Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
08.03.2020, 10:21

Týždeň v médiách: Matovičove predstavy o médiách: 10 miliónov na podporu investigatívnej žurnalistiky

Ako prvý sa prihlásil časopis Zem a vek.

Týždeň v médiách: Matovičove predstavy o médiách: 10 miliónov na podporu investigatívnej žurnalistiky
Zdroj: Reuters

Igor Matovič líder OĽaNO a pravdepodobne náš budúci premiér v uplynulom týždni vyhlásil, že by rád vytvoril fond pre investigatívnu žurnalistiku. Podľa jeho predstáv by novinári dohliadali na verejné obstarávanie na Slovensku a ich úlohou by bolo preventívne upozorňovať na možnú korupciu. Na túto úlohu by chcel vyčleniť 10 miliónov eur. Šéf OĽaNO si predstavuje, že takýchto novinárov by bolo na Slovensku okolo 100 - 200. Už sme písali o tom, že Igor Matovič, to pravdepodobne myslel dobre, avšak jeho nápad zatiaľ novinárska obec nepodporila. Až na jednu výnimku, k tej sa dostaneme neskôr.

Nápadom podpory investigatívnej žurnalistiky Matovič síce ide v línii svojej predvolebnej kampane boja proti korupcie, na druhej strane je to novinka, o ktorej sa nezmienil ani vo svojom programe. Prečo sú však novinári namiesto toho, aby s radosťou prijali tento návrh, skôr skeptickí? Tých dôvodov je hneď niekoľko.

  • Nie je to systémové riešenie pre podporu žurnalistiky. Novinárom chýba nový moderný mediálny zákon, ktorý by napríklad definoval pojem novinár. Minulý rok sa odborná komisia slovenských popredných vydavateľov snažila o návrh nového, moderného mediálneho zákona, žiaľ pri tvorbe novely zákona poslanci vôbec nereflektovali prácu tejto odbornej skupiny. V novom zákone sa napríklad vydavatelia snažili aj o zabezpečenie vyššej ochrany pre novinárov.
  • Ako sa budú prerozdeľovať prostriedky? Aj keby sme teoreticky prijali myšlienku, že by štát mohol dotovať investigatívnu žurnalistiku, predsa len nie je zrejmé aká by bola metodika prerozdeľovania finančných prostriedkov a potom aj následné vyhodnocovanie. Obzvlášť v prípade, ak sa novinárovi v priebehu jeho práce potvrdí, že jeho zámer sa nepotvrdil. Otázne je, ako by postupoval štát v prípade, že by investigatívny novinár počas svojej práce zistil nekalé praktiky súvisiace s prácou štátnych ministerstiev či iných štátnych úradov.
  • Štát už novinárov podporuje. Je to predsa verejnoprávny rozhlas a televízia. RTVS je financovaná hybridne, časť výnosov je z koncesií, časť z reklamy a časť z podpory štátu. Fakt, že politici majú tendenciu ovplyvňovať spravodajstvo RTVS je zrejmý dlhodobo, nielen počas šéfovania súčasného generálneho riaditeľa Jaroslava Rezníka.
  • Poriadok v médiách. Igor Matovič pod týmto názvom prezentuje vo volebnom programe OĽaNO plány, ktoré súvisia s médiami. Viaceré body sa týkajú napríklad budúcnosti RTVS. Matovič je otvorený diskusii o zrušení koncesionárskych poplatkov, avšak len za predpokladu, že sa zákonom určí pevné percento financovania zo štátneho rozpočtu. Cieľom je výrazne znížiť závislosť verejnoprávnych médií od politických vplyvov. Matovič chce zrušiť voľbu riaditeľa RTVS v parlamente a nahradiť ju voľbou nezávislým fórom odborníkov, aby riaditeľ nebol politickým nominantom. Chce tiež sfunkčniť zákon o zákaze krížového vlastníctva médií, to by asi musel začať opäť v RTVS, ktorá, rozhodnutím politikov, tento zákon obchádza. OĽaNO tiež chce nový mediálny zákon, vrátane ochrany novinárov či regulácie nenávistného obsahu na internete. Matovič má vo svojich plánoch tie najdôležitejšie témy, ktoré by slovenskej žurnalistike pomohli. Aj v tomto kontexte fond podpory investigatívnej žurnalistiky zostáva v rovine, aj keď možno dobre mysleného nápadu.
  • Každého vydavateľa by podpora žurnalistiky potešila. Nie však v rovine, ako ju navrhuje Igor Matovič s jeho fondom na podporu investigatívnej žurnalistiky. Slovenská žurnalistika nie je iba o investigatíve. Nie každé vydavateľstvo má investigatívnych novinárov, pretože obsahovo sa venuje iným témam, inej žurnalistike. Avšak aj tak potrebuje generovať kvalitný obsah: rozhovory so zaujímavými ľuďmi, publicistiku, reportáže a podobne. A aj to stojí nemalé finančné prostriedky.
  • Matovičovu rukavicu prijal Zem a Vek. Presne tak, jediný, kto si pýta z Matovičovho balíka podpory investigatívy, je Tibor Rostaš a jeho Zem a Vek. Túto informáciu zverejnil na svojom Facebook účte a zároveň napísal, že na rozdiel od všetkých ostatných tlačených médií je Zem a Vek plne nezávislý, pretože nemá inzerciu oligarchov. Pripomeňme len, že časopis v uplynulom období pre jeho názory stiahli z ponuky viaceré reťazce, a to z dôvodu že časopis nespĺňal  interné kritéria vrátane obsahu, akým by mohlo byť podnecovanie verejnosti k nenávisti, neznášanlivosti, či porušovaniu ľudských práv. Zem a Vek sa snaží vyťažiť z témy okolo podpory investigatívnej žurnalistiky a o ponuke Igora Matoviča hovorí ako o teste skutočne demokratického a rovnocenného prístupu k novinárom a vydavateľom.
  • To, čo Igor Matovič zdôraznil v relácii televízii Markíza na Telo je, že investigatívnych novinárov potrebujú aj regióny. V regiónoch je podľa neho veľký problém prepojenia novinárov na lokálnych politických lídrov. Mnohokrát sú takéto noviny financované priamo nimi, a to je dôvod, prečo tu objektívna žurnalistika chýba. Tam by si Igor Matovič vedel predstaviť podporu investigatívnych novinárov práve z jeho navrhovaného fondu.

