Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook

Hovorí sa, že risk je zisk. Ale iba vtedy, keď vyjdeme z komfortnej zóny a vyskúšame niečo nové, môžeme dosiahnuť všetky stanovené ciele. Inšpiráciou nám môžu byť mnohé známe osobnosti či dokonca firmy, ktoré spravili krok do neznáma a aj napriek vysokému riziku sa im to vyplatilo.

Bezplatný obsah ako samozrejmosť

Ľudia majú radi bezplatné veci a darčeky. Aj napriek tomu, že ich často nevyužijú, radi si ich zoberú. Nálepka “bezplatné” alebo “zadarmo” priťahuje pozornosť. V mozgu sa vtedy zapína akýsi predpokladaný model správania. Veď si len spomeňte na to, keď ste si naposledy sťahovali bezplatnú e-knihu, ktorú ste dostali zadarmo po prihlásení sa na odber newslettera. Alebo keď ste si naposledy kúpili o pár ponožiek navyše, pretože na nich svietila nálepka 2+1 zdarma.

Na to, aby sme zistili, že veci zadarmo nás priťahujú a robia šťastnejšími, nepotrebujeme žiadne štúdie či výskumy. Prečo by sme mali teda riskovať to, že o ľudí prídeme, ak im svoj obsah spoplatníme? Urobíme predsa presný opak, či nie?

Pravdupovediac, nie. Dôvodom je najmä fakt, že mnohí zákazníci si bezplatný obsah nevážia. Len málo ľudí si bezplatný e-book po stiahnutí v skutočnosti aj prečíta. A platí to aj na iné veci, nielen na knihy. Spoplatnenie obsahu je samozrejme rizikovým krokom. Spočiatku sa dokonca môže zdať, že biznis ovplyvňuje negatívne. Ak však viete, ako správne na to, z dlhodobého hľadiska môžete vyhrať. Rovnako ako množstvo známych firiem, ktoré vám to svojím príbehom potvrdia.

Spoplatnený obsah nie je zlý

V zahraničí existuje množstvo značiek so zaujímavým príbehom spojeným s content marketingom. Mnohým sa podarilo svoj obsah predávať aj za vyššie ceny, pretože sa nebáli spraviť krok do neznáma a zariskovať. Platenie za obsah v zahraničí je omnoho viac rozšírené ako u nás. Skvelým príkladom sú práve spomínané firmy.

Či už premýšľate nad tým, že by ste svoj obsah spoplatnili alebo len hľadáte inšpiráciu, príbehy známych firiem sa oplatí poznať. Ukážu vám, že seba alebo svoje myšlienky môžete predať viacerými spôsobmi. Možno vám práve v tejto chvíli prišiel na myseľ brilantný nápad ako niečo spoplatniť a zvýšiť hodnotu vášho produktu či služby. Držíme vám palce.

V sérii článkov vám budeme prinášať case studies známych značiek. Prvou je Red Bull, nasledujúci piatok pokračujeme s Lego príbehom. 

Mediálny dom Red Bull

Nie každý vie, že známy výrobca energetických nápojov má svoj vlastný mediálny dom. Ak ste o tom doteraz netušili, nie ste sami. Red Bull Media House však nie je žiadnym nováčikom. Vznikol už v roku 2007. Počas viac ako 13-ročného pôsobenia sa dokázal rozšíriť na tlač, časopis, digital, televíziu a hudbu.

Široké portfólio mediálneho domu pomáha značke spájať sa so zákazníkmi z celého sveta. Obsah je dostupný v 170 krajinách a v 36 jazykoch. Na svoje si príde takmer každý. Red Bull priťahuje ľudí z celého sveta najmä vďaka zaujímavým príbehom. Články na webových stránkach sú síce zadarmo, no časopis Red Bulletin si musíte predplatiť. Pri televízii je to rôzne. Oslovili sme preto Red Bull s otázkou, či sú videá a filmy platené alebo bezplatné.

Zistili sme, že spoločnosť využíva hybridný model. Znamená to, že niektoré videá sú vyrábané v rámci spolupráce s televíznymi stanicami, iné sú zas voľne distribuované. Následne existuje ešte tretia možnosť, ktorou sú obsahy so špeciálnou licenciou.

To, že takýto marketing naozaj ide a je úspešný, potvrdzujú aj čísla. V lete 2019 bol náklad tlačeného magazínu The Red Bulletin viac ako 5 miliónov. Mediálny dom však vydáva aj ďalšie časopisy a magazíny. Radia sa k nim napríklad Carpe Diem, Berg Welten či Terra Mater. Na prvý pohľad sa môže zdať, že značka robí veci, ktoré sa s ňou vôbec nespájajú. Množstvo ľudí je prekvapených, keď zistia, že výrobca energetických nápojov má vlastné televízne kanály. Red Bull má však celý marketing dobre premyslený. Firma na seba púta pozornosť nielen obľúbeným produktom, ale aj kvalitným obsahom. Príkladom sú zaujímavé články či adrenalínové videá.

Prečo je content marketing firmy Red Bull tak úspešný?

Existuje niekoľko dôvodov:

  • Obsah je kvalitný a inšpirujúci. Ľuďom poskytuje presne to, čo od neho očakávajú, plus informácie navyše.
  • Red Bull sa zameral na všetky typy médií. Okrem časopisu začal aj s televíziou, web stránkami či hudbou a podcastami.
  • Marketing je v tejto firme jadrom. Podieľa sa na ňom veľké množstvo zamestnancov.
  • Spoločnosť vytvorila mediálny dom najmä kvôli rozšíreniu povedomia o značke a svojho pôsobiska.

A aký je názor značky Red Bull na spoplatnenie obsahu?

“Na otázku sa nedá jednoznačne odpovedať áno alebo nie. Vždy to závisí od konkrétneho prípadu (značky, obsahu) a najmä od cieľov danej značky. Z pozície Red Bull sa pozeráme na obsah pomerne špecificky, pretože okrem toho, že sme spoločnosť, ktorá vyrába energetický nápoj, vďaka vzniku a existencii našej vlastnej inštitúcie – Red Bull Media House sa sčasti považujeme za mediálnu značku. Na konci celej tejto debaty aj tak rozhoduje jedine to, či a za čo bude ochotný zaplatiť konzument. Môže sa spoplatňovať čokoľvek, ale jedine dopyt, resp. nezáujem rozhodne, či daný obsah má hodnotu,” hovorí Dominika Gadušová, Communication Manager Red Bull.

Dočítali ste prvý zo série článkov o úspešných firmách, ktoré svoj obsah spoplatnili. Budúci piatok pokračujeme so značkou Lego. 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.