Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.08.2020, 09:00

Týždeň v médiách: Šéf RTVS Rezník čelí kritike a Kmotríkova TA3 mení majiteľa

A ministerstvo zdravotníctva sa zameralo aj na konšpiračný web.

Šéf RTVS Jaroslav Rezník
Zdroj: TASR/M. Baumann

Viac ako zvyčajne bolo počas týždňa počuť o RTVS. Médiami rezonovali rôzne názory na výsledky ministerskej kontroly a výšku odmeny pre generálneho riaditeľa RTVS Jaroslava Rezníka.

Podľa ministerstva kultúry odhalil finančný audit nehospodárnosť internej výroby relácií a problémy vo finančných procesoch. Kontrola zistila trinásť prípadov porušenia finančnej disciplíny a telerozhlas musel vrátiť do štátneho rozpočtu 30-tisíc eur. Verejnoprávny vysielateľ podľa ministerstva porušil aj zákon o RTVS, keď si bývalý programový riaditeľ Marek Ťapák cez svoju firmu M. T. JAN fakturoval odmenu 12-tisíc eur za autorskú účasť pri výrobe inscenácie Nero a Seneca. Ministerka Milanová vyjadrila s výsledkami auditu nespokojnosť.

Riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník má na výsledky kontroly opačný názor a hodnotí ich ako uspokojivé. Nedostatky v účtovných dokladoch odôvodnil mimoriadnou situáciou počas koronakrízy, kedy bola všetka pozornosť venovaná vysielaniu. Zdôraznil, že pri kontrole niekoľko tisíc dokladov boli len v trinástich prípadoch zistené nedostatky. Tie sa navyše týkali externej výroby a predstavovali len desatinu percenta z celkovej sumy zo štátneho rozpočtu, čo podľa neho potvrdzuje funkčné a hospodárne nastavenie procesov v RTVS.

"Hovoriť po prečítaní výsledkov tejto kontroly, že potvrdili funkčnosť a hospodárnosť procesov nastavených v RTVS, považujem buď za neznalosť čítania s porozumením, alebo za úmyselné zavádzanie verejnosti," prezentovala svoj názor ministerka Milanová. RTVS v tomto roku ešte čaká audit Najvyššieho kontrolného úradu.

Sporné odmeny pre šéfa RTVS

Hladinu okolo RTVS rozvíril aj poslanec a predseda mediálneho výboru Kristián Čekovský (OľaNO), ktorý kritizoval rozhodnutie Rady RTVS priznať Jaroslavovi Rezníkovi odmeny v sto percentnej výške jeho platu. Radu žiada, aby prehodnotila svoje rozhodnutie aj s ohľadom na výsledky kontroly. "Pán Rezník zarobí za prvý polrok tohto roka viac ako ministerka kultúry či premiér SR. Keďže bežný plat riaditeľa RTVS je štvornásobok priemernej mzdy, priznaním týchto odmien sa vyšplhá na viac ako 8000 eur. V situácii, keď mzdy zamestnancov neboli tento rok valorizované, to považujem za výsmech svojim zamestnancom," uviedol Čekovský.

RTVS sa voči poslancovým vyjadreniam ohradil a uviedol, že výška odmeny je jasne určená zákonom o RTVS a riaditeľovi ju priznáva Rada RTVS. Jej predseda Igor Gallo uviedol: „Mne, ani členom Rady, nie sú známe žiadne skutočnosti, ktoré by neumožňovali vyplatiť, respektíve by umožňovali krátiť odmeny generálnemu riaditeľovi.“ Zároveň odkázal poslancovi Čekovskému, že bulvarizáciu tejto témy cez sociálne siete a médiá považuje za „zbytočné politikárčenie“.

Rada ČT odmenu krátila

Opačná situácia nastala v júni v susednom Česku. Riaditeľovi Českej televízie Petrovi Dvořákovi znížila Rada ČT odmeny na dve tretiny ročnej mzdy, pričom vlani aj roky predtým dostal bonus v plnej výške.

Samotná výška odmeny nie je v tomto kontexte podstatná, zaujímavý je fakt, že o znížení odmeny rozhodla Rada ČT v novom zložení 8 hlasmi z 15. Nová členka rady navrhla dokonca nulový bonus, že ktorý zahlasovali štyria členovia. Dôvodom zníženia odmeny bola horšia komunikácia s radou o príprave rozpočtu na rok 2020. Kritériá pre priznanie bonusu generálneho riaditeľa sa skladajú z hospodárskych výsledkov, kvality programu, podielu na trhu a plnenia ďalších povinností.

Česká televízia pritom vlani voči plánovanému rozpočtu ušetrila v prepočte 7,8 milióna eur. Verejnoprávny vysielateľ so svojimi šiestimi televíznymi kanálmi (ČT1, ČT2, ČT24, ČTsport, ČT:D a ČTart) dosiahol trhový podiel 30 percent a je v Česku najsledovanejšou televíznou skupinou. Z televíznych staníc je ČT1 trhovou dvojkou so 16,5 percentným podielom (čo je najlepší výsledok ČT1 za posledných šesť rokov), lídrom trhu je Nova s celodenným podielom nad 20 percentami. Celodenný podiel RTVS (Jednotka, Dvojka a Trojka) bol v minulom roku 14,2 percenta. Trhový líder - skupina Markíza, zaznamenala 25,2 a trhová dvojka - skupina Joj, 21,2 percenta.

