Shutterstock
StoryEditor

Ako a koľko influenceri zarábajú na YouTube?

Používateľ, ktorý na svojich videách zarába, môže speňažovanie svojich videí kedykoľvek pozastaviť, no reklamy vo videu ostávajú aj naďalej.

Pár rokov dozadu boli u nás sociálne siete len v plienkach a videám na YouTube nikto neprikladal žiaden väčší význam. Dnes už však všetko, čo tu vidíme, považujeme za platenú reklamu a s patričnou dávkou znechutenia to väčšina z nás kritizuje. To, že niekto nakrúti vlog z dovolenky však nemusí byť vždy platená reklama. Autor totiž nemusí z reklamy v jeho videu nijako profitovať a dokonca o nej ani vedieť.

YouTube dnes používame na dennej báze, počúvame prostredníctvom neho hudbu, pozeráme trailery na obľúbené filmy či seriály a sledujeme rozhovory či vlogy známych aj menej známych influencerov, ktorí si touto cestou dokážu zarobiť poriadny balík.

Ako zarábať na videách prostredníctvom YouTube

Vo všeobecnosti sú známe informácie o tom, že ak majú vaše videá na YouTube úspech, dokážete na nich celkom slušne zarobiť. To je síce pravda, no to, že má nejaké video 100-tisíc prezretí ešte nemusí znamenať, že jeho autor zinkasuje stovky eur mesačne.

Ak chcete na videách prostredníctvom YouTube zarábať, musíte sa najprv zaregistrovať do partnerského programu YouTube, ktorý umožňuje autorom speňažovať svoj obsah. Autori tak môžu získať výnosy z reklám vo svojich videách a tiež z odberateľov v YouTube Premium.

Samotné reklamy vo videu sa zobrazujú na základe aukcie AdSense, služby Google Ad Manager a iných zdrojov predaja služby YouTube. Zmluva o partnerstve so službou YouTube však nedáva žiadne záruky, koľko a či vôbec bude niečo zaplatené. Zárobky sa vypočítavajú na základe podielu výnosov z reklám, ktoré sa generujú, keď diváci pozerajú vaše video.

Koľko môže influencer na videu zarobiť?

Neexistuje žiadna vrchná hranica, ani vzorec na výpočet toho, koľko môže vaše video na YouTube zarobiť. Rovnako ako neexistuje ani maximálny možný počet prezretí jedného videa.

Zárobky z reklamy však YouTube vypláca až vtedy, keď dosiahnu minimálnu výšku platby a nie sú v účte žiadne nedoriešené platby zo strany používateľa. Minimálna výška požadovaná pre vyplatenie sa určuje v závislosti od meny krajiny, kde sa autor videa nachádza. Na Slovensku ide o sumu 70 eur.

Autor nemá možnosť nechať si vyplatiť príjem za reklamu skôr. Ak by ste teda počas jedného mesiaca takouto cestou zarobili „len“ 35 eur, tak vám táto suma bude vyplatená až neskôr, keď prekročíte spomínanú hranicu. Aj pri takomto zárobku však platí, že peniaze podliehajú zdaneniu na základe platného daňového zákonu v danej krajine a nemôžeme teda hovoriť o čistom príjme.

To, že zarábať na videách z YouTube nie je ani zďaleka také jednoduché priznáva aj Daniel Štrauch, známy ako GoGo, ktorý má už takmer 2 milióny odberateľov na YouTube. „Ak chcete na Slovensku zarábať z inzercie pod vašimi videami, potrebujete milióny videní, aby ste sa dostali na sumu, z ktorej sa dokážete uživiť. A to nehovoríme o vzniknutých nákladoch ak chcete robiť profesionálnejšiu produkciu. Pokiaľ máte divákov z iných, hlavne západných krajín (USA, UK, Holandsko, Severské krajiny) môže byť váš výnos niekoľkonásobne vyšší. No u nás to tí top tvorcovia riešia práve dlhodobými komerčnými spoluprácami, aby to mohli mať ako full-time job, prípadne predajom vlastného merchandise.“

Reklama nemusí byť platená

Na prvý pohľad to môže vyzerať veľmi jednoducho. Za reklamu vo videu autor nezískava žiadne finančné ohodnotenie, ak jeho účet nemá povolené speňažovanie - teda prepojenie s AdSense. YouTube však reklamy umiestňuje do všetkých videí, aj tých nekomerčných, kde na tom autor nijako nezarába a to aj bez súhlasu či nesúhlasu autora.

