Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
26.06.2020, 08:47

Moment pravdy pre employer branding je teraz

Všetky firmy potrebujú upriamiť pozornosť na cieľ, nech je ním čokoľvek. Bez silnej firemnej kultúry sa ale dlhodobý úspech nekoná.

Moment pravdy pre employer branding je teraz
Zdroj: Generations

Návrat do nového normálu máme za sebou a ekonomické vyhliadky prenesene hovoria, že prežijú len tí najsilnejší a najšikovnejší zároveň. Všetky firmy teraz potrebujú skonsolidovať sily a upriamiť pozornosť na cieľ, nech je ním čokoľvek. Bez silnej firemnej kultúry sa ale dlhodobý úspech nekoná.

Ak ste doteraz s employer brandingom pracovali a neprepúšťate zamestnancov, ste vo výhode, ale buďte pripravení a nezastavujte. Ak ste s employer brandingom pracovali a prepúšťate, je čas na ešte intenzívnejší projekt budovania značky, ale najmä na overenie jeho správneho nastavenia. Prepúšťanie je zmena firemnej kultúry, ktorú nemožno ignorovať. Ak ste s employer brandingom nepracovali, už to nemôžete odkladať.

Situácia na trhu je komplikovaná a v tomto čase vás podrží dobrá komunikácia, dobrý vzťah zamestnancov a zákazníkov k vašej značke. Značka je pritom úplne každý detail vašej firmy a aj každý zamestnanec.

V čase, keď sa rozpočty na externú komunikáciu krátia, sa stalo budovanie employer brandingu kľúčovým nástrojom v marketingovej komunikácii firmy.  Dokonca sa dostáva aj do externej komunikácie. Teraz je príležitosť, kedy by sa mali lídri oprieť o svojich zamestnancov, posilniť kvalitu vzťahu k nim a k značke, pre ktorú pracujú. Ukázať pravú tvár a podať pomocnú ruku svojim zamestnancom je momentálne dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.

Vzťah je však vzťahom, keď je vzájomný a zamestnanci musia prispievať k tejto stabilite aj viac ako len štandardným, alebo bežným výkonom z minulých čias. Situácia si žiada prizvať zamestnancov “k stolu” a otvorene sa s nimi baviť o ďalšom plánovaní i taktike na nasledujúce obdobie. Áno, platí to aj pre výrobné firmy a existujú účinné spôsoby a nástroje ako hovoriť aj s tisíckami zamestnancov vo výrobe.

Z nášho know-how brandingovej agentúry identifikujeme štyri piliere pre budovanie zdravej a stabilnej firemnej kultúry.

1. Buďte transparentní. Potrebujete ľudí na svojej strane. A potrebujete ich správne informovaných. Klebety sa šíria v rámci firmy pomerne rýchlo. Pri vzdialenej interakcii je oveľa ťažšie zdieľať informácie a existuje riziko, že niektorí zamestnanci zmeškajú dôležité oznámenia, alebo sa o kľúčových zmenách nedozvedia vôbec. Informovanosť je prvoradá, preto buďte otvorení a úprimní!

Je veľmi potrebné reagovať pri pozitívnych a negatívnych situáciách v internom prostredí okamžite. Prišla kríza? Zorganizujte meeting a vysvetlite zamestnancom, aký má vplyv na firmu. Zvýšili sa predaje a potrebujete vyšší výkon? Prišli ste o odberateľov alebo zákazníkov? Povedzte to zamestnancom! Otvorene s nimi komunikujte ako so svojimi partnermi. Je to prvý krok k tomu, aby ste ich ďalej chránili a zároveň ich dostali do centra diania. Ľudia rešpektujú úprimnosť a pravda nie je čiernobiela.

Správny líder musí pristupovať zodpovedne, plus tým v ľuďoch ideálne vyvolá iniciatívu.

2. Buďte pozitívni – poskytnite zamestnancom istotu a podporu. Tentokrát sa nebavíme o podpore a investovaní do svojich zamestnancov v podobe work-life balancu a home office. Ľudia sa dostávajú do neistoty. Čo sa práve deje v mysliach zamestnancov? Majú zamestnanci strach? Boja sa o svoje príjmy? Podporte ich. Informujte ich o krokoch, ktoré firma robí. Silný líder, podnikateľ, či majiteľ firmy musí byť v tomto čase garantom práce. Zabezpečte im pocit istoty. Vy ste tí, ktorí musia rozmýšľať do hĺbky, komplexne.

