dreamstime.com
StoryEditor

Aj digitálne agentúry čelia výzve, akú ešte nezažili. Zároveň majú odkaz pre klientov

Prepad zákaziek vidia na úrovni od 10 percent do 50 percent za jediný týždeň.

Posledná veľká ekonomická kríza nás zasiahla ešte v roku 2008, keď digitálne agentúry v našich zemepisných šírkach ešte len vznikali a kríza bola práve príležitosťou na ich rast. Počas rokov 2018 a 2019 sme s obavami sledovali možnú globálnu recesiu a očakávali príchod novej krízy. Keď sme si koncom minulého roka vraveli, že kríza nás už nečaká, ani sme netušili, že je za ďalším rohom.

Nie je potrebné konštatovať, že nás kríza ako následok epidémie koronavírusom zasiahla nepripravených. Posledné dni sa denne prispôsobujeme novým zvykom, adaptujeme sa na prácu z domu. Aj keď sa agentúry snažia a držia kontinuitu, vládne nariadenia a karanténny stav spôsobil pokles spotreby, čo priamo ovplyvnilo množstvo práce (nielen) digitálnych agentúr. Počas posledného týždňa sme zbierali dáta a názory zo všetkých 21 členských agentúr ADMA, o ktoré sa chceme podeliť.

Pokles z týždňa na týždeň

Lepšie povedané, zo dňa na deň. Vo všetkých agentúrach sa zhodujeme, že situácia sa mení zo dňa na deň a reakcie na nové podmienky sa preto rodia veľmi za horúca. Dnes, po týždni zásadných opatrení, opadla úvodná panika a s chladnou hlavou dokážeme aspoň sčasti predpovedať, aký dosah to bude mať na celú brandžu.

Agentúry ohlásili prepady zákaziek (tržieb) v úrovniach od 10 percent do 50 percent za jediný týždeň. Iste, je to veľký rozptyl, závisí však od typu a charakteru služieb konkrétnej digitálnej agentúry. Drvivá väčšina sa však zhodla na prepade o 20-30 percent, čo je v rámci týždňového obdobia extrémne číslo. Ak to skombinujeme s číslami o trhu digitálnych agentúr, ktoré sme získavali k nedávnemu ročníku Digital PIE, bavíme sa o okamžitom výpadku až do výšky 6,5 milióna eur. Aj to len za obdobie od apríla do júna, dosah na zotavenie trhu si momentálne netrúfa odhadnúť nikto z nás. Najpesimistickejší lídri agentúr však očakávajú návrat do bežných trhových podmienok až v horizonte jedného roka.

Výzva, ktorú sme nezažili

Digitálne agentúry sú na trhu mladé. Aj keď sme všetci pocítili a zažili krízu v roku 2008, reálne takmer žiadna z dnešných digitálnych agentúr na Slovensku ešte nefungovala tak, ako dnes. Reagujeme tak rýchlo, ako sa len dá. Je v našom spoločnom záujme udržať plný chod agentúr aj po období chaosu, ktorý vznikol.

Prakticky všetky agentúry prešli k okamžitým šetriacim krokom. Odstrihnutie firemných benefitov, teambuildingov a iných nákladov nepotrebných pre denný chod agentúr prišlo okamžite. Aktuálne sa agentúry trápia s vyvážením ľudských kapacít, nikto nechce pristúpiť k panickému prepúšťaniu. Väčšina agentúr vidí riešenie v dohodách so zamestnancami - či už pomocou dovolenky alebo dočasného krátenia úväzkov. Teší nás, že ľudia v agentúrach sú chápaví a vedia, že spoločnou cestou dokážeme krízu prekonať so škodami, ktoré nás ale nepoložia úplne.

Odkaz klientom: Sme v tom spoločne

Priamy pokles prác samozrejme pochádza od klientov. Je logické, že klienti, ktorých služby sú momentálne nedostupné, nemajú záujem o intenzívnu komunikáciu. Lídri agentúr sa zhodujú, že nie je ich cieľom presviedčať každého klienta do masívnej komunikácie, pokiaľ by to malo byť voči nim nezodpovedné. Žiadna agentúra si nechce na seba vziať bremeno ohrozenia svojho klienta radením intenzívnej komunikácie, pokiaľ teda nedáva zmysel.

Na druhú stranu sa v agentúrach zhodneme na krokoch, ktoré spolu s klientmi dokážeme realizovať tak, aby sme trh mali naďalej udržateľný. Pokiaľ sa spoločne nepodržíme teraz, v období po karanténe agentúry nemusia mať dostatok ľudí na to, aby sme vedeli nabehnúť do štandardného režimu. Pripravili sme preto zopár inšpirácií, ako sa agentúry spolu s klientmi môžu postaviť k dnešným výzvam.

Spoločnosti, ktoré dokážu investovať do reklamy aj počas karantény, by nemali prestať komunikovať. Z histórie vieme, že investícia do reklamy v čase krízy dokáže značku posunúť vpred. Je však potrebné robiť to s rozumom, ak sú výdavky do reklamy priamo naviazané na tržby (ROI model) a neviete predávať, samozrejme stlmte svoje aktivity.

● Využite aktuálne obdobie na plánovanie a prípravu kampaní na tretí a štvrtý kvartál 2020. Po skončení útlmu očakávame nárast dopytu po službách, agentúry však tento nárast nebudú musieť zvládať.

● Ak spoločnosť zatiaľ nemala e-commerce kanály, je možno správny čas na ich implementáciu. Vďaka internetovému predaju dokážu vykryť časť ich tržieb. Internetový predaj navyše počas karantény zažíva boom.

● Ak sa počas roka chystáte tendrovať, možno je ten správny čas. Agentúry síce pracujú v režimoch home office, majú však nadbytok kapacít na prípadné tendrové zadania.

Sme v tom spoločne. Agentúry si uvedomujú vážnosť situácie na oboch stranách a radi poradia, ako sa so situáciou vysporiadať. Tak ako klient chce, aby tu po kríze ostala jeho agentúra, aj našim cieľom je rásť spoločne s klientmi.

Rovnako ako si pripomíname zodpovednosť a súdržnosť pri dodržiavaní karanténnych opatrení, musíme myslieť aj na našu spoločnú symbiózu v ťažkých časoch. V ADMA veríme, že zodpovedným prístupom, súdržnosťou tímov agentúr a spoluprácou s klientmi dokážeme aktuálnu krízu prekonať s čo najmenšími stratami na oboch stranách.


Peter Šurín, prezident a predseda správnej rady ADMA

Peter Galko, člen správnej rady ADMA

Matúš Lovás, člen správnej rady ADMA

Maru Mitlíková, člen správnej rady ADMA

Peter Šebo, člen správnej rady ADMA

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 05:03