Pavol Minár
StoryEditor

Nedeľný SeMinár: Čo priniesol Super Bowl LI?

5. februára bol Super Bowl. Netuším, kto hral a ani kto vyhral. Super Bowl je však vždy minimálne od roku 1984 veľmi dôležitým ukazovateľom reklamných trendov. Pozrime si, čo zaujímavé priniesol tohtoročný už 51. v poradí.

Imigrácia, inklúzia, diverzita a tolerancia

Jedným zo znakov Super Bowl LI boli goodvertising témy imigrácie, tolerancie a prijímania inakosti. Veľmi zaujímavo sa k tomu postavila spoločnosť 84 Lumber s krátkym filmom Journey. Táto 6min. epika od predajcu stavebných materiálov a dodávateľa stavebných riešení je podľa Maggie Hardy Magerko, majiteľky a prezidentky firmy, rozprávaním nie o ilegálnej imigrácii a o múre na hraniciach, ale naopak o legálnej imigrácii talentovaných ľudí a o bráne v múre, ktorá víta každého, kto prichádza s vôľou presadiť sa. Film podľa Magerko dramatizuje vyjadrenie D. Trumpa, že v múre chce ponechať “a big beautiful door” pre všetkých legálnych imigrantov. Sama Magerko je voličkou D. Trumpa. TV Fox odmietla Journey pustiť kvôli prílišnej kontroverznosti. 84 Lumber preto počas Super Bowl uviedol 90s. teaser a celý film umiestnil na svojej stránke.

Za iných okolností by bol Budweiser Born The Hard Way vnímaný ako dramatizácia zakladateľského príbehu. Vzhľadom na aktuálnu kultúrnu situáciu je však často interpretovaný a komentovaný ako vyjadrenie sa značky k imigračnej téme.minar

K aceptácii inakosti vyzýva Airbnb vo We Accept.

Rozdelenú krajinu spája, ale – paradoxne – súčasne aj oddeľuje od zbytku sveta aj komunikácia samotnej NFL v spote Inside These Lines.

Reklama naživo

V súčasnom screenovom svete, ktorý je zapnutý 24/7, ľuďom chýba autenticita, bezprostrednosť a realita. Z tohto insightu čerpal Snickers pre svoj Live Super Bowl Commercial, vysielaný naživo počas Super Bowlu. Áno, naživo: nie je to spot pustený počas reklamného breaku, je to live akcia vysielaná v priamom prenose. Spot bol samozrejme súčasťou positioningu “You’re not you when you’re hungry,” takže sa všetko pokazilo.

Snickers potom tému ďalej rozvíjal na Twitteri, kde to niektorí ľudia nepochopili a mysleli si, že Snickersu sa naozaj pokazil experiment s live reklamou.

Značka pridala aj krásne ospravedlnenie Adama Drivera.

Inak ako Snickers, ale veľmi podobne na to išiel Hyundai. Počas Super Bowl natáčal reklamu, ktorú pustil na konci hry. Všimnite si aj prácu s technológiami.

Redefinícia kategórie

Automobilky sa v dôsledku „tretej priemyselnej revolúcie, internetu vecí a ekonomiky zdieľania“ (Jeremy Rifkin) musia pripravovať na svet, v ktorom vlastníctvo auta stratí pre ľudí význam. Dá sa to odsledovať aj na Super Bowl spote od Fordu: „Ford vyvíja nové možnosti, ktoré vám pomôžu vo vašom živote hýbať sa.... Ride Sharing, autá na elektriku, bike sharing, self-driving.“ Ford teda automobilovú kategóriu re-definuje a exanduje na územie „akéhokoľvek hýbania sa“: Go Further.

Mr. Clean redefinoval upratovanie z nenávidenej domácej nútenej práce na mužskú sexuálnu predohru.

Kompetitívna reklama: Verizon to schytal od dvoch

Verizon sa Super Bowlu nezúčastnil. Aj tak však bol prítomný vo svojej neprítomnosti. V sérii spotov si ho podal T-Mobile. Asi najlepší je ten, kde sa Kristen Schaal ako zákazníčka Verizon domáha „PO-TRES-TA-NIA... áááááá... uuuuhhmmmm...“

Sprint zase ukazuje, ako zákazník Verizon predstiera samovraždu, aby sa od neho oslobodil.

Zábavný priemysel

Vo veľkej miere boli na Super Bowl zastúpené reklamy na filmy, streamingové služby a platformy a hry. Spojenie zábavy a športu sa ukazuje ako veľmi cenné pre značky z kategórie entertainment industry.

Rebríčky reklám

Ako vždy, vzniklo množstvo rebríčkov Super Bowl reklám. Uvedieme si dva. Panelisti v každoročnom Super Bowl Ad Meter od USA Today určili takéto poradie reklám. Pri každej reklame si môžete po rozkliku pozrieť, ako performovala podľa štátu, pohlavia, príjmu a veku

Adweek vydal svojich 5 najlepších reklám.

01 - Modified: 2018-09-17 19:17:30 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kvalitne? Lacno? Rýchlo? Nedá sa všetko naraz 02 - Modified: 2018-09-04 13:11:59 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Princíp kontrastu 03 - Modified: 2018-07-23 17:32:52 - Feat.: - Title: Dokáže performance marketing budovať značku? 04 - Modified: 2018-07-24 07:15:14 - Feat.: - Title: Ako byť obľúbeným klientom? Skúste štyri veci, ktoré fungujú 05 - Modified: 2018-07-09 08:24:15 - Feat.: - Title: Starajte sa, nebojte sa. Na veľkú zmenu stačia aj tieto tri jednoduché rady
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 04:35