Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Nemecký Adidas si v posledných piatich rokoch vedie oveľa lepšie ako americké Nike. Dosahuje vyššie zisky. Darí sa mu na americkom trhu, ako aj v Číne. Vietor do plachiet mu teraz ženie aj znižovanie daní v Nemecku. Akcie Adidas však ešte stále zaostávajú za Nike.

Spoločnosť Adidas minulý týždeň oznámila, že jej tržby v Číne boli v druhom štvrťroku vyššie ako v rovnakom období vlaňajška. Naznačuje to, že čínski spotrebitelia dávajú značke Adidas prednosť pred Nike.

Príčinou môže byť aj pretrvávajúce obchodné napätie medzi Čínou a USA. Nemecký producent tak má konkurenčnú výhodou pred výrobcom z „nepriateľských“ Spojených štátov. Adidas je preto v Číne kvôli napätiu v čínsko-amerických vzťahoch obľúbenejší než Nike.

Ďalší vietor do plachiet Adidasu ženie nemecká vláda, ktorá oznámila, že od 1. júla zníži DPH z 19 na 16 percent. Ide o súčasť balíčka opatrení na stimuláciu nemeckej ekonomiky v hodnote 130 mld. eur. Bude to znamenať priestor na znižovanie cien a vyšší záujem spotrebiteľov.

V rokoch 2014 až 2015 prebiehala vo firme Adidas strategická reorganizácia. Vďaka nej začal zisk spoločnosti prudko rásť, oveľa rýchlejšie ako v prípade jej amerického konkurenta. Ten sa dostal do problémov aj na jeho domácom severoamerickom trhu, kde sa naopak začalo dariť Adidasu.

Napriek tomu sa akciám spoločnosti Adidas darí horšie ako tým od Nike. Adidas s hodnotou 242 dolárov ešte stále zostáva zhruba 25 percent pod úrovňou zo začiatku roka. Na druhej strane sa akcie Nike obchodujú vyššie. Predvčerom uzatvárali deň na úrovni 102 dolárov, čím už dorovnali úroveň zo začiatku februára. Dokázali tak dorovnať straty z marca. Začiatkom júna dokonca na krátko dosiahli historické maximum.

Dokazuje to, aká veľká špekulatívna horúčka zúri na americkom akciovom trhu. Firemné výsledky Adidas sú totiž lepšie ako tie od spoločností Nike. V oblasti výnosov rastie Adidas evidentne rýchlejšie ako Nike a napätie medzi Spojenými štátmi a Čínou môže tento rozdiel ešte ďalej zvýšiť.

Investorov mohla vyrušiť nedávna správa o prepade ziskovosti (EBITDA) Adidasu za prvý štvrťrok. Hospodársky štvrťrok v spoločnosti sa však končí v tejto spoločnosti v marci, takže na jej výsledkoch už vidno krízový prepad tržieb. Naopak fiškálny kvartál v Nike končil februárom. Výsledky tejto firmy teda kríza ešte neovplyvnila.

Pre akcie výrobcov spotrebného tovaru, ako sú Adidas a Nike, sú všeobecne kľúčovými rizikami zmeny v dodávateľských reťazcoch, nečakané udalosti a rast produktových nákladov. Jedným z významných rizík je aj dlhšia ekonomická recesia, pretože ekonomický rast je určujúcim faktorom spotrebných výdavkov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.