Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Koľko internetových používateľov navštevuje slovenské médiá? Penetrácia internetu dosiahla na Slovensku úroveň 76 % – toľko obyvateľov Slovenska vo veku 12 až 79 rokov využíva internet. Až 87 % z nich navštevuje stránky zaradené v jedinom slovenskom auditovanom meraní návštevnosti internetových médií IABmonitor, ktoré je od roku 2006 prevádzkované združením pre internetovú reklamu IAB Slovakia. Pre úplnosť treba dodať, že ide o komerčné meranie, v ktorom sa nachádzajú už dlhé roky všetci top slovenskí vydavatelia. V meraní nie sú zaradení nadnárodní hráči ako napríklad Google či Facebook.

Dotiahla sa mobilná návštevnosť na slovenských médiách na desktopovú?

Priemerná mesačná návštevnosť slovenských médií predstavovala 3,05 milióna reálnych používateľov (návštevy zo Slovenska). Stále najviac ľudí prichádza na slovenské médiá cez počítače (desktopy). Avšak rozdiel medzi desktopovou a mobilnou návštevnosťou sa postupne znižuje. Kým v roku 2019 bola desktopová návštevnosť v porovnaní s mobilnou návštevnosťou vyššia o 16 %, v roku 2020 to bolo už len o 10 %.

V ktorom mesiaci bola návštevnosť najvyššia?

Slovenskému trhu médií dominoval marec, kedy sa celková návštevnosť, (reálni používatelia pristupujúci zo Slovenska a aj zo zahraničia) vyšplhala na 4,7 milióna používateľov. Najvyššia návštevnosť tvorená používateľmi len zo Slovenska bola v januári, kedy Slovákov zaujímali parlamentné voľby. Vývoj návštevnosti počas mesiacov roka 2020 zaznamenáva graf nižšie.

Vývoj mesačnej celkovej návštevnosti (SK + zahraničie) a slovenskej návštevnosti (z SK):

Zdroj: IABmonitor – IAB Slovakia – Gemius Slovakia

Tieto čísla vravia aj o tom, akú podstatnú úlohu slovenské médiá zohrávajú z hľadiska šírenia a prístupu k informáciám aj v prípade nečakaných udalostí, akou bola pandémia spojená s vírusom Covid-19.

V marci a októbri sme na slovenských médiách trávili aj najviac času. V priemere mesačne strávil používateľ na slovenských stránkach 10 hodín. Najviac času trávime browsovaním cez počítač, ale opäť v porovnaní s rokom 2019 najväčší rast v strávenom čase zaznamenali mobilné zariadenia.

Strávený čas jedným používateľom z SK na SK weboch v danom mesiaci:

Zdroj: IABmonitor – IAB Slovakia – Gemius Slovakia, Time spent per user

​Rovnaký mesačný vývoj je badať aj pri počte vygenerovaných PV (Page Views – zobrazené stránky). Rekordy sa lámali v marci a októbri. Oba nárasty súvisia s prvou a druhou vlnou pandémie.

Mesačný vývoj inventory aj na platformách v roku 2020:

Zdroj: IABmonitor – IAB Slovakia – Gemius Slovakia

​Najvyššiu návštevnosť aj najviac stráveného času zaznamenalo spravodajstvo

Priemerná mesačná návštevnosť webov z kategórie spravodajstva dosiahla 2,6 milióna reálnych používateľov, za ňou nasledovala kategória obchodu, predaja, nakupovania a inzercie a prvú trojku uzatvoril bulvár.

Z hľadiska stráveného času sme trávili na spravodajskom obsahu takmer 3 hodiny mesačne, hraním hier 2,5 hodiny a takmer 2 hodiny sme venovali na internete televízii a rádiám.

Najnavštevovanejšie sú Aktuality.sk

V prvej trojke najnavštevovanejších slovenských webov sa v porovnaní s rokom 2019 nič nezmenilo. Za Aktualitami nasledujú Sme.sk a Zoznam.sk.

Akí používatelia chodia na slovenské médiá?

Návštevnosť mužov a žien bola v rámci výskumu IABmonitoru vyrovnaná, v priemere mesačne navštevovalo slovenské weby 1,53 milióna slovenských mužov a 1,51 milióna slovenských žien.

Muži trávili mesačne na slovenských médiách o 21 % viac času ako ženy a boli aj aktívnejší. Pozreli si o 21 % viac zobrazených stránok.

Po prvýkrát bol IABmonitorom meraný aj slovenský online video obsah

Ten zasahuje už viac ako polovicu slovenskej online populácie - 1,8 milióna reálnych používateľov prichádza na video obsah zapojený do merania IABmonitor. V priemere strávi jeho sledovaním divák hodinu času mesačne. Najviac používateľov konzumuje video cez mobilné platformy (1,4 mil. RU). Najdlhší streamingový čas na používateľa je cez platformu desktopov (1hodín a 35minút).

Zastúpenie mužov a žien v prípade stream merania je takmer identické. Žien je o 4 % viac (939 tisíc). V prípade sledovania videí sú ženy aktívnejšie a trávia tým aj viac času ako muži.

Do stream merania je aktuálne zapojených 6 prevádzkovateľov, a v tomto roku čakáme na zapojenie ďalších slovenských vydavateľov.

​​Kompletnú správu aj s uvedenými zdrojmi si môžete stiahnuť tu.

Pozrite si prehľad návštevníkov slovenských online médií v infografike (pre zväčšenie kliknite na obrázok):

Zdroj: IAB Slovakia
Zdroj: IAB Slovakia

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.