Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
19.01.2020, 10:52

Týždeň v médiách: Súdny proces storočia, ale aj strata súdnosti Smer-u. Víťazom politických kampaní je Facebook

Aj o tom, prečo chcú ľudia pozerať reality show.

Týždeň v médiách: Súdny proces storočia, ale aj strata súdnosti Smer-u. Víťazom politických kampaní je Facebook
Zdroj: archív

V uplynulom týždni všetky médiá venovali najviac priestoru súdnemu procesu, ktorý sa týka zavraždeného Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej. A nielen tie slovenské. Monitorovali sme aj zahraničné. A aj keď tieto bežne o Slovensku nepíšu, tentoraz si udalosti v našej krajine všimnúť nenechali ujsť. Najzaujímavejšie okomentoval situáciu u nás Švajčiarsky denník Neue Zürcher Zeitung. Ten nazval konajúci sa súdny proces "procesom storočia". Podľa švajčiarskeho denníka je súdny proces lakmusovým testom: "krajina musí dokázať, že vysychá jej korupčný močiar. Aký je hlboký, je ale ťažko povedať."

Veľkú pozornosť téme súdneho procesu venoval aj taliansky portál La Reppublica. Taliansky portál natočil o našej situácii na Slovensku video, v ktorom sa okrem rodičov zavraždeného novinára či bežných ľudí, situáciu v krajine hodnotia aj slovenskí novinári: Peter Bárdy (Aktuality), Matúš Kostolný (Denník N) či Marcela Šimková (Hospodárske noviny), a aj bežní ľudia. Video je v závere tohto článku.

Trochu z iného súdka bol článok na britskom portáli The Independent, ktorý sa tiež týkal Slovenska. Britský denník písal o tom, ako sa neonacisti vedení Marianom Kotlebom, o mesiac stanú druhou najsilnejšou stranou na Slovenku. A nezabudol pripomenúť, že lídri tejto neonacistickej strany upriamili rétoriku ich nenávisti aj na Židov, Rómov a moslimov.

Toľko o obraze Slovenska v zahraničí za uplynulý týždeň.

Na domácej scéne sa zúrivo odohráva boj strán o každé percento vo voľbách. Túto scénu rozvíril v uplynulom týždni Robert Fico, respektíve strana Smer, ktorá zverejnila pár videí. Nielenže sa ostro obúvala do politickej konkurencie, mnohí videám vyčítali, že sú nielenže útočné, ale aj klamlivé. Takto napríklad vyzeralo video týkajúce sa strany Za ľudí:

Keď sa v Televíznych novinách na Markíze pýtali niektorých členov strany Smer-u ako vnímajú túto kampaň, jeden z nich odpovedal jednoducho a pragmaticky: Účel svätí prostriedky.

​Podobnú otázku sme položili odborníkom na reklamu aj my. Marketér Richard Mareček si myslí, že na papieri stratégia vyzerala dobre a realizácia dopadla žumpou. "Video Smer-u s Richardom Sulíkom bolo zavádzanie, nové video s Andrejom Kiskom a imigrantmi je rasistické dno. Nepomôže zastaviť pokles Smeru. Je to reklama pre Kotlebu a antisystém," dopĺňa Mareček.

Róbert Slovák, ktorý má viac ako dvadsaťročné skúsenosti v reklame, hovorí, že vtipné videá či paródie, nie sú zlou myšlienkou pri politických kampaniach. "Samo o sebe by to bolo aj OK, v prípade, že by to celé zapadalo do pozicioningu strany, respektíve keby šlo o strany, ktoré vznikli iba za účelom pobaviť ako bola kedysi v deväťdesiatych rokoch Nezávislá erotická iniciatíva či pred časom Paliho kapurková," hovorí Slovák. Za nevhodné to považuje Slovák najmä v prípade strany, ktorá viedla túto krajinu desať rokov a tiež v prípade politikov, uchádzajúcich sa o funkciu, ktorej vážnosť si vyžaduje aj sofistikovanejší spôsob komunikácie. 

Podľa odborníka v celosvetovom kontexte ešte nik tak nepoškodil značku "sociálna demokracia" ako Smer-SD v týchto voľbách. "Smeru, zdá sa neostáva nič iné len útočiť primitívne a využívať naháňanie strachu z migrantov či klamstiev o sľuboch politických oponentov. S klesajúcimi preferenciami im klesá nielen miera vkusu, ale aj súdnosti," hodnotí Slovák.

​Víťazom politického súboja našich strán bude zdá sa Facebook, prípadne Youtube. Inými slovami, nech zdvihne ruku ten, vrátane neplnoletých, kto ešte nevidel videá Smer-u?

Čo sa týka Facebook-u, ten samozrejme koncom roka povedal, že bude zverejňovať aj klamlivú politickú reklamu. A rovnako sa poistil špeciálnymi a dlhosiahlými pravidlami ako slušne sa správať na Facebooku. Napríklad nemôžete nazývať židov potkanmi, moslimov prasatami, nemôžete používať výrazy suka, zvrhlík a podobne, a rovnako nemôžete písať o tom, že muž má nadradenejšie postavenie ako žena. Iste, na papieri, respektíve napísané to vyzerá dobre.

Z iného súdka je súboj televízií. Tie v začiatku sezóny zvádzajú súboj o diváka. V uplynulom týždni sa dokázala presadiť verejnoprávna televízia, ktorá vysiela naživo preteky Petry Vlhovej. Tá sa pomaly stáva miláčikom publika, RTVS priniesla výbornú sledovanosť. A nielen to. Rovnako dobre si počínal aj nový seriál verejnoprávnej RTVS Hniezdo.

Markíza zdá sa, našla medzeru u divákov, ktorí majú radi reality show. Už minulý rok ju diváci ocenili za Extrémne premeny a páčil sa im aj Utajený šéf. V tomto roku nasadila novinku Svadba na prvý pohľad a zdá sa, že urobila dobre. Český portál Mediar priniesol zaujímavý pohľad na to, prečo Čechov bavia reality show. S myšleinkou, "vo všeobecnosti existujú antropologické motivácie, ktoré majú diváci všade vo svete. Hovorí sa tomu voyerizmus," môžeme súhlasiť aj na Slovensku. Viac si môžete prečítať tu.

JOJ-ka hľadá u divákov sympatie k jej novému projektu Nový život. Vysiela ho už druhý týždeň a čísla sledovanosti si drží.


Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.