Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
05.07.2020, 08:19

Týždeň v médiách: Je tu nový Facebook challenge - firmy bojkotujú sociálnu sieť. Zuckerberg sa o svoje príjmy nebojí

Aj o SME, ktoré odomklo Trinástu komnatu o sexuálnom obťažovaní žien.

Týždeň v  médiách: Je tu nový Facebook challenge - firmy bojkotujú sociálnu sieť. Zuckerberg sa o svoje príjmy nebojí
Zdroj: Reuters

Možno si pamätáte ako sa v roku 2018 ocitol šéf Facebooku Mark Zuckerberg pred Senátom USA, kde obhajoval aj ochranu dát užívateľov. Kongresmani Zuckerbergovi kládli postupne množstvo otázok, jedna z nich mierila aj na biznis model Facebooku. "Ako biznisovo funguje Facebook, keď ho ľudia používajú zadarmo?"

"Pán senátor, my ponúkame reklamu," odpovedal vtedy Mark Zuckerberg. Nič nie je dnes aktuálnejšie v súvislosti s Facebookom ako táto veta. Spoločnosť už viac ako týždeň čelí kritike veľkých značiek za to, že nevie získať kontrolu nad nenávistným a falošným obsahom, ktorý sa šíri na jej sieťach. Množstvo veľkých značiek, počnúc Nike, Coca-Cola, Sturbucks či Adidas, postupne vydávajú stanovisko, ktoré je plus mínus rovnaké. Do konca júla nebudú podporovať svojou reklamou túto sociálnu sieť, pretože im prekáža, že sa Facebook nevie vysporiadať s nenávisťou a polarizáciou, ktorá sa šíri na tejto sieti. Prečo sa ale značky spamätali teraz, predsa Facebook nefunguje od marca či apríla tohto roka?

Aktivita nabrala na sile po tom ako bol v USA zabitý George Floyd. Šesť organizácií spustilo výzvu #StopHateforProfit, ktorej cieľom je nabádať firmy, aby sa rozhodli pre zníženie výdavkov na reklamu na populárnej platforme. V súčasnosti sa k iniciatíve pridáva množstvo značiek vo svete, dnes je ich okolo 600, avšak je ich viac ako 8 miliónov, to sú informácie, ktorú potvrdila spoločnosť začiatkom roka. Pričom sto najväčších zadávateľov podľa výskumnej agentúry Pathmatics investovalo do reklamy na Facebooku 4,2 miiardy dolárov, pričom táto suma tvorí čiastku iba 6 percent z celkových príjmov Facebooku. Celkovo, Facebooku získal za minulý rok 69,7 miliardy dolárov, čo tvorí 98 percent jeho celkových príjmov. Takto vyzerá top zadávateľov na Facebooku:

Zdroj: CNBC

Nezmeníme pravidlá kvôli malému percentu tržieb

Značky na jednej strane hovoria o tom, že nebudú reklamne podporovať Facebook, avšak ich vyjadrenia sú stále jemné, pretože ich obmedzenie trvá zatiaľ mesiac, a svoje pôsobenie ako značky na Facebooku zatiaľ nerušia. Aj to je dôvod, prečo sa ozývajú hlasy, že im ide buď o šetrenie investícií, alebo si takto pozitívne budujú svoje PR. V každom prípade, je potrebné povedať, že ide o najväčšiu iniciatívu v tomto smere za posledné roky. Mark Zuckerberg sa tvári, že sa nič nedeje a všetky svoju reklamu určite na jeho sieť vrátia."Nezmeníme pravidlá alebo prístup len kvôli niečomu, čo znamená hrozbu pre malé percento tržieb," hovorí sebavedome šéf kritizovanej sociálnej siete. Uvidíme, či mu v čase recesie nebude chýbať každý dolár, či euro a či nemá Zuckerberg pred sebou jeden z najväčších "challenge".

Pripomeňme len, že táto iniciatíva má prvé lastovičky aj u nás v podobe dvoch firiem, ktoré sa rozhodli, že do konca júla pozastavia svoje marketingové aktivity na Facebooku - sú ním Volkswagen Finančné služby Slovensko a WebbSuport.

SME odomyká Trinástu komnatu

Zostaňme doma, na Slovensku. Tu víri hladinu sociálnych sietí aj téma sexuálneho obťažovania, ktorej denník SME venoval výrazný priestor. V jednom z vydaní priniesol výpovede známych a neznámych žien, vrátane prezidentky Zuzany Čaputovej, o tom, aké skúsenosti mali v minulosti so sexuálnym obťažovaním. Ich výpovede zverejnil aj na svojej stránke. A nielen to, denník zároveň zverejnil aj rozhovor s profesorom Traubnerom, v súvislosti s ktorým niektoré jeho pacientky hovorili "o zvláštnych metódach vyšetrovania". Autor článku veľmi korektne hovorí aj to, že profesor ako lekár a odborník nezlyhal.

Zdroj: SME

​Asi sa všetci zhodneme v tom, že ide o mimoriadne citlivú tému. Písala o nej aj Adela Vinczeová: "Každá téma má svoje odtiene. Aj sexuálne obťažovanie. Odtiene stále spomínam preto, lebo sa obávam generalizovania, čiernobielizovania a uchopenia témy cez hnevlivé emócie. Každý agresívny tlak prináša rovnakú protireakciu a muži, ktorých sa to týka, len zintenzívnia svoju zlosť. Súhlasím s tým, že my ženy sa máme vedieť ozvať, že hulváti a agresori by mali aj od širšej spoločnosti dostávať jasné mantinely, a že nesmieme tému zľahčovať. Každé pohlavie, každý človek, každá spoločnosť má ako prispieť k tomu, aby odtiene tejto témy postupne bledli."

V susednom Česku podobná téma rezonuje prostredníctvom filmu v Sieti. V súčasnosti tam do kín prichádza verzia určená deťom od 12 rokov. Autori dokumentu V sieti otvorili tabuizovanú tému zneužívania detí na internete.Tri dospelé herečky s detskými črtami dostali za úlohu prostredníctvom falošných profilov na sociálnych sieťach predstierať, že majú dvanásť rokov. Nový diel  sprevádza tri „dvanásťročné dievčatá“ od castingu až po osobné stretnutia s predátormi tvárou v tvár, pod dohľadom ochranky a šiestich skrytých kamier.

Ďalšie udalosti prinášame v skratke:

  • BBC ohlásila prepúšťanie. O prácu príde 450 ľudí z britských televíznych staníc a rádií
  • Jeden z najznámejších basketbalistov LeBron chce mediálne impérium. Cieľom mediálnej spoločnosti je dať priestor tvorcom a zákazníkom, a najmä podporiť "čierne publikum"
  • Bývalý šéf RTVS a Markízy Václav Mika sa vracia do komunikačného biznisu. Andrej Doležal, minister dopravy mu ponúkol miesto šéfa novej  Agentúry na podporu cestovného ruchu
  • V RTVS nečakane kvôli zdravotným problémom skončil svoje pôsobenie šéf programu Marek Ťapák. Dočasne túto agendu vedie šéf športu Matej Hajko
  • Nového programového riaditeľa má aj naše najpočúvanejšie Rádio Expres. Martina Fenčáka strieda Rasťo Bečaver
  • Tlačovo-digitálna rada začala konanie voči portálu Pluska. Nepáči sa jej spojenie "mega kosť", ktorým Pluska označila 10-ročnú dcéru Borisa Kollára. Problémom pre Tlačovo-digitálnu radu je etickosť článku, konkrétne sexualizácia neplnoletých detí.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.