Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
06.12.2020, 10:35

Týždeň v médiách: Ako Haščák kupoval a získaval vplyv v médiách

Spolumajiteľa Penty v uplynulom týždni zadržala polícia. Investičná skupina vlastní významné médiá.

Týždeň v médiách: Ako Haščák kupoval a získaval vplyv v médiách
Zdroj: TASR – Jakub Kotian

Jednou z najväčších udalostí v uplynulom týždni, bolo téma zadržania Jaroslava Haščáka. Ide o spoločníka finančnej skupiny Penta a jedného z najbohatších Slovákov. Podľa niektorých médií je to omnoho väčšia udalosť akoby zadržali niektorého politika. Denník Sme napísal, že Haščák sa stíhaniu vyhýbal pätnásť rokov. Napriek tomu, že šéf Penty ihneď reagoval, že nevie, prečo sa ocitol v rukách polície, tým dôvodom je spis Gorila a obvinenie z korupcie a legalizácie príjmu z trestnej činnosti.

Bezprostredne po zadržaní sa líder finančnej skupiny Penta Investments vzdal všetkých výkonných pozícií v skupine. Celkovo bude zaujímavé sledovať ako bude vyzerať krízová komunikácia investičnej spoločnosti. Ale fakt, že sa Haščák vzdal okamžite po zadržaní všetkých výkonných pozícií v  Penta Investments, a novým riaditeľom bol menovaný Angličan Iain Child, je prvým krokom a zároveň dôkazom, že riadenie komunikácie je v rukách právnikov.

Investičná skupina Penta podnikala vo viacerých oblastiach, vrátane médií. Jej prvá mediálna investícia sa udiala v septembri 2014, kedy sa stala spolumajiteľom jedného z najväčších slovenských vydavateľstiev, ktoré sa v tom čase volalo Spoločnosť 7 Plus (dnes News and Media Holding) a vydavateľa týždenníka Trend - Trend Holding.

Penta vtedy deklarovala, že chce zachovať novinársku slobodu a chce "dôsledne oddeľovať" riadenie a činnosť redakcií od svojich ďalších podnikateľských aktivít, či záujmov. Rovnako sľúbila, že pripraví etický kódex garantujúci obsahovú nezávislosť jej nových médií.

Kúpa najväčšieho lokálneho mediálneho domu

Kúpa Spoločnosti 7 plus investičnou spoločnosťou Penta bola v tom období správou roka. Vydavateľstvo, ktoré vlastnili lokálni podnikatelia - Štefan Šimák st., Jozef Dukes a Karol Bustin st. bolo aj v tom období jedno z najväčších na našom trhu. O prvenstvo súťažilo s vydavateľstvom Ringier Axel Springer Slovakia. Kým v Spoločnosti 7 plus vychádzal denník Plus jeden deň, ženské magazíny ako EMMA, Báječná žena, časopisy ako Záhradkár, Zdravie a ďalšie, v Ringieri bol vlajkovou loďou denník Nový čas, ženský týždenník Nový čas pre ženy a luxury magazíny EVA či Madam Eva.

Vlajkovou loďou "Plusky" bol týždenník Plus 7 dní, doteraz slovenský najpredávanejší a najčítannejší týždenník. Napriek tomu, že nepatril k politickým týždenníkom, v minulosti patril Plus 7 dní k tým kritickým médiám, ktoré odkrývali kauzy a poukazovali na prešľapy nielen politikov, ale aj slovenských významných podnikateľov.

Napriek svojmu významnému postaveniu sa v súvislosti s vydavateľstvom Spoločnosť 7 plus dávnejšie hovorilo o jeho predaji. Pluska mala síce silné printové portfólio, ale nedarilo sa jej ísť s dobou a napredovať v online, čo si vtedajší majitelia uvedomovali. Bolo teda len otázkou času, kedy ju predajú. Ale fakt, že Spoločnosť 7 plus (dnešné News and Media Holding) kúpila práve Penta, bol pre slovenský mediálny trh mimoriadne prekvapivou správou. Ozajstný šok pre trh prišiel však až neskôr.

Ťažká bitka o nezávislosť SME alebo "nenecháme sa opentať"

Ako sme naznačili, kúpa Plusky či Trendu však bola len začiatkom investícií Penty do médií. Na jeseň 2014 slovenská mediálna scéna zažila doslova bitku o vlastníctvo mienkotvorného denníka SME. A je pravda, že denník SME, respektíve generálny riaditeľ spoločnosti Alexej Fulmek ten zápas ustál, aj keď s výraznou stratou redaktorov a s novou konkurenciou na trhu.

