Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
26.07.2020, 11:20

Týždeň v médiách: Miliardy z EÚ v tieni Matovičovej diplomovky. Premiér a jeho boj s Denníkom N

V Poľsku nechcú médiá v rukách zahraničných vlastníkov, v Maďarsku skončil nezávislý portál Index.hu. Dôvodom má byť kritika Orbána.

Týždeň v médiách: Miliardy z EÚ v tieni Matovičovej diplomovky. Premiér a jeho boj s Denníkom N
Zdroj: TASR/Jakub Kotian

Mali by sme riešiť závažnejšie veci, napríklad ako efektívne Slovensko plánuje preinvestovať viac ako 40 miliárd, ktoré dostane od Európskej únie. Informácia o výške prostriedkov z EÚ bola správa, ktorú natešene zvestoval náš premiér novinárom, keď sa vrátil z rokovaní v Bruseli.

Čakajúcich novinárov pred príletovou halou v Bratislave však zaujímala téma jeho okopírovenej diplomovej práce. A zatiaľ čo Matovič chcel hovoriť o finančnej injekcii EÚ, novinári ho chceli grilovať na tému jeho diplomovej práce, najmä Denník N. Igor Matovič ale nechcel na otázky denníka odpovedať. Upozornil, že má o hodinu ďalší program, na ktorom sa zúčastní aj prezidentka a predseda parlamentu, tlačovku týkajúcu sa diplomovky chcel zvolať na inokedy.

Tu sa začala slovná prestrelka, keď novinári z Denníka N naďalej nástojili na odpovediach ohľadne diplomovky. Avšak Matovič prešiel do protiútoku a denník obvinil zo zlomyseľnosti, keďže informácie zverejnil počas jeho letu do Bruselu, keď sa nemohol brániť. To však bol len úvod k stretu premiéra s novinármi. O deň neskôr naozaj zvolal tlačovku, kde viac ako hodinu a pol obhajoval svoju pravdu. A tak sa hlavnou témou uplynulého týždňa stala premiérová diplomovka, neskôr aj jeho odvolávanie.

"Celý škandál s diplomovými prácami a plagiátmi bol prepálený. Niesol sa v duchu hesla „kto chce biť palicou, psa si nájde,“ napísal o celej situácii komentátor Aktualít, Dag Daniš. "Prípad s diplomovou prácou Matoviča je starý osem rokov. V roku 2012 ho otvorili Hospodárske noviny. Matovič problém priznal aj vtedy, aj dnes. Nie, nemyslíme si, že škandály s podvádzaním pri záverečných prácach sa majú zľahčovať. Alebo ignorovať. Myslíme si len to, že sa nemajú paušálne uzatvárať rezignáciami, demisiami alebo odvolávaním z funkcií. Pretože by to nebolo primerané," napísal ďalej komentátor Aktualít.

Iný názor má šéfredaktorka SME Beata Baloghová v komentári Prečo diplomovkový darmošľap Matovič ubližuje akadémii, píše, že "sa Matovič spolieha na sympatie ulievačov", a ďalej sa pýta: "Kto by chcel behať s čiapkou University of Skalica a stretnúť Borisa Kollára v tej istej čiapke? Čo vlastne za vzdelanie považujeme? Neblížime sa k stavu, keď sčítanosť a rozhľad, prípadne dobré školy budú považované za "liberálnu úchylku"?"

Nielen slovenské médiá si všímajú každý krok nášho premiéra. Už aj v Česku zaregistrovali jeho typickú črtu, a síce žoviálnu komunikáciu na sociálnych sieťach, či celkovo uvoľnené správanie. Jeden moment pred začatím tlačovej konferencie, hovorí o tom, ako premiér žartoval pred reportérkou stanice RTL. Keď si všimol logo nemeckej stanice, spýtal sa, či hovorí po slovensky. Na jej odpoveď “Wie bitte?”, reagoval Matovič takto: “U nás sa hovorí Vy-Bite baterky”, a bavil sa na svojom vtipe. Pripomenieme, že premiér pri rekapitulácii o tom, ako bolo v Bruseli, sa pochválil tým, že Angele Merkelovej priniesol slivkový koláč, "super týpka" Emmanuela Macrona vyskúšal, či naozaj pozná Štefánika. Premiér si Brusel jednoducho užíval.

