Slovensko ako automobilová veľmoc vlani vyrobila približne milión vozidiel. A už v tomto, stále bez účasti Volva, má vyprodukovať o 150-tisíc áut viac. To sú slová šéfa Zväzu automobilového priemyslu Alexandra Matuška, ktorý začiatkom tohto roka potvrdil, že aj napriek kríze v Európe sa sektoru darí a výroba ďalej rastie. Za týmito slovami však pridal jedno veľké „ak“.
„Ak, samozrejme, segment nezasiahnu clá na automobily zo strany prezidenta USA Donalda Trumpa,“ uviedol Matušek s tým, že by mohlo ísť o tvrdý úder pre náš pilier ekonomiky. Ten len u nás zamestnáva priamo a nepriamo 260-tisíc ľudí a ročne generuje 12 percent HDP.
Spomínaný krok zo zámoria by nás podľa ekonomického inštitútu IW aj podľa agentúry S&P Global ovplyvnil ešte tvrdšie ako na Nemecko. V závislosti od ich výšky by nás mohli obrať až o pol percenta HDP ročne.
To je však len čiastkový problém. Obchodná vojna sa týka aj ďalších sektorov, keďže ju Trump rozpútal clami na európsky hliník a oceľ. Európa na čele s komisárom pre obchod Marošom Šefčovičom reagovala recipročnými opatreniami vo výške 26 miliárd eur.
Loptička bola opäť na strane USA. Trump pritom pripravoval dlhoočakávaný útok na náš automotive. Čakať ho môžeme už o týždeň, presnejšie 3. apríla. „Urobili sme rozhodnutie a čoskoro ho oznámime. Všeobecne pôjde o 25-percentné clo na autá a všetky veci,“ uviedol šéf Bieleho domu pred mesiacom.
Akurát podľa nepotvrdených informácií Bloombergu, Reuters a Wall Street Journal malo nastať ich postupné uvaľovanie, a nie okamžite na všetky automobily. To mu mohlo vytvoriