balíčky za 1 370 eur.

Tržby spoločnosti Neruda Production, ktorá zastrešuje  Oktagon MMA, boli v roku 2015 podľa Finstatu 4 591 eur a firma vykázala stratu. O dva roky neskôr, v roku 2017, už bola firma zisková a pripísala si obrat takmer pol milióna eur. V minulom roku jej príjmy vzrástli na takmer 740-tisíc eur a spoločnosť dosiahla zisk 80-tisíc eur. Príjmy pochádzajú z niekoľkých zdrojov - z licencií na vysielacie práva, z predaja produktov, predaja vstupeniek, sponzoringu značiek, ale aj obsahu na sociálnych sieťach. Mimochodom reklamu na vysielanie očakávaného "zápasu storočia" robil na sociálnych sieťach známy český herec a moderátor Jan Kraus.

Pre zaujímavosť, minulý rok v zime si boj v klietke  vyskúšal aj Rytmus, ktorý sa postavil proti raperovi Marpovi. Hoci Rytmus zápas prehral, galavečer v pražskej O2 aréne sledovalo viac ako 17-tisíc ľudí.

Keď sme sa v lete venovali tejto téme, televízia JOJ Group, ako aj české O2 TV Sport nám potvrdili záujem o tento druh obsahu. Čísla sledovanosti v tejto chvíli nie sú k dispozícii, ale hneď ako to bude možné, zverejníme ich. Okrem televízií prispievajú k popularizácii tohto športu, ale aj bojovníkov sociálne siete. Organizácia Oktagon MMA má viac ako 220-tisíc fanúšikov na sociálnych sieťach a YouTube, kde mali videá len za rok 2018 vyše 30 miliónov zhliadnutí.

Na popularite MMA vyrástli aj značky športového oblečenia. Na Slovensku dominuje značka TWINZZ SK, ktorá sa rozbiehala len pred dvomi rokmi s obratom 38-tisíc eur. Minulý rok už podľa Finstatu zarobila 365-tisíc eur a na Instagrame má takmer 63-tisíc fanúšikov. Podobne je to značka NEBBIA. Na Instagrame má 156-tisíc sledovateľov a jej obrat vzrástol zo 190-tisíc eur v roku 2013 na 3,8 milióna eur za minulý rok. Obidve spomenuté značky si svoje postavenie a podiel na trhu vybudovali zacielením na svoju veľmi špecifickú, no silnú komunitu. Od začiatku sponzoruje Oktagon MMA na Slovensku outdoorová spoločnosť Bigmedia. Zo začiatku sa začala vzájomná spolupráca sponzorovaním športovcov, ktorí nemali dostatočné finančné prostriedky na prípravy a kempy.

Čo je vlastne MMA? Skratka pochádza zo slova Mixed Martial Arts, v preklade zmiešané bojové umenia.  Ide o najtvrdšie športy na svete. Na boj využíva techniky rôznych bojových umení a štýlov, ako napríklad box, karate, jiu-jitsu či džuda. Zápasí sa v ringu v tvare osemuholníka – oktagonu, ohraničenom klietkou, ktorá slúži na ochranu zápasníkov, aby nevypadli pri boji z ringu. Jeden zápas má tri kolá, každé s dĺžkou 5 minút. V Česku a na Slovensku je najväčšou organizáciou už spomínaná Oktagon MMA. Zápasy MMA u nás pripravuje podľa vzoru americkej UFC, ktorá je najväčšou organizáciou MMA na svete. Jediným bojovníkom za Slovensko a Česko v UFC je Karlos Vémola, ktorý sa po nezvládnutí zápasu s Attilom Véghom obáva, že sa do súbojov UFC nedostane. A preto, ako vyhlásil, je pripravený na odvetu.

Ďalšie udalosti v médiách:

    • JOJ Group zvyšuje cenu televíznej reklamy na budúci rok o 12,9  percent
    • Prezidentka Zuzana Čaputová vrátila návrh volebného zákona národnej rade. Rozhodla, že nepodpíše predĺženie moratória na predvolebné prieskumy zo 14 na 50 dní.
    • Novinári verejnoprávnych médií v Česku by mali podľa KSČM pravidelne predkladať svoje majetkové priznania.
    • Americkému vydavateľstvu The New York Times klesol v treťom štvrťroku čistý zisk o 34 percent na 16,4 milióna dolárov (viac ako 14,8 mil.eur). Počet digitálnych predplatiteľov stúpol za uplynulé tri mesiace o 273-tisíc. Celkom ich teraz The New York Times má okolo štyroch miliónov.
    • Na záver video, takto sa smeje moderátor CNN v živom vysielaní Donaldovi Trumpovi:

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.