Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
23.08.2020, 09:26

Týždeň v médiách: Smrť pri natáčaní v českej Zámene manželiek. Bude to koniec reality šou?

Reality šou sú pre televízie spoľahlivým formátom sľubujúcim výbornú sledovanosť. Existuje hranica, čo do televízie nepatrí?

Týždeň v médiách: Smrť pri natáčaní v českej Zámene manželiek. Bude to koniec reality šou?
Zdroj: Nova

Veľmi nepríjemná udalosť sa stala v uplynulom týždni v susednom Česku. Počas natáčania jedného z dielov reality šou Zámena manželiek si na život siahol jej účastník. Televízia Nova zareagovala okamžite, keď poskytla súčinnosť pri vyšetrovaní a diel neodvysiela.

Na televíziu Nova sa okamžite zviezla vlna kritiky, Zámena manželiek je brak, ktorý sa na obrazovky ani nemal dostať. Sú dokonca názory, že do televízie by sa nemala dostať žiadna reality šou, pretože ide o lacnú, bezduchú zábavu. Avšak pre niekoho práve emócie účinkujúcich vo vypätých situáciách sú tým najväčším lákadlom. A aj keď každá televízia vysiela tento formát za účelom pritiahnuť čo najväčšiu pozornosť divákov, cieľom žiadnej reality šou, a tobôž nie Zámeny manželiek, NIE JE, aby sa situácia vyhrotila do krajností tak, aby niekto prišiel o život.

Nie sú emócie, nie sú diváci

Pripomeňme si, čo vlastne reality šou sú. Ide o celosvetovo populárny televízny formát, ktorý zobrazuje "realitu" bežných ľudí, prípadne celebrít, ktorých v rôznych situáciách v závislosti od témy sníma kamera. Na slovenských obrazovkách sa už objavilo a pravidelne objavuje niekoľko reality šou, ktoré sa tešia mimoriadnej obľube u divákov. Spomeňme aspoň niektoré: VyVolení, Big Brother, Farma, Mama, ožeň ma, Šéfka, Mojsejovci, Extrémne premeny, Česko Slovensko má talent, Nevesta pre milionára, Výmena manželiek, Ostrov, Pestúnka a mnohé ďalšie.

Väčšinou tie, pri ktorých sa ľudia izolujú na určitý čas na jednom mieste, vzbudzujú veľký ohlas. Takáto "reality" šou s bežnou realitou nemá nič spoločného. Účinkujúcich vopred vyberá tím ľudí, vrátane psychológa a ich účinkovanie je vopred sčasti moderované televíziou. Áno, mnohokrát to znamená aj to, že televízia vytvára scénár tak, aby sa diváci "mali na čo pozerať". Samozrejme,  je len na účinkujúcich ako sa s podmienkami tejto hry dokážu vysporiadať.

Už len fakt, že sa na jednom mieste ocitajú ľudia s rôznymi, často s ťažšími či výbušnejšími povahami, ktorí sa nikdy predtým nevideli, dáva priestor pre vznik emócií a často aj konfliktov. Možno si ešte pamätáte na Versačeho z Mojsejovcov, Erika Hilára  Lakatošovie, ktorý mimochodom vyhral druhú sériu VyVolených.

Napriek tomu, práve reality šou plné kontroverznosti a emócií priťahujú pozornosť divákov. Svojho času televízia JOJ vysielala reality šou Návštevníci. Odohrávala sa na historickej farme z obdobia okolo roku 1840. Účastníci, aby prežili museli plniť úlohy týkajúce sa historických remesiel. Ak to povieme nadnesene, úlohy účastníkov reality šou natoľko zaujali, že zabudli na emócie a konflikty. A tak sa stalo, že diváci zabudli na Návštevníkov.

Presne tak, úlohou reality šou je udržať pozornosť divákov. Dá sa to v štýle dobrých rád a zmeny životnej situácie (Pestúnka, Svokra), zmeny životného štýlu (Ste to, čo jete alebo Extrémne premeny), vytvorenia nového domova (Šťastný domov), ale aj dobrodružstva na obrazovke (Ostrov, Celebrity camp, Pevnosť Boyard), masovej zábavy (Hlas, Česko Slovensko má talent, Superstar). A koniec koncov aj prostredníctvom už spomínaného formátu plného emócií a hádok (Mojsejovci, VyVolení, Farmár hľadá ženu, Zámena manželiek).

A je pravda, že aj keď to znie akokoľvek nebezpečne či bizarne, televízie nikdy nejdú do absolútneho rizika. Svojho času takto v Británii dobrodruh a vojak Bear Grylls na obrazovkách prezentoval divákom ako sa dá prežiť v divočine, v extrémne náročných podmienkach. Myslíte si, že by televízia program natáčala, keby sa "hrdina" naozaj ocitol v situácii, ktorá by mu ohrozovala život? 

Na druhej strane, je len prirodzené, že televízie ako masové médium hľadajú cestu ako diváka zaujať masového diváka. Prichádzajú s novými témami, skúšajú, snažia sa odkrývať súkromie ľudí, alebo skúšať ako zvládnu dobrodružné podmienky.

A pýtate sa kde sú hranice takýchto reality šou? Na Slovensku ju myslím si máme.

Mementom pre slovenské reality šou by mal zostať príbeh Martinky z Turca. Objavila ju reality šou Farmár hľadá ženu. A najskôr televízia, neskôr aj ďalšie médiá jej venovali toľko pozornosti, koľko si len diváci či čitatelia žiadali. Ale sedieť pri obrazovkách a vysmievať sa z ľudí, ktorí zjavne nepotrebujú televíznu obrazovku ale odbornú pomoc, je nielen prízemné, ale aj úbohé. To je v prípade akejkoľvek reality šou absolútne dno. Aj keď si to divák, zjavne na rovnakej úrovni, vyžaduje.

Avšak minimálne, podľa toho, čo chystajú naše televízie na túto jeseň, tento typ reality šou či zábavy v tejto sezóne nehrozí. Zdá sa, že ho máme dávno za sebou.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.