Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Viete, ktoré zviera je najnebezpečnejšie na svete?

Hroch. Zabije ročne viac ľudí ako žralok. A napriek tomu, koľko z vás sa bojí hrochov a koľko žralokov? :)

Žijeme v dobe, keď sa každý deň vyprodukuje toľko obsahu, že ho nie sme schopní skonzumovať za celý svoj život. Obyčajná ľudská pozornosť sa stala jednou z najhodnotnejších komodít. 

Sociálne siete, Google, médiá sa snažia udržať našu pozornosť, lebo inak nezarobia peniaze z reklamy, ktorú popritom sledujeme. Dávajú nám teda viac toho, čo nás zaujíma, a menej toho, čo nás nezaujíma. Uzatvárame sa do svojich vlastných marketingových sociálnych bublín, keď podľa seba nesprávne odhadujeme, kto je náš zákazník.

Štatistika je krásna v tom, ako nám vie pekne vyobraziť súvislosti. Nasledujúce grafy sú toho príkladom.

Prvý stĺpec je dôvod smrti v USA, rozdelený podľa typov. Najväčším zabijakom je srdcový infarkt. 

Druhý stĺpec je to, čo si googlime – rakovinové témy hrajú prím, infarkty na grafe takmer nevidieť. 

Tretí stĺpec to, o čom píšu médiá, konkrétne New York Times – terorizmus. Opäť, infarkty takmer neviditeľné.  

Je to síce trochu obdobiami – prvý stĺpec je iba za rok 2016, zatiaľ čo spravodajstvo zahrňuje dlhé obdobie, vrátane útokov na dvojičky napríklad... ale aj tak zaujímavé.

Zdroj: Our world in Data

Čo to znamená z marketingového hľadiska? 

Že žijeme v bublinách. Myslíme si, že všetci naši zákazníci používajú Instagram, Youtube, Facebook. Keď chýba v návrhu kampane influencer, tak to nie je dobrá kampaň. Televíziu už nikto nepozerá, noviny sú mŕtve, a keď chcete vyhodiť peniaze, investujete ich do reklamy v médiách.

Nasledujúci výskum robli v Austráliii medzi ľuďmi z reklamnej brandže:

  1. Žltým je percentuálny počet ľudí, ktorí pracujú na strane agentúr či klientov a používajú jednotlivé platformy
  2. Silno-ružovou je percentuálny ľudí – používateľov/konzumentov, na ktorých cielia reklamou a ktorí používajú jednotlivé platformy
  3. Slabo-ružovou je nakoniec percentuálny odhad, koľko si ľudia z médií a reklamy (žltí) myslia, že ich cieľová skupina (silno-ružoví) používajú jednotlivé platform

Zdroj: ThinkTV Ad Nation Study

Vidíte ten obrovský rozdiel? V niektorých prípadoch sú to rozdiely aj stovky percent. Ako môžu marketéri správne nakombinovať svoj mediálny mix, keď majú tak skreslenú predstavu o realite? Podobné výsledky namerali v USA či v Británii.

A nemyslime si, že na Slovensku sme objektívnejší. Wavemaker, jedna z najväčších mediálnych agentúr na Slovensku, robila podobný prieskum, s veľmi podobnými výsledkami. Zo všetkých skúmaných oblastí vyberám tému najpopulárnejšiu: “TV je mŕtva, nikto nepozerá TV, všetci sú na Youtube.”

Zdroj: prieskum Wavemaker + GroupM Live panel
Zdroj: prieskum Wavemaker + GroupM Live panel

Kým marketéri využívajú viac internet a Youtube, naši zákazníci to majú úplne naopak. Rovnaké platí o využívaní rozličných chat služieb, vyhľadávania, počúvania podcastov, Instagramu, rádia …

Ako vykuknúť z bubliny?

Jedno zo základných pravidiel marketingu hovorí “ty nie si tvoj zákazník”. V momente, kedy začneme pracovať pre naše značky a firmy, mali by sme akceptovať, že strácame objektívny názor na realitu. Mali by sme sa teda viac riadiť dátami, prieskumami, spätnou väzbou v rozhovoroch so zákazníkmi.

Potom možno zistíme, že nie sme reprezentatívna vzorka. Že TV nie je mŕtva a väčšina populácie nesedí celý deň na Youtube. Vedeli ste, že z každých 100 Slovákov nad 12 rokov je 15 takých, ktorí ani raz mesačne nemajú prístup k internetu?

Čoraz viac času trávime čítaním a sledovaním „klasických“ médií. Viac im dôverujeme. Majú výborný vplyv na predaje aj rozpoznateľnosť našej značky. Získame od nich lokálnu podporu a poradenstvo, vedia nám ponúknuť extra služby a ako bonus tým podporíme rozvoj domácej ekonomiky. Myslite na to pri plánovaní svojej komunikačnej stratégie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.