Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
16.08.2020, 10:12

Týždeň v médiách: Boris Kollár čelí kritike podpory jeho rádia od spoločnosti Tipos

Predsedu parlamentu kritizujú za 240 tisíc eur od Tiposu. Remišová investíciu stopla.

Týždeň v médiách: Boris Kollár čelí kritike podpory jeho rádia od spoločnosti Tipos
Zdroj: TASR

Náš predseda parlamentu a zároveň vlastník Fun rádia Boris Kollár v uplynulom týždni obhajoval finančné prostriedky, ktoré jeho rádio získalo na základe zmluvy o reklame so štátnou lotériou spoločnosťou Tipos. Zmluva je podpísaná na hodnotu 240 tisíc eur.

Celú túto kauzu vytvorila strana Smer-SD ako aj mimoparlamentná strana Dobrá voľba. Smeru sa nepáči, že Fun rádio získalo peniaze od Tiposu potom, ako sa Boris Kollár stal súčasťou vládnej koalície.

Na obvinenie Smeru a Dobrej voľby reagoval aj samotný Kollár, ktorý tvrdí, že Tipos už vo Fun rádiu reklamu mal, je partnerom rádia od roku 2005. Rozdiel v zmluve je len ten, že pokiaľ v minulosti uzatvoril Tipos prostredníctvom mediálnej agentúry, v súčasnosti to bolo napriamo, rovno s vybranými médiami.

Podobne ako Kollár reagoval aj Tipos – podľa štátnej lotériovej spoločnosti sú sťažnosti Smeru SD len naháňaním politických bodov.

Na tento obchod reagovala ministerka pre investície a regionálny rozvoj Veronika Remišová, ktorá vydala pokyn, aby jej úradníci v rezorte pozastavili uzatváranie zmlúv s Fun rádiom a ďalšími firmami, kde je konečným užívateľom predseda parlamentu Boris Kollár.

Vráťme sa niekde do mája tohto roka, kedy minister financií Eduard Heger odvoláva kompletné vedenie a predstavenstvo štátnej lotérie a na čelo Tiposu posiela Mareka Kaňku. Pre ľudí z mediálnej oblasti toto meno nie je zďaleka neznáme. Marek Kaňka dlhoročne pôsobil v mediálnej agentúre Universal McCann.

Pre nezainteresovaných, hlavnou službou mediálnych agentúr je okrem iného práve nákup reklamy v médiách. Preto nový riaditeľ Tiposu je v pozícii nákupu médií ako ryba vo vode. Pozná, ako tieto mechanizmy fungujú, vie navrhnúť konkrétnu stratégiu pre Tipos – čo sa týka výberu médií na reklamu. Pretože, a to je pravda, Tipos pravidelne uzatvára zmluvy s médiami. Ako štátna spoločnosť funguje v konkurenčnom prostredí, reklamuje potrebuje ako soľ. Jeho výnosy za minulý rok dosiahli podľa Finstatu 540 726 620 eur, čo bola, minimálne za posledných desať rokov, najvyššia suma.

Tipos svoje rozhodnutie zahrnúť do mediálnej stratégie Fun rádio zdôvodnil tým, že momentálne zazmluvňuje reklamný priestor v siedmich najpočúvanejších rádiách a všetky televíziách. Fun rádio je pre cieľovú skupinu, ktorú chce Tipos osloviť, druhým najsilnejším rádiom. Inými slovami opísal jasné dôvody, prečo si vybral na reklamu práve Fun rádio. A dodávame, že nielen Fun rádio, ale aj ďalšie slovenské televízie a rádiá.

Z pohľadu nákupu médií, ak by bol Tipos komerčnou firmou, bol by to úplne štandardný spôsob nákupu médií a nikto by o zvolenom mediamixe nepochyboval. Ale nie je. Je to štátna spoločnosť. A to je veľký rozdiel. Pretože akokoľvek transparentne by chcel Tipos  prerozdeliť peniaze na reklamu, stále by bol zo strany politikov spochybňovaný. Tak, ako je to teraz v prípade Smeru. Tipos sa pri výbere reklamy správa ako komerčná spoločnosť a zmluvy s médiami nastavuje podľa štandardných pravidiel v tomto odvetví. A Smer to dobre vie, napriek tomu Tipos kritizuje a spoločnosť sa tak stáva veľmi ľahkým terčom kritiky, respektíve naháňania si politických bodov.

Toto si uvedomuje aj nový generálny riaditeľ Tiposu Marek Kaňka, ktorý pre Aktuality po nástupe do funkcie hovorí: „Máme ambíciu pokračovať, ak naša práca bude napredovať ako si predstavujeme a ak budeme mať možnosť veci meniť, opravovať, upratovať, respektíve z toho robiť klasický biznis, taký, aký by to mal byť.“ 

Preto otázka, či má Fun rádio získať peniaze od Tiposu na reklamu, by bola úplne zbytočná, ak by tento komerčný subjekt nevlastnil človek, ktorý politicky riadi túto krajinu. A Boris Kollár mohol tušiť, že pri prvej možnej príležitosti opozícia tento konflikt záujmov využije vo svoj prospech. Preto bude zaujímavé sledovať, aký bude ďalší krok Veroniky Remišovej.

Pre Tipos toto nie je žiadne zakopnutie na ceste k transparentnosti. Kauzy, ktorými v minulosti prešiel, sú omnoho väčšie a ďaleko rozsiahlejších rozmerov. Uvedomuje si to aj samotný šéf Marek Kaňka: "Musíme budovať značku Tiposu - na to má byť Slovák hrdý. Nemal by byť spoločnosťou, ktorá má šrámy z káuz, ktoré tu boli v minulosti."

Len či toto bude naozaj aj záujmom našich politikov. Ale to je už iná pesnička, nie mediálna, ale politická. Rovnako ako konflikt záujmov Borisa Kollára  ako vlastníka Fun rádia.

Ďalšie udalosti v skratke:

  • Generálnym tajomníkom ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny sa stal bývalý novinár z Markízy Karol Zimmer.
  • Bývalý redaktor Trendu Peter Kapitán kritizoval postupy vydavateľstva NMH pri prepúšťaní, s vydavateľstvom sa chce súdiť.
  • Spoločnosť AMC Networks International predĺžila svoj kontrakt na vysielanie Formuly 1 na Slovensku. Preteky budú môcť fanúšikovia sledovať na staniciach Šport 1 a Šport 2 do roku 2023.
  • Americká spoločnosť Walt Disney končí so značkou 20th Century Fox, ktorá je jedným z najznámejších mien v zábavnom priemysle. Bude sa volať 20th Television.
  • Za posledný týždeň zadržali v Bielorusku najmenej 55 dní novinárov. Mnohí z novinárov boli vystavení policajtom fyzickému násiliu, informoval spravodajský portál Medusa.io.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.