Cesta v prípade dezinformačných médií je cesta na dlhé trate. Myslieť si to môžu tí, ktorí stoja za stránkou Konšpirátori.sk. Tá poukazuje práve na weby s alternatívnymi a hoaxovými správami. Jedným z portálov v jej zozname je stránka Hlavnésprávy.sk. A práve tento web má byť dočasne stiahnutý zo zoznamu webov s pochybným obsahom.  Občianskemu združeniu Konšpirátori.sk  to nariadil Okresný súd Bratislava II.

V týždenníku Plus 7 dní boli opäť personálne zmeny. Z funkcie zástupkyne šéfredaktorky odišla Jana Šimíčková. Dôvod bol rovnaký ako v prípade šéfredaktorky Kataríny Šelestiakovej.

Televízia JOJ sa pochválila, že kúpila práva na majstrovstvá hokeji. JOJ-ka poskytne kompletné vyjadrenie budúci týždeň. RTVS vraj o tejto zmene nebola informovaná. V každom prípade, ak je to takto, RTVS, ktorá v lete chce spustiť nový kanál Šport, bude mať v budúcnosti čo robiť, aby získala adekvátny obsah.

Keď sme vyššie písali o tom, ako je naša verejnoprávna inštitúcia pod neustálym tlakom politikov, prinášame aj príklad z Poľska. Tam prezident Andrzej Duda podpísal dva mesiace pred tamojšími prezidentskými voľbami, sporný mediálny zákon, ktorý plánuje vysoké subvencie pre poľský verejnoprávny rozhlas a televíziu.

Zatiaľ čo u nás stále v mediálnych diskusiách dominuje téma novej koalície, top témou v zahraničných médiách je situácia okolo koronavírusu. Predpokladáme,že v budúcom týždni sa tak stane aj na Slovensku. A zatiaľ čo mnohí hovoria o tom, aby médiá nespôsobovali paniku, nezabúdajme na sociálne médiá. Nezabúdajme, že všetko, čo sa tam šíri je aj pravda.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.