Na Slovensku takto vzniká Denník N. Väčšia časť redakcie denníka SME na čele s Matúšom Kostolným a Lukášom Filom na protest proti vstupe Penty opúšťajú redakciu SME a zakladajú si vlastný Denník N. Svoju nespokojnosť s novými majiteľmi (aj keď obchody ešte prebiehali) oznamujú na stránke denníka SME, kde svietil nápis: Nenecháme sa opentať. Už v tom čase médiá poznajú príbeh spisu Gorila, kde jedným z hlavných postáv je práve Jaroslav Haščák. Snaha získať nezávislé spravodajské médium, sa považovalo sa výraznú snahu Penty získať vplyv na verejnú mienku.

Ako však dopadla kúpa denníka SME? Médiá najskôr priniesli informáciu, že o Petit Press - denník SME má záujem investičná skupina Penta. Petit Press v tom čase vlastnil okrem Prvej slovenskej investičnej skupiny podnikateľa Petra Vajdu aj nemecké vydavateľstvo Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Obe spoločnosti mali rovnaký podiel - 50 percent. A práve nemecká spoločnosť ponúkla svoju časť na predaj, záujem prejavila Penta. Predkupné právo na akcie nemeckého podielu v Petit Presse mala síce Prvá slovenská investičná skupina, avšak nakoniec všetko dopadlo inak. Dohoda sa rodila ťažko, výsledkom bolo, že Penta získala 45 percent podielu v Petit Presse. Novým majiteľom "SME-čka" sa stala dcérska spoločnosť agentúry SITA Namav, pričom obchod podľa vtedy medializovaných informácií financovala práve skupina Penta. To bolo v októbri 2014. O dva roky neskôr, Petit Press, teda generálny riaditeľ Alexej Fulmek predal mediálnemu domu News and Media Holding maďarskú divíziu titulov Vasárnap a Új szó. Týmto krokom sa ešte oslabil vplyv Penty v denníku SME. Od tohto obchodu má finančná skupina v Petit Presse len minoritný - 40 percentný podiel akcií.

Ďalší vplyv v médiách

Zálusk investičnej skupiny Penta na zvýšenie vplyvu na mediálnej scéne pokračuje založením vlastnej mediálnej agentúry Media a Digital Services. To sa stalo v roku 2015. "Penta sa rozhodla zefektívniť a sprehľadniť nákup mediálneho priestoru, ktoré realizujú jej dcérske spoločnosti a investičné projekty na Slovensku,“ uviedla spoločnosť v tom čase. Nová firma má názov Media and Digital Services a postupne mala zastrešiť nákup reklamy pre celé slovenské portfólio klientov Penty. V súčasnosti má mediálna agentúra vo svojom portfóliu väčšiu časť klientov Penty, ale aj malú časť iných zadávateľov mimo investičnej skupiny.

Koncom novembra 2017 News and Media Holding (bývalá Spoločnosť 7 Plus) odkupuje od Ringier Axel Springer jeho magazínové portfólio aj s príslušnými webovými portálmi. Magazíny EVA, Madam EVA, týždenník Život, Nový čas pre ženy  a ďalšie sa dostávajú pod strechu News and Media Holding, ktoré sa na trhu stáva vydavateľstvom s najväčším printovým portfóliom na trhu. 

Penta však spolupracuje so spoločnosťou Ringier Axel Springer aj ďalej, a to prostredníctvom United Classiefieds. Ide o spoločnosť, ktorej patria inzertné realitné weby. Penta ako vlastník News and Media Holding, tu má 40-percentný podiel.

Príbeh s Markízou nevyšiel

Posledné roky v médiách rezonovala aj téma kúpy slovenského televízneho lídra skupiny Markíza. A potenciálnym nákupcom sa opäť mala stať Penta. Koncom roka 2017 dokonca Reuters priniesol informáciu o tom, že Markízu kupuje Penta spolu s čínskou spoločnosťou, presnejšie čínskou energetickou a investičnou skupinou CEFC. Obchod, ktorý mnohé médiá videli ako definitívnu správu, sa nakoniec neuskutočnil. Dnes vieme, že Markízu získal do svojho portfólia český podnikateľ Petr Kellner.

Uvidíme, ako príbeh podnikateľa Jaroslava Haščáka bude pokračovať. A bude zaujímavé sledovať aj to, ako sa s touto kauzou vysporiadajú médiá, ktoré patria do väčšinového vlastníctva Penty.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.