Vo veľa prípadoch vonkajšie podmienky a spoločenský impakt ovplyvniť neviete. To, čo zamestnancom však viete dať, je podpora, pochvala, poďakovanie a ďalšie ohodnotenie za ich odvedenú prácu. Nasmerovanie a podpora v inováciách, nové školenia k novým zručnostiam a teambuildingy majú teraz nový rozmer – rozmer podpory.

3. Komunikujte so zamestnancami individuálne. Nestačí mať len kolektívny videohovor alebo poradu. Každá rodina má vlastný príbeh a život. Vy ho preto potrebujete pochopiť, aby ste vedeli reagovať a zapojiť zamestnancov. Zaujímajte sa o nich, nájdite si čas a spôsob na individuálny prístup. Zistite čo prežívajú, aké majú obavy, kde vidia príležitosti, preverte ich spokojnosť alebo nespokojnosť vo firme. Dá sa to len individuálne, dá sa to aj na diaľku online a môže vám to pomôcť odhaliť miesta, ktoré vás oslabujú a naopak viete objaviť nové možnosti.

4. Zabavte sa. Teraz je pomerne ťažké ľudí nadchnúť. Ale zabaviť ich ide. Napriek vážnej situácii na trhu potrebujete atmosféru odľahčiť. Ľudia nevedia a nemôžu žiť iba existenciálnymi otázkami a v neustálom napätí. Prineste do svojej firemnej kultúry odľahčenie a trochu zábavy. Všetci budú vďační. Aj vytvorenie takejto atmosféry je známkou dobrého lídra. Ak neviete ako na to, obráťte sa na zamestnancov, ktorí sa práve v ťažkých časoch ukázali ako lídri a oni vám určite radi poradia. 

Ako sme tieto piliere zobrali do vlastných rúk?

Vytvorili sme koncept: Správy o desiatej pre klienta OVB
V čom je výnimočný?

Množstvo informačných opatrení, usmernení, mailov a správ denne, informácie z médií, z nadnárodného holdingu, NBS. Ako sa dá takáto smršť informácii sledovať a prípadne ešte aj odovzdať pozitívne posolstvo, povzbudivé slová? Stačí si pustiť krátky denne aktualizovaný firemný podcast, ktorý vám cinkne ráno v maily a cestou do práce sa dozviete všetko za 10-15 minút.

V prvých dňoch si ranné správy s moderátorom Juniorom a predstaviteľmi firmy vypočulo 90 percent zamestnancov a objem poslucháčov dosiahol mesačne až 55 percent zamestnancov.  Správy informujú zamestnancov s humorom a nadhľadom o aktualitách z domova, sveta, ale aj vnútra firmy – prehľadne a príjemne. Koncept priniesol zamestnancom pocit výnimočnosti a aktuálnosti. Ľudia sa dozvedeli z výpovedí iných zamestnancov a lídrov, ako a čo robia a necítili sa počas krízy osamotení. Rovnako ľahko sa zorientovali v dôležitých informáciách.

Formát si vyžadoval dokonalú logistiku, organizáciu vstupov zvnútra firmy a ako hodinky nastavenú produkciu. Z merateľných veličín hodnotíme minipodcasty ako jeden z najúspešnejších formátov, aké sme za posledné netradičné mesiace zrealizovali.

Akú iniciatívu sme vymysleli na podporu employer brandingu? Iniciatívu statoční pre Billu

Je to stránka o všetkých statočných a šikovných v spoločnosti Billa. Hrdinovia z predajní, skladov i z kancelárií, všetci zamestnanci dokázali, že sa dokážu zomknúť, vysúkať si rukávy, hľadať neštandardné riešenia, aby si zákazníci z celého Slovenska, mohli každý deň nakúpiť čerstvé a chutné potraviny. Na stránke www.statocni.sk približujeme success stories zamestnancov, atmosféru a starostlivosť celej firmy o ľudí a aj týmto spôsobom vytvárame záujem o značku a prácu v predajniach siete Billa.

Zdroj: Billa

Generations radí

Ak vám to veľkosť firmy umožňuje a máte skúsený tím, ktorý zvládol nejednu krízu, oplatí sa skúsiť zvládnuť budovanie značky a stabilnej firemnej kultúry aj interne. Náročnejšia úloha je to pri stovkách a tisíckach zamestnancov a ak firma nemá stanovenú víziu a hodnoty, alebo ich má “len” zo zahraničnej centrály a snaží sa ich použiť v lokálnych podmienkach. Nie je to väčšinou efektívne a jednoducho to nefunguje. 

Vďaka nášmu know-how agentúry, ktorá rebranduje značky, spája ich a tvorí nové, má bohaté skúsenosti vo sfére brandingu výrobných firiem aj veľkých korporácií s rôznym zameraním, vám vieme poradiť.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.