Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.04.2014, 14:12

Poučenie z Piana

Zamknutie slovenského internetu bol pokus, ktorý sa chýli ku koncu. Úspech systému Piano bude v niečom inom.

Poučenie z Piana

Dobrá správa pre všetkých, čo neznášajú Piano: už nemusíte vyvolávať do ÚĽUV-u, či vám podľa fotky 200x300 pixelov vyrobia voodoo bábiku Tomáša Bellu. Zamykanie slovenského internetu tak, ako sme ho poznali doteraz, sa blíži ku koncu. Dnešná správa o zmenách v Sme.sk to potvrdzuje. Ale pozor, za výnimočný obsah budete platiť - už navždy.

Zamknúť celú krajinu bol umelý nápad

Na začiatku Piana bola dobrá myšlienka, ako vytvoriť ďalší zdroj príjmov pre online trh. Ale urobilo sa viacero chýb, a to na strane Piana aj samotných médií.

Najväčší omyl Piana bolo zamknúť celý trh a spojiť konkurenčné médiá do jedného balíka. Áno, pre "surfujúcu verejnosť" je to super - raz zaplatia a môžu čítať čokoľvek. Ale vo svojej podstate je táto myšlienka umelá. To je rovnaké, ako keby v trafikách* spojili Sme a Pravdu a predávali ich v balíku. Aká je šanca, že obaja budú spokojní? Menší hráč sa s radosťou zvezie, väčší z toho skôr či neskôr vycúva.

Druhá chyba: v národnom paywalle sa zmiešal nesúrodý obsah. Niekto zamkol diskusie pod správami, čo ho stálo nula hodín novinárskej práce. Iný zamkol spravodajstvo, tretí zase náročnú publicistiku. A napokon do Piana pribudli filmy, čo systém úplne zdeformovalo, keďže samé seba predali príliš lacno. Niektoré médiá ostali po štarte Piana prekvapené, prečo dostávajú za svoj kvalitný obsah menej, než čakali.

Nesprávne uvažovali aj médiá. Podobne ako v televízii, kde máme bezplatnú Markízu aj prémiové HBO, aj online má rôzne typy. Niektoré weby prinášajú informácie, ktoré nájdete všade inde, kým ďalšie majú exkluzívne brandžové novinky, analýzy, kvalitné komentáre. To prvé má nulovú pridanú hodnotu. Médiá si však mysleli, že keď sa spojí veľa z nich, aj z nuly dokážu vytrieskať viac. Bohužiaľ: za nič dostanú vždy iba nič (rozumej pár stoviek) - či už sa zamknú cez národné Piano, samostatné Piano alebo paywall Chucka Norrisa.

Úspech Piana? Čo to je?

Piano zrecyklovalo "národný zamykací nápad" na ďalších trhoch. Niekde možno vydrží, u nás sa však rozpadá. Piano totiž nie je nič viac ani nič menej ako technológia. "Zamykáme národný web od roku 2011", to by bol zvláštny slogan. Ale "máme najlepšiu technológiu na zamykanie webov a predáme vám ju" znie lepšie.

Čo keby sa celý národný systém na Slovensku rozpadol? Pre úspech Piana by to neznamenalo nič - práve naopak, bolo by to prirodzenejšie. Buď médiá nemajú obsah hodný spoplatnenia, alebo majú a potom ide len o to, koho riešenie využijú. Ecopress si myslí, že to vie robiť lepšie ako Piano, a vyvinul vlastný paywall. Sme.sk je spokojné, preto s technológiou od Piana pokračuje ďalej. Ak bude mať o päť rokov systém od Piana jedno, možno dve médiá na Slovensku, bude to úspech, lebo sa potvrdí, že jeho technológia funguje.

Piano potrebuje programátorov, obchodníkov, medzinárodný marketing a dobré referencie. Zatiaľ je s ním spokojných niekoľko médií na Slovensku, v Poľsku, Slovinsku, americký Newsweek, Nemecko... Úspechom Piana bude dostať sa do ďalších médií. Zamknutie celých krajín pod jednu strechu je len model, ktorý sa skúsil a jeho úspešnosť je čisto náhodná.

 

* trafika = miesto, kde naši rodičia za totality a začiatkom 90. rokov kupovali noviny. Dnes slúži na predaj cigariet a podávanie Lota

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.