Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
02.03.2020, 20:35

Top momenty volebnej kampane: 10 „majsterštukov“ v čase, keď sa lámal chlieb

Najdrahšia predvolebná kampaň v histórii priniesla množstvo emócií. Toto je 10 najsilnejších momentov.

Top momenty volebnej kampane: 10 „majsterštukov“ v čase, keď sa lámal chlieb
Zdroj: Hospodárske noviny

Najdrahšia predvolebná kampaň v našej histórii priniesla množstvo silných momentov. Niektoré boli typicky reklamné, iné viac strategické. Kampaň jednoznačne ovládli online formáty, predovšetkým videá a sociálne siete, aj keď tých bilbordov teda rozhodne nebolo málo.

Z môjho subjektívneho pohľadu je toto 10 najsilnejších momentov kampane:

5000 sviečok a Cyprus

To, s čím dokáže Matovič geniálne pracovať, sú komunikačné skratky. Jednoduché komunikačné skratky. Čo je podľa vás širokému publiku zrozumiteľnejšie? Lex Haščák alebo 5000 mŕtvych kvôli Pente a Smeru?

Túto skratku Oľano podporilo dvoma veľmi výraznými aktivitami s virálnym zásahom: výletom k schránkam na Cyprus a zapálením 5000 sviečok pred úradom vlády.

Paródia na Pellegriniho

Buzzword opozičnej kampane bolo spájanie. Každý o tom hovoril a málokto pre to aj niečo spravil. SaSke sa minimálne podarilo urobiť podarené video, v ktorom ilustrovali slová Petra Pellegriniho adresované bývalej opozícii presne opačnými obrázkami.

Video malo len na Facebooku vyše milión pozretí a 15 000 zdieľaní, na YouTube ďalších vyše 200 000 zhliadnutí. Vo videu to SaS-ka nehrala len na seba, ale galantne ukázala ako možnú zmenu viaceré opozičné strany a toto gesto ocenilo aj množstvo ľudí v komentároch.

Výlet do Cannes

Dnes už legendárne video, ktoré zvalcovalo všetky ostatné predvolebné pokusy o BIG IDEAS. Len na Facebooku získalo vyše dva milióny pozretí. Toto bol naozaj kampaňový „majsterštuk“ v čase, keď sa lámal chlieb. Práve toto video odštartovalo pre OĽaNO strmú cestu hore.

Blokovanie parlamentu

Hoci išlo skôr o strategickú hru, ktorej nositeľom nebolo žiadne platené médium, blokáda parlamentného pultu obletela Slovensko a vyvolala množstvo rozpačitých reakcií. Hoci išlo o klasickú "Matovičovinu", ešte aj Igor Matovič sa voči tomuto typu aktivity vyhranil.

Zvonku sa zdalo, akoby v kampaňovom tíme niekomu blikla žiarovka: „poďme to dať na Matoviča“ – čo z hľadiska celkovej kampane PS/Spolu, ktorej chýbali výraznejšie momenty, nebol teoreticky zlý nápad.

Z môjho pohľadu tomu chýbala autenticita – k ľuďom ako Beblavý a Mihál sa proste bivakovanie v parlamente nehodí.

Zdroj: TASR/Pavol Zachar

​Videá zosmiešňujúce opozíciu

Smer si v kampani zvolil veľmi útočnú stratégiu. Podľa posledných prieskumov to vyzeralo ako cesta do hlbokej priepasti, v svetle volebného výsledku sa však dá povedať, že na silnú časť ich cieľovky tento typ komunikácie zabral. Videá mali aj značnú viralitu, či ich už zdieľali s pozitívnymi alebo negatívnymi konotáciami.

Čo je však veľmi nebezpečný precedens, je fakt, že vo videách bolo uvedených viacero vyslovene nepravdivých tvrdení (napr. že Sulík chce zaviesť šesťdňový pracovný týždeň a zrušiť všetky štátne sviatky). Pozoruhodná je konzistencia tejto strany na všetkých frontoch: dokázali totiž ukradnúť ešte aj motív videa, v ktorom Róbert Fico prichádza do škôlky.

​Protikotlebovské mítingy

Michal Truban sľuboval kampaň, aká tu ešte nebola. Nakoniec jej leitmotívom bolo blokovanie kotlebovských mítingov a hlasné bučanie proti fašistom. Koho táto stratégia mala osloviť a čo bolo jej účelom? Presvedčenie presvedčených liberálnych voličov? Stigmatizovanie ĽSNS a odradenie voličov od ich voľby? Či dokonca transfer kotlebovoličov do tábora PS/Spolu?

