Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
24.05.2021, 09:35

Vplyv influencerov ešte stále stúpa. Na čo treba dbať pri spolupráci so známymi tvárami?

Väčšina ľudí nakúpi až po opätovnej interakcii so značkou, prečítaní referencií, prípadne remarketingovej reklame.

Vplyv influencerov ešte stále stúpa. Na čo treba dbať pri spolupráci so známymi tvárami?
Zdroj: Shutterstock

Ľudia sú presýtení klasickým formátom reklám, preto sa viac do popredia dostáva individuálna skúsenosť a odporúčania influencerov. Aj na Slovensku pomohli veľkým e-shopom kampane v spolupráci so známymi tvárami.

Pri výbere influencerov sa treba predovšetkým zamerať na to, aby boli relevantní a propagované produkty alebo služby prirodzene zapadli do konceptu ich tvorby. Vo svete Instagramu už ani desaťtisíce followerov nič neznamenajú a už vôbec to značkám nič negarantuje. Môže ísť o nakúpených fanúšikov alebo profil plný reklamy. Keď influenceri na každej fotke propagujú nejaký produkt, ľudí to po čase prestane baviť. V žiadnom prípade by sa nemalo stávať, že by influenceri neoznačili spoluprácu alebo že dôjde k propagácii viacerých produktov alebo značiek v rámci jedného výstupu, v tom prípade by výhradná spolupráca zanikla.

Influenceri vs. ambasádori

Influenceri najčastejšie so značkami spolupracujú formou dohodnutej časovo obmedzenej reklamnej kampane. Napríklad influenceri dostanú produkt, ktorý potom týždeň propagujú so zľavovým kupónom na Instagrame minimálne v troch výstupoch. Po týždni sa táto kampaň skončí, kupón prestane platiť a vyhodnotí sa. Influenceri tiež spolupracujú so značkami aj ako ich ambasádori. Fungujú na dlhodobom vzťahu, ktorý je veľmi intenzívny. Veľakrát sa ambasádori podieľajú aj na tvorbe nových produktov, sú tvárou značky alebo ju propagujú na rôznych podujatiach. Jednoduchým spôsobom, ako zistiť, či je influencer ambasádorom značky alebo ide iba o jednorazovú spoluprácu, je pozrieť sa do jeho BIO. Tam väčšinou uvádzajú, že sú niečí ambasádori.

Stáva sa už bežnou praxou, že aj slovenskí influenceri propagujú vo svojich príspevkoch zľavové kupóny. Tie fungujú na princípe, že každý influencer dostane unikátny kód, ktorý prezentuje vo svojich príspevkoch. Keď niekto tento zľavový kupón využije, affiliate sieť vie, že zákazník prišiel cez daného influencera a vie mu automaticky pripísať províziu z predaja. Často používajú zľavové kupóny aj influenceri, ktorí nemajú desaťtisíc fanúšikov a nemôžu tak využiť funkciu „swajp“, takže nevedia propagovať webové stránky s affiliate kupónmi.

Influencer marketing počíta aj s nerozhodnými zákazníkmi

Ľudia sa často rozhodujú aj niekoľko dní, či si daný produkt kúpia, a na takéto správanie je pripravený aj influencer marketing. Málokto nakupuje tak emocionálne, že uvidí reklamu, klikne na e-shop a nakúpi. Väčšina ľudí nakúpi až po opätovnej interakcii so značkou, prečítaní referencií, prípadne remarketingovej reklame. Affiliate marketing s tým počíta a rieši to pomocou cookies alebo platnosti kupónov. Keď má influencer odkaz, tak ten má aj cookies, ktoré sú zvyčajne nastavené na 30 dní. Niekedy je to menej, inokedy viac, to záleží na kampani. Takže aj keď sa niekto preklikne cez odkaz a nakúpi za dva týždne, tak influencer získa províziu. Druhým spôsobom propagácie sú zľavové kupóny, ktoré majú veľakrát niekoľkodňovú platnosť, počas ktorej ich môžu zákazníci využiť. Keď je kupón platný, provízia sa influencerovi započíta.

Ako je na tom USA v oblasti influencer marketingu?

Aj keď niektoré spoločnosti v USA počas pandémie znižujú výdavky na tzv. influencer marketing, napríklad v oblasti cestovného ruchu, záujem o spoluprácu so známymi tvárami sa v skutočnosti zvýšil. Podľa prognózy portálu eMarketer spolupráca s influencermi medzi rokmi 2019 a 2020 vzrástla z 55,4 percenta na 62,3 percenta. Až dve tretiny marketérov v USA plánujú využiť influencerov v rámci marketingových aktivít. To je veľmi vysoké číslo, ktoré rastie z roka na rok.

Podľa portálu Influencer Marketing Hub má v USA trh s influencer marketingom hodnotu približne osem miliárd eur. Zaujímavé je, že aj zapojenie microinfluencerov agentúrami sa za posledné roky niekoľkonásobne zvýšilo. Vzniká viac influencerov a firmy a agentúry sa častejšie zaujímajú aj o tých s menším počtom sledovateľov, ktorí veľakrát dokážu priniesť zvýšenú hodnotu. Influencer marketing je bežnou súčasťou značiek v USA, podobne ako je ňou obsahový alebo výkonnostný marketing.

V USA tvoria veľkú časť affiliate trhu digitálne produkty, ako napríklad rôzne e-booky, online kurzy alebo prémium členstvá. Toto je segment, ktorý sa u nás rozvíja oveľa pomalšie ako v západných krajinách. Ľudia si len pomaly zvykajú na platenie za digitálne služby a iba posledné roky vnímajú hodnotu takéhoto obsahu. V USA sa e-booky, kurzy alebo aj služby, akými je hosting, predávajú desiatky rokov a veľakrát sa využíva na predaj práve affiliate marketing.

Slovensko sa určite môže inšpirovať západnými krajinami v rozmanitosti affiliate publisherov, ale treba pripomenúť, že všetko záleží na trhu a všade je to iné. Kým v USA propagujú rôzne značky nielen klasickí blogeri, ale aj influenceri, vlogeri na YouTube alebo podcasteri, tak u nás sa affiliate marketing k influencerom dostáva iba postupne. Každý trh je však špecifický a ťažko porovnávať USA so šesťmiliónovým Slovenskom.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.