Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.02.2020, 09:45

Týždeň v médiách: Matovičov raketový vzostup. Aj príklad, ako Kulturblog manipuluje s informáciami

Len voľby nám ukážu, ako sa tieto pozitívne preferencie pre Igora Matoviča odzrkadlia v reálnych výsledkoch.

Týždeň v médiách: Matovičov raketový vzostup. Aj príklad, ako Kulturblog manipuluje s informáciami
Zdroj: TASR/Jakub Kotian

Jednou z hlavných tém, ktorým sa venujú v ostatnom čase médiá sú voľby. V uplynulom týždni zarezonovala téma z pohľadu prieskumu. Stáva sa zvykom, že médiá sa exkluzívne dohodnú s výskumnou spoločnosťou, ktorá pre nich vytvorí prieskum.

Takto už nejaké to obdobie funguje spolupráca Markízy a Focusu, televízia JOJ spolupracuje s agentúrou Polis, televízia TA3 a Hospodárske noviny s agentúrou AKO, verejnoprávna televízia s Actly a v uplynulom týždni prvýkrát na politických prieskumoch si vyskúšala spoluprácu s Kantarom. A boli to práve výsledky prieskumov, ktoré rozvírili diskusiu. Ale po poriadku.

Už dlhodobo v rámci prieskumov spoločností Focus a AKO figurujú na prvých troch miestach strany Smer-SD, ĽS NS a strana Za ľudí. Iste, percentá sa po každom zverejnenom prieskume menia, ale v uplynulom týždni spôsobili nové prieskumy šok.

Najskôr to bol denník Pravda, ktorý zverejnil exkluzívny prieskum agentúry Polis. Ten prvýkrát za vedúcu stranu Smer-SD (17,1%) vo volebných preferenciách zaradil na druhé miesto s 12,0 percentami Matovičovu stranu OĽaNO. Treťou bola podľa tohto prieskumu Kotlebova strana ĽSNS s 11,1 percentami.

Tá istá agentúra vypracovala prieskum aj pre Jojkársku reláciu Na hrane, kde výsledky volebných preferencií potvrdila.

Pre mnohé médiá, bol ďalším šokom výsledky agentúry Kantar, ktorá prieskum realizovala pre verejnoprávnu RTVS. Aj tá potvrdila, že Matovič predbehol Kotlebu, v predvolebnom prieskume získal dokonca 16,3 percent. Prekvapením bol fakt, že do parlamentu by sa nedostala strana SNS a Za ľudí sa dostalo pod 10 percent.

Čo sa týka agentúr, Focus a AKO sú dôveryhodné agentúry, ktoré sa (nielen) volebným preferenciám venujú pravidelne už niekoľko rokov. Novinkou v tomto smere bola aktivita agentúry Kantar, ktorá je možno čo sa týka merania politických prieskumov menej známa, ale je to relevantná výskumná agentúra, pobočka globálnej siete. Okrem píplmetrov realizuje rôzne dôveryhodné prieskumy pre komerčných zadávateľov a iné subjekty. Aktivita agentúry Polis sa stimuluje pred voľbami v rámci zisťovania volebných preferencií občanov.

A pokračujme v prekvapeniach volebných preferencií v uplynulom týždni. Agentúra AKO zverejnila prieskum pre televíziu TA3. Aj podľa tohto prieskumu síce najsilnejšou stranou zostáva s podporou 17,3 percenta respondentov vládny Smer-SD. Matovičovo hnutie si však od posledného prieskumu tejto agentúry, ktorý bol vypracovaný koncom januára, polepšilo o viac ako päť percentuálnych bodov. A tak sa dostalo opäť na druhú priečku s 13,5 percentami. O dôvodoch raketovej rýchlosti vzostupu Matovičovej strany hovoril Václav Hřích z agentúry AKO pre Hospodárske noviny. Podľa neho získal Igor Matovič veľa mediálnej pozornosti s témami ktoré priniesol, a v neposlednom rade sú to emócie, ktoré dokázal priniesť do kampane. Pripomeňme si, ako Igor Matovič rozvíril debatu svojou návštevou v Cannes, kde upozornil na bohatú Počiatkovu vilu.

Len voľby nám ukážu, ako sa tieto pozitívne preferencie pre Igora Matoviča odzrkadlia v reálnych výsledkoch. A možno si pamätáte aj preferencie predchádzajúcich volieb. Napriek tomu, že výskumy nenaznačovali výraznejší úspech ĽSNS, strana nakoniec získala osem percent a dostala sa do parlamentu. Šokom bola favorizovaná Procházkova Sieť, ktorá sa stala outsiderom volieb, a nakoniec - do parlamentu sa po niekoľkých rokoch nedostalo KDH.

Pred sebou máme finále, uvidíme ako ostatné strany budú aktivizovať na sociálnych sieťach, v médiách či osobných stretnutiach s lídrami strán a hnutí. A čakajú nás ešte televízne diskusie. Ani v médiách by sa nemalo udiať nič neštandardné - čaká nás možno niekedy až nafúknutá preferencia niektorých strán, ako aj kalkulácia či predpovede toho, čo nás reálne čaká 1. marca, prípadne ešte 29. februára.

Fakt, že ide do tuhého v uplynulom týždni opäť potvrdili Kotlebovci, respektíve im spriaznená stránka Kulturblog. Ten si ukradol video s radami pre rodičov hyperaktívnych detí a použil ich v úplne inom kontexte. Už minule sme ale písali o tom, že politická propagácia nepodlieha takej regulácii ako komerčná reklama. Avšak fakt, že stránka postrihala a v inom kontexte použila vyjadrenia lekára, dohru pokojne môže mať. Česká nadácia totiž podnikla proti tomuto právne kroky.

A na záver bodka predvolebnej kampane, rovno na titulnej strane magazínu pre ženy na Slovenke. Nie, nejde o tému Flirty, ktoré z mocných robia bezmocných.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.