Uplynulý týždeň pokračoval proces v kauze vraždy novinára Kuciaka. Súdny spor sa blíži ku koncu. Podľa splnomocnenca poškodených Daniela Lipšica, sú splnené podmienky na doživotný trest. Lipšic dúfa v spravodlivý trest, samotnú výšku v trestnom konaní navrhuje iba prokurátor. Ten navrhol obžalovaným 25-ročné väzenie.

Spoločnosti postupne zverejňujú ekonomické výsledky, z druhého kvartálu tohto roka, čo je zaujímavé, pretože je vidieť ako trh ovplyvnila pandémia. Svoje výsledky zverejnila napríklad mediálna spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá Na Slovensku vlastní televíziu Markíza a menšie stanice Doma a Dajto. Tej v druhom štvrťroku klesol prevádzkový zisk pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) o 25,7 percenta na 54,5 milióna USD. V Slovenskej republike si však skupina Markíza zvýšila zisk o 3,3 percenta na 8,8 milióna dolárov. Firma to uviedla vo svojej tlačovej správe. CME tiež uviedla, že jej akvizíciu z PPF Group spomalila pandémia a jej dokončenie sa odhaduje na koniec októbra.

Finančné výsledky zverejnil aj Twitter. Napriek tomu, že sa mu takmer o polovicu zvýšil počet používateľov, poklesli tržby o 19 percent. Dôvodom sú nízke príjmy z reklamy.

V USA vplyvom spoločenskej situácie, sa zvyšuje citlivosť v prípade článkov, ktoré píšu o ľudských rasách, černochoch či belochoch. Agentúra AP v dôsledku tejto situácie oznámila, že "čierni" sa budú písať s veľkým Č a "bieli" s malým B. Súhlasíme s tým, že biela farba pleti hrá úlohu v systémovej nerovnosti a nespravodlivosti, a chceme, aby naša žurnalistika tieto problémy dôkladne skúmala," uviedol vo vyhlásení pre zamestnancov viceprezident AP John Daniszewski. Doplnil, že písaním slová white s veľkým písmenom by agentúra riskovala zdanie, že dáva legitimitu vyznávačom bielej nadradenosti. Agentúra AP nie je sama v tomto rozhodnutí. Rovnako sa k tomu postavili aj médiá ako Columbia Journalism Review, The Wall Street Journal, The New York Times, USA Today, Los Angeles Times, NBC News nebo Chicago Tribune. Naopak CNN, Fox News či The San Diego Union-Tribune budú písať aj slovo „white“ s veľkým začiatočným písmenom.

​Poľsko sťahuje opraty vlastníkom zahraničných médií. Bude sa snažiť vytvoriť pravidlá, ktoré by v krajine obmedzili pôsobnosť médií v cudzom vlastníctve. Povedal to predseda poľskej vládnej strany Právo a spravodlivosť (PiS) Jaroslaw Kaczyński. Podľa neho by sa tak malo stať pred ďalšími parlamentnými voľbami, ktoré sú naplánované na rok 2023, uviedla agentúra Reuters. Strane Právo a spravodlivosť sa nepáči, že médiá v cudzom vlastníctve sa miešajú do vnútorných záležitostí Poľska. A preto by "médiá v Poľsku mali byť iba poľské".

V Maďarsku skončil najväčší nezávislý portál Index.hu. Médiá píšu, že za jeho koncom je dlhodobá kritika premiéra Viktora Orbána a o ohrození nezávislosti.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.