Ak by ste sa chceli dopátrať k tomu, koľko môže taký Expl0ited či Sajfa zarábať z reklamy vo svojich videách, tak bude zrejme najrýchlejšie, ak sa ich to priamo opýtate. Zobrazenia reklamy YouTube totiž počíta aj vtedy, ak divák na ňu priamo neklikne. Konverzie sa však započítajú až vtedy, keď si divák pozrie  aspoň desať sekúnd prekročiteľnej reklamy a nestopne ju po piatich sekundách.

Používateľ, ktorý na svojich videách zarába, môže speňažovanie svojich videí kedykoľvek pozastaviť, no reklamy vo videu ostávajú aj naďalej. Teoreticky aj prakticky si každý vloger môže príjem z reklám jeden mesiac stopnúť, ďalší mesiac ho mať povolený a potom opäť na dva mesiace pozastaviť.

Kto vyberá druh a počet reklám?

Fungovanie reklám v YouTube je pre laika celkom komplikovaná veda. O počte reklám vo videu totiž samotný autor nijako rozhodovať nemôže. Ak teda na nejakom videu svieti 100 000 prezretí, nemusí to znamenať 100 000 zobrazení reklám. Pri sledovaní toho istého videa sa totiž niekomu môže zobraziť aj trojica reklám, kým iný používateľ si rovnaké video pozrie opakovane a žiadnu reklamu vo videu mať nebude.

Autor videa nijako nerozhoduje ani o tom, aké reklamy sa v jeho videu objavia. Tie sú totiž vybrané automaticky vzhľadom na kontext, napríklad podľa metadát videí a podľa toho, či je ich obsah vhodný pre inzerentov. V speňažovaných videách sa vám preto nebude zobrazovať zakaždým tá istá reklama. 

Autor videa však na seba preberá zodpovednosť za to, že vlastní všetky práva na zvukový a vizuálny obsah v jeho videách. Ak video obsahuje materiál tretej strany (napríklad hudbu bez licencie), nemožno ho používať na speňažovanie.

Video stále rastie

Dôkazom rastúceho úspechu video obsahu je popularita TikToku, ktorý si u generácie Z (ľudia narodení v rokoch 1996-2009) získava čoraz väčšiu popularitu. Podľa dostupných údajov sa očakáva, že do konca tohto roku bude mať TikTok v USA viac používateľov z generácie Z, než Instagram. Portál eMarketer odhaduje, že v prípade TikToku to bude viac než 37,3 miliónov používateľov, kým pri Instagrame pôjde "len" o zhruba 33,3 miliónov. Celkový počet používateľov TikToku v USA bez ohľadu na vek užívateľov by mal tento rok prekonať hranicu 78 miliónov a v roku 2023 to bude takmer 90 miliónov používateľov.

V roku 2023 podľa všetkého TikTok prekoná v celkovom počte užívateľov tiež Snapchat. V našich končinách síce táto platforma nikdy nezažila taký veľký boom, no v USA ide s počtom 42 miliónov registrovaných účtov z generácie Z stále o najobľúbenejšiu sociálnu sieť mladých ľudí. Paradoxne práve Instagram bol vo svojich začiatkoch považovaný za sociálnu sieť pre mladých, no tento rok budú jeho najrýchlejšie rastúcou skupinou užívatelia vo veku od 35 do 44 rokov (7,2 percenta), zatiaľ čo užívatelia vo veku 12 až 17 rokov by mali tvoriť len 0,7 percenta z novo registrovaných účtov.

Ako ďalej?

Ak máte pocit, že tomu ako vlastne reklama na YouTube funguje stále nerozumiete, tak zrejme bude najlepšie, ak oslovíte nejakého odborníka. Nielen správu YouTube, ale aj iných sociálnych sietí za vás zvládne PR agentúra Neopublic.

01 - Modified: 2024-03-28 08:17:15 - Feat.: - Title: Tretina príspevkov influencerov zavádza publikum, značky hazardujú s reputáciou 02 - Modified: 2024-02-09 08:00:00 - Feat.: - Title: ADMA názor: Ktoré trendy treba sledovať a na ktoré zabudnúť? 03 - Modified: 2023-10-09 15:14:13 - Feat.: - Title: Influencer marketing: Old school alebo must have? 04 - Modified: 2023-08-10 13:23:47 - Feat.: - Title: Ukážte svoje zlyhania a pády. Aj tie pomáhajú budovať osobnú značku 05 - Modified: 2023-08-07 08:55:16 - Feat.: - Title: Musíme mladých pochopiť a pozerať sa na svet ich očami. Inak nás "prekuknú"
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. apríl 2024 11:11