Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Všetci tí, ktorí sú dnes súčasťou marketingovej komunikácie hodnotia situáciu v boji s koronavírusom za bezprecedentnú. Už minulý týždeň sme písali o prvých dopadoch na mediálnu sféru. ŽIaĽ, rovnako nepríjemné informácie prinášame aj tento týždeň. Keď sme urobili prvý prieskum medzi slovenskými médiami, zistili sme, že všetkých trápi pokles inzercie. V prípade tlačených médií rátajú s poklesom predaja. Čo sa týka situácie v online, tam sú z pohľadu návštevnosti čísla výborné, televízie dosahujú aj nadštandardnú sledovanosť. Problém v online je ten, že v online momentálne podľa odborníkov "chýbajú" peniaze. Oslovili sme viacerých lídrov slovenských médií, postupne s nimi prinesieme rozhovory.

Ako prvý nám na naše otázky odpovedal šéf televízie Markíza Matthias Settele, Nielen v Markíze, ale vo všetkých televíziách sa zastavila výroba seriálov, dabingov či priamych prenosov veľkých šou. Na druhej strane enormne rastie záujem o spravodajské a diskusné relácie. Šéf Markízy dúfa, že "prísne obmedzenia hospodárskeho a sociálneho života v nadchádzajúcich týždňoch postupne zmäknú. Podporujeme nevyhnutný boj proti vírusu, ale tiež vidíme, že príliš dlhá odstávka krajiny môže spôsobiť ešte väčšie škody v dôsledku chudoby a nezamestnanosti." Settele nám na našu priamu otázku týkajúcu sa poklesu príjmov z reklamy neodpovedal, ale pripustil, že sa klientmi a agentúrami dohodli na flexibilnejšom systéme bookingu. Niektorí využili túto ponuku a presunuli menšiu časť svojich aprílových budgetov do mája, ale väčšina bookingov bola potvrdená, niektorí sa dokonca rozhodli investovať viac a navýšili objemy svojich kampaní.

Náš najväčší mediálny dom News and Media Holding v uplynulom týždni prepustil zo zamestnania osem redaktorov týždenníka Trend, ktorý dočasne prechádza aj kvôli Veľkej noci, ako aj problémom s distribúciou v tomto čase, na dvojtýždennú periodicitu. Šéf vydavateľstva, Michal Teplica kroky zdôvodňuje budúcou profiláciou, ktorá bude podľa neho vyzerať inak ako pred koronavírusom. Hovorí o zachovaní kľúčových produktov pre biznis a zákaznícku spokojnosť a najmä platforiem ich distribúcie. 

Naše najpočúvanejšie Rádio Expres v dôsledku situácie menilo programovú štruktúru. Braňo Závodský sa spája so svojimi hosťami telefonicky, dočasne je pozastavená aj show Evity, a to preto, aby sa obmedzil počet ľudí na minimum, a tým sa vyhli možnosti infikovania ľudí z Expresu. Šéf Expresu Ivan Antala hovrí o tom, že "najväčším problémom je nepredvídateľnosť situácie, či už z pohľadu trvania mimoriadneho režimu alebo jeho intenzity. Rádiá na trhu avizujú prepad reklamy na úrovni 80 a viac percent. Mnohé menšie rádiá otvorene hovoria a hrozbe úplného alebo aspoň dočasného vypnutia vysielania." Ak by podľa Antalu súčasná situácia pretrvala v ráde mesiacov a neprišla by žiadna pomoc zo strany štátu, takmer s istotou príde k úplnému kolapsu regionálneho rozhlasového vysielania. 

Problémy sa netýkajú iba slovenských médií. Agentúra APA napríklad realizuje opatrenia v nádeji, že sa zabráni prepúšťaniu. Zamestnanci, ktorí  zarábajú ročne viac ako 100 000 dolárov sa podrobia skráteniu príjmu, ďalší budú prepustení.

V Česku prestal dočasne vychádzať časopis Týden.

Prečítajte si aj:

​Podľa posledného prieskumu Advertising Bureau (IAB),  je pokles výdavkov v online na úrovni 33 percent, pričom tradičné médiá poklesli o 39 percent. Výskum sa týkal takmer 400 médií a značiek. 74 percent z nich uviedlo, že súčasná situácia bude mať omnoho väčší dopad v porovnaní s rokom 2008. Už viac ako 70 percnt z nich uviedlo, že prispôsobili alebo stopli výdavky do reklamy a 16 percent rozhodnutie prehodnocuje.

Takmer štvrtina respondentov z prieskumu IAB pozastavila všetky výdavky na reklamu za prvý a druhý štvrťrok tohto roka, očakávajú aj to, že súčasná situácia ovplyvní aj tretí a štvrtý kvartál v tomto roku.

Aj Facebook avizuje zníženie príjmov z reklamy, i keď konkrétne percentá neuvádza. Spoločnosť pozoruje, že biznis slabne v krajinách, v ktorých boli prijaté kvôli koronavírusu rázne opatrenia. Spoločnosť zároveň zdôrazňuje, že nespeňažuje početné služby, u ktorých zaznamenáva zvýšený záujem.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.