Veľké zmeny v TA3

Mediálnou udalosťou týždňa sú zmeny v spravodajskej televízii TA3. Do jej majetkovej štruktúry vstupuje nový investor a kompletne sa mení manažment. Novým generálnym riaditeľom televízie bude Michal Ruttkay, ktorý sa pred tromi rokmi zviditeľnil ako kandidát na pozíciu šéfa RTVS. Riaditeľkou marketingu sa stane Oľga Dúbravská, doterajšia generálna riaditeľkou spoločnosti OUR Media, pod ktorú spadá aj denník Pravda. Šéfkou spravodajstva bude bývalá politička a novinárka Zuzana Martináková.

Licenciu na vysielanie TA3 vlastní spoločnosť C.E.N., ktorej sto percentným majiteľom je Grafobal Group Ivana Kmotríka. Ten avizoval, že nového investora predstaví na tlačovej konferencii budúci týždeň. Firma C.E.N. je podľa finstatu od roku 2013 v červených číslach, v posledných zverejnených číslach z roku 2018 vykázala stratu 280 tisíc eur pri celkových výnosoch 8,6 milióna eur.

Trestné oznámenie na konšpiračný web

So zhoršovaním epidemiologickej situácie a sprísňovaním opatrení sa šíria na internete v oveľa väčšej miere rôzne konšpiračné teórie. "Webová stránka Bádateľ dlhodobo šíri medicínske nezmysly a hoaxy,“ upozornil minister zdravotníctva Marek Krajčí. „V čase, keď nám rastie počet nových prípadov nakazených novým koronavírusom, táto stránka straší ľudí klamlivými správami o nosení rúška," dodal s tým, že podáva trestné oznámenie za šírenie poplašnej správy.

Portál, ktorý sám seba označuje za „najobľúbenejšiu stránku o zdraví“, s blížiacim sa nástupom do škôl otvorene navádza ľudí, aby opatrenia obchádzali a nedodržiavali. V jednom zo zavádzajúcich článkov dáva rodičom návod, čo urobiť, ak nesúhlasia s nosením rúšok v triedach spolu so vzorovým listom riaditeľovi školy. Bádateľ nemá na svojej stránke uvedené žiadne mená vedenia redakcie či redaktorov, uvádza len mailový a telefonický kontakt. Stránka má na facebooku 60-tisíc fanúšikov.

Tour de bar Adama Berku

Bratislavský poslanec Adam Berka sa nakazil novým koronavírusom a o pozitívnych testoch informoval na svojom facebooku, keďže tesne pred prepuknutím choroby „žúroval“ vo viacerých bratislavských baroch, čo v rozsiahlom statuse podrobne popísal.

Jeho ďalšie správanie s klinickými príznakmi choroby kritizovali viaceré médiá. „Pre nedostatok sebareflexie a pokory som sa stal aj terčom humoristov. Pre svoju ľahkovážnosť som si to zaslúžil,“ uviedol v ďalšom statuse, v ktorom sa aj ospravedlnil: „Je mi tiež veľmi ľúto, že som svojím konaním a extrémne zle zvládnutou komunikáciou poškodil dobré meno svojich kolegov.“

Berka bol členom poslaneckého klubu Team Vallo, po vlne kritiky z klubu odstúpil. Nechcel, aby jeho správanie ľudia stotožňovali s ostatnými členmi klubu.

Letné eurofondové kino

Ministerka Remišová začiatkom týždňa na facebooku prosila ľudí, aby si pozreli videá o využívaní eurofondov v informatizácii štátu. Stáli takmer 80-tisíc eur a musia mať aspoň 100-tisíc pozretí, aby ich Európska únia zaplatila. V čase výzvy mali pritom len pár sto pozretí.

Po ministerkinom statuse čísla stúpli, najpozeranejšie má už 25 tisíc, ostatné sa hýbu na úrovni pár tisíc pozretí. Netušíme, komu je dvanásť videí s dĺžou od troch do úctyhodných siedmich minút určených, za pozretie stoja len komentáre ľudí k nim.

Vôľa ľudu alebo self promo

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) na svojom facebooku vyhlásil anketu o názov nového bratislavského mosta cez Dunaj. Víťazom sa stal Lužný most, ktorý vo finále prekonal názov Jarovský most. Výsledky hlasovania minister oznámil rovnako na facebooku.

„Vravel som, že rozhodnúť musia skutočné hlasy a názov bude rešpektovať vôlu ľudu,“ napísal v statuse s tým, že do ankety sa zapojilo 110-tisíc ľudí. Za Lužný most hlasovalo 69 percent. Anketu podľa Doležala skomplikovali falošní hlasujúci, ktorí posunuli medzi favoritov aj názov Španielsky most. Ich hlasy však minister vyradil.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.