StoryEditor

Aký je dôvod, pre ktorý by si mal každý predplatiť svoj obľúbený spravodajský web?

Platíte si za nejaké online spravodajstvo? Investujete do inzercie v domácich online médiách? Mali by ste.

Sloboda, ktorú každý 17. november oslavujeme, nie je len o zlom režime, nespravodlivých politikoch, o oligarchoch, ktorí hýbu nitkami v pozadí. Za posledné dva roky vidíme na Slovensku jasnejšie ako kedykoľvek predtým, aké dôležité je mať v spoločnosti samostatné nezávislé médiá. 

A teraz ruku na srdce:

Koľkí z nás sú predplatiteľmi nejakého online média? Hospodárske noviny, SME, Denník N, eTrend…?

Koľkí z nás, ktorí si neplatia, používajú nástroje na blokovanie reklamy?

A koľkí z nás podporujú domáce médiá tým, že si tam kupujú aj klasickú reklamu radšej ako na Googli, Facebooku, Youtube, Instagrame?

Ako dokáže každý jeden z nás pomôcť domácim médiám, aby si aj naďalej plnili svoju úlohu a pomáhali chrániť toľko oslavovanú slobodu?

Ľudí ochotných platiť za kvalitnú žurnalistiku je len minimum

Na Slovensku je na internet pripojených 3,9 milióna používateľov. Podľa prieskumu Európskej únie z roku 2017 číta online spravodajstvo viac ako 70 % z nich, teda na Slovensku 2,73 milióna používateľov.

Podľa posledných uverejnených informácií na Slovensku si za obsah platí:

  • 42-tisíc ľudí v Denníku N (číslo skokovo narástlo v období europarlamentných volieb, keď bolo predplatné v zľave 45 %),
  • 38-tisíc ľudí v SME,
  • 4,5-tisíc v eTrende,
  • 1-tisíc ľudí v Hospodárskych novinách. 

Aký rozdiel znamená pre NYTimes.com predplatiteľ (fialový stĺpec) v porovnaní s používateľom, ktorý si iba pozerá reklamu (Ad Only)? Obrovský. Aký rozdiel znamená pre NYTimes.com predplatiteľ (fialový stĺpec) v porovnaní s používateľom, ktorý si iba pozerá reklamu (Ad Only)? Obrovský. Monday Note

Aký rozdiel znamená pre NYTimes.com predplatiteľ (fialový stĺpec) v porovnaní s používateľom, ktorý si iba pozerá reklamu (Ad Only)?

Ak by sme aj predpokladali, že neexistujú prekryvy, teda že jeden predplatiteľ si platí za maximálne jedno členstvo, potom je sumárny počet predplatiteľov na Slovensku cca 85-tisíc ľudí, teda okolo 3 % populácie. 

Toto zanedbateľné percento pritom vôbec neznižuje fakt, že väčšina médií na Slovensku neponúka platené členstvo. Denník N, ktorý podľa infografiky zamyká ¾ svojho obsahu a od začiatku je jeho marketing postavený na vysvetľovaní potreby predplatného, mal v októbri 2019 podľa IAB monitora 1,15 milióna reálnych používateľov – teda platí si zaň menej ako 3,6 % čitateľov.

Čo to znamená? Jedine: „Obed zadarmo neexistuje.“ V zahraničí populárne príslovie, ktoré hovorí, že nie je možné získať niečo za nič. 96 ku 4 je nepomer, ktorý sa niekde musí prejaviť, napríklad aj na kvalite, senzačných, tzv. click-baitoch, nadpisoch, skrytej alebo klamlivej reklame či snahách ovplyvňovať výstupy kadekým. 

Chcete médiám pomôcť a svojou časťou prispieť k ich rozvoju? Najjednoduchšie je pravidelne každý mesiac kúpiť si predplatné vašej obľúbenej stránky. 

Koľko médiám „zarobíme“ sledovaním reklamy?

S internetom sme si zvykli na to, že všetko online je zadarmo. Za svoju dennú porciu správ platíme formou sledovania reklamy (teda pokiaľ si reklamu neblokujeme) a myslíme si, že je to dosť. Nie je. 

Záleží na viacerých faktoroch, napr. na reputácii a návštevnosti webu, segmente, sezónnosti. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že na 1 000 zobrazení stránok médium zarobí v priemere 1 – 3 reklamné eurá. Približne toľko im „zaplatí“ používateľ, ktorý príde každý deň v mesiaci a pozrie si cca 33 stránok/článkov denne. 

Naproti tomu podľa IAB monitora na 1 návštevu v priemere spravíme 4 – 5 zobrazení stránok. Pre médium má teda používateľ platiaci 5 eur/mesačne zvyčajne niekoľkonásobne vyššiu hodnotu ako tí najaktívnejší najčastejší návštevníci.

Vydavatelia zápasia s klesajúcimi predajmi všade na svete. Denník Chicago Sun Times 23. 4. 2018 preto vyšiel s prázdnou titulkou. Chceli tak čitateľom ukázať, čo stratia, ak novinám nepomôžu a nekúpia si predplatné. Na druhej strane bolo vysvetlenie, výzva a podpis celej redakcie. Online predplatné sa za prvý týždeň zvýšilo o 161 %. S kampaňou tiež bodovali na tohtoročnej súťaži kreativity EFFIE. Vydavatelia zápasia s klesajúcimi predajmi všade na svete. Denník Chicago Sun Times 23. 4. 2018 preto vyšiel s prázdnou titulkou. Chceli tak čitateľom ukázať, čo stratia, ak novinám nepomôžu a nekúpia si predplatné. Na druhej strane bolo vysvetlenie, výzva a podpis celej redakcie. Online predplatné sa za prvý týždeň zvýšilo o 161 %. S kampaňou tiež bodovali na tohtoročnej súťaži kreativity EFFIE. Chicago Sun Times

Vydavatelia zápasia s klesajúcimi predajmi všade na svete. Denník Chicago Sun Times 23. 4. 2018 preto vyšiel s prázdnou titulkou. Chceli tak čitateľom ukázať, čo stratia, ak novinám nepomôžu a nekúpia si predplatné. Na druhej strane bolo vysvetlenie, výzva a podpis celej redakcie. Online predplatné sa za prvý týždeň zvýšilo o 161 %. S kampaňou tiež bodovali na tohtoročnej súťaži kreativity EFFIE. 

Koľko peňazí investujeme do reklamy v domácich online médiách?

Najsilnejším pilierom, na ktorom stojí nezávislosť médií, sú stále peniaze do inzercie. Toto je tiež spôsob, ako môžu marketéri, ktorí prerozdeľujú online rozpočty, pomôcť kvalitnej domácej žurnalistike. 

Na Slovensku síce podrobné čísla rozdelené po jednotlivých hráčoch nemáme, avšak správa od Group M, najväčšej mediálnej agentúry na svete, odhaduje, že rozdelenie výdavkov je dokonca 84 : 16 % Google + Facebook vs. všetci ostatní.

Ak teda využívate silné stránky médií vo svojom komunikačnom mixe, nielenže tým môžete dosahovať svoje firemné ciele, ale ešte tým aj pomôžete médiám plniť svoju úlohu a udržiavať krajinu stále slobodnou. 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. apríl 2024 12:58