Osobne netuším, ale ako eskalátor napätia medzi týmito dvoma tábormi to fungovalo určite. Dnes už vieme, že stratégia oslovenia potenciálneho Kotlebovho voliča najlepšie vyšla Matovičovi a nejaké to percento podľa všetkého pridal aj Kollár.

Každopádne, synergia viacerých faktorov spôsobila, že oproti jednému z posledných prieskumov, kde malo ĽSNS takmer 14 percent, klesla v realite volieb táto strana takmer o 6 percent, čo nie je na zahodenie.

Protestné mítingy dobre zapadli do sloganov „Mladá sila“ či „Poďme do nich“, do videí s bejzbalkou aj do blokácie parlamentu. Žiaľ, z týchto aktivít a prejavov išla istá dávka agresivity, ktorá ľuďom stojacim za stranou absolútne nesvedčí.

Hlinov bilbord

Kauza Hlinovho bilbordu bola tak nezmyselná, že asi jediné rozumné riešenie bolo na tie bilbordy zabudnúť a prelepiť ich iným a jednoznačným posolstvom. Namiesto toho sa v tom Alojz Hlina nezmyselne začal vŕtať a dokonca útočil na ľudí, ktorí nepochopili, že kresťanský líder obklopený tromi mladými ženami na bilborde tam predsa logicky musí byť s manželkou a dvoma dcérami.

Naozaj ako výsmech pôsobilo, že na bilbord dal prilepiť tri štvorčeky vysvetľujúce, kto sú dcéry a kto manželka.

Zdroj: KDH

​Pakt o neútočení

Išlo o strategické rozhodnutie, ktoré bolo najmä pri stranách z opačného hodnotového a názorového spektra KDH a PS/Spolu veľmi prekvapivé. Či to uškodilo liberálnej koalícii neviem, ale o tom, že to uškodilo kresťanským demokratom, som presvedčený.

Navyše to nahralo Matovičovi, ktorý sa voči tomuto spojeniu vyhranil a pravidelne ním Hlinu deptal. Ak bol Hlinov zámer osloviť nových voličov, v teórii to možno fungovalo, ale v realite nie.

To isté sa dá povedať aj o jeho virálnom vystúpení na RTVS, kde „dával dole“ pomerne agresívnym spôsobom Mariána Kotlebu s viacnásobným povýšením na úchyláka. Získal tým podľa všetkého najmä potlesk ľudí (napríklad fanúšikov Zomri), ktorí ho v konečnom dôsledku nevolili. Ale „páčivosť“ tam bola :)

Zdroj: HN/Marek Marko

​Pozemkové videá

Hoci z tých videí trčí snaha o diskreditáciu a totálne amatérska produkcia, myslím, že ani voliči bývalej opozície takto Andreja Kisku vidieť nechceli. V neformálnych rozhovoroch s pochybným človekom a pri testovaní, čo dokáže urobiť mix latte a grepového striku.

V kombinácii s vlažnou kampaňou plnou klišé (Nádej, Hlavu hore...), ktorú dotvárali aj diskusné výkony v podobnom duchu, z toho bol nakoniec výsledok, ktorý je v kontexte bývalej dôveryhodnosti exprezidenta aj jeho ambícii po vstupe do straníckej politiky, prepadákom.

Zdroj: HN/Peter Mayer

​Anketa

Keď sa už Matovičovci viezli na dobrej vlne, ešte viac prikúrili anketou, ktorá mala budiť dojem priamej demokracie. Hoci boli otázky absolútne sugestívne a ich autorom boli ľudia z OĽaNO, Matovičovi sa podarilo komunikovať to, že dáva ľuďom šancu rozhodnúť o tom, čo bude v programovom vyhlásení vlády.

Odkaz bol jasný: nie sme sebastrední politici, ktorí autokraticky rozhodujú o všetkom – my počúvame ľudí. Z marketingového hľadiska to bol geniálny blaf, ktorému dali ešte väčšiu viralitu ostatní opoziční lídri, tým, že ho zosmiešňovali, spochybňovali, ale najmä, že sa v ňom vôbec vŕtali.

Tých momentov bolo samozrejme viac.

Dankove telefonáty s Kočnerovou volavkou a následne totálna rezignácia vo finále kampane, spackaná Ha-ra-bi-no-va tlačovka s Kotlebom aj jeho útoky na prieskumy, strategická nedohoda maďarských strán, Kollárova hra na sociálneho spasiteľa, či odhodenie eg a učenie sa písmenka „r“....

Bolo toho veľa a bolo toho dosť. Bodaj by kultúra politických kampaní za tie štyri roky, ktoré nás možno ani nečakajú, stúpla aspoň o pár percent.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.