Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Doteraz sme sa všetci chválili, ako dobre sme na Slovensku a Čechách zareagovali na pandémiu. V disciplíne sme išli príkladom celému svetu. Vyzdvihovali sme firmy, ktoré sa adaptovali na aktuálnu situáciu – šijú rúška, fungujú na homeofficoch alebo vyrábajú dezinfekciu.

Karanténa zmenila náš život, ľudia nakupujú veci na doma, do zásob, v top rebríčku Nay.sk sú napríklad šijacie stroje. Mohlo by sa zdať, že zmena je už tu a zvládli sme ju. A ideálny biznis budúcnosti je naďalej vyrábať rúška, šijacie stroje a teplomery.

To je ale veľmi krátkodobý pohľad. Skutočné výzvy prichádzajú práve s uvoľnovaním. Máme pocit, že všetko sa bude pomaly vracať do normálu, lenže…

Keď končí karanténa, začína skutočná zmena

Ak vedci rýchlo neobjavia vakcínu alebo liek, budeme musieť dlhodobo zmeniť svoj spôsob života a prijať koronavírus ako súčasť sveta. Je to podobné ako situácia s HIV. V osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď prišiel, si ľudia mysleli, že sa čoskoro nájde liek. Dodnes, o 40 rokov neskôr, nemáme liek, ale riešením je zmena správania. A nikomu to už nepripadá divné.

Na Slovensku nás naštastie koronavírus zasiahol veľmi málo oproti iným krajinám. Čím viac ľudí okolo nás zomrie, tým viac budeme mať strach sa stretávať a hygiena môže znamenať niečo úplne iné ako doteraz. To môže mať zásadný vplyv na veľkú časť fungovania sveta a biznisu.

Od zjavných situácií, ako sú skupinové akcie, koncerty a festivaly, cez hotely alebo hromadnú dopravu, až po zdieľanú ekonomiku. Sharovanie áut alebo kolobežiek, ktoré vyzeralo ako jasná budúcnosť, môžno práve kvôli korone upadne do zabudnutia.

Alebo vzniknú povinné prestávky medzi sharovaním, počas ktorých vírus zomrie. Nové výzvy môžu pretransformovať alebo aj zabiť celé odvetvia. Zároveň ale otvoria aj veľa príležitostí.

Skutočná otázka, ktorú by sa mali pýtať firmy nie je, čo robiť v čase karantény ale čo robiť potom?

Ako treba upraviť taxíky, aby sa šofér nedostal do kontaktu so zákazníkom? Stačí plexisklo a separátne vetranie? Alebo treba bezdotykové otváranie? Alebo musí mať každý človek rukavice? Ako dezinfikovať priestor medzi zákazníkmi? Toto je nová príležitosť pre autoservisy a výrobcov aut.

Ako zamedziť prenosu vírusu v reštaurácii? Bude si musieť pri vstupe každý urobiť test na koronavírus? Budú obmedzené sloty a rezervácie? Vyriešia to technológie, disciplína, alebo niečo úplne iné?

Ako zmeniť hromadnú dopravu? Všade, kde je uzavretý systém cirkulovania vzduchu sa môže šíriť vírus. Sú riešením filtre? Alebo sú to kupé? Alebo menší počet cestujúcich? Ako vyzerá autobus, lietadlo alebo vlak pre novú dobu? Možno je riešením niečo ako hyperloop a víťazom môže byt Elon Musk.

Stanú sa fyzické peniaze hrozbou? Skončí hotovosť a každý už bude musieť platiť bezkontaktne? Čo to znamená pre banky, obchody a ako ochrániť starších ľudí? V Španielsku sa dnes za jedlo platí hádzaním mincí do automatu, bez dotyku obsluhy, ale to je len dočasné riešenie.

Stane sa rúško a rukavice súčasťou oblečenia? Budeme ako v Číne, kde je rúško rovnako normálne ako kravata? A čo to znamená pre biometriku a bezpečnosť? iPhone s rukavicami a bez tváre len ťažko odomknete.

Ako sa zmenia všetky skupinové akcie? Už nikdy nebudú existovať koncerty ako sme si ich pamätali?

Ako sa zmenia kamenné obchody? Bude sa platiť registračný poplatok za časové sloty s predavačom, aby sme nikoho iného nestretli? Ako si budeme môcť v kníhkupectve prečítať knižku?

Čo zdieľaná ekonomika? Počas písania tohto blogpostu mi prišiel newsletter s návodom ako dezinfikovať kolobežky a nosiť rukavice. Stane sa to normálom alebo je zdieľanie odsúdené na zánik a ekonomiku rozbehne práve to, že ľudia si prestanú veci požičiavať?

Ako budeme bojovať so smogom? Niektoré výskumy hovoria, že šírenie Covid-19 je rýchlejšie v miestach, kde je viac smogu. Prídu nové regulácie? Urýchli to presun na elektromobilitu?

Kto príde s prevenciou? Budeme si pri východe z domu robiť domáci koronavírusový test a mať povolenie byť vonku, len kým platí? Budú musieť všetci zamestnanci a úradníci, ktorí sú v kontakte s ľudmi, absolvovať pravidelné testovanie, alebo budú za plexisklami ako je to teraz v lekárňach? Kto bude poskytovateľom riešenia? Siemens, Braun, Novartis alebo Apple?

Víťazi novej doby budú firmy, ktoré nájdu odpovede na tieto a ďalšie otázky

Niektoré pohľady pôsobia ako science fiction. Kedysi však rovnako neexistovali hygienické preukazy, dátumy spotreby na tovare ani pásy v autách a dnes je to všetko úplný základ bezpečnosti. Preto aj veci, ktoré sa nám zdajú zatiaľ divné, sa veľmi rýchlo môžu stať štandardom.

Víťazi v dnešnej dobe by teda nemali stavať továrne na šijacie stroje ani čakať s hlavou v piesku, že sa vrátime tam, kde sme boli. Musíme sa pozerať na príležitosti sveta, ktorého súčasťou je koronavírus. Lebo práve dnes sa rozdávajú karty v úplne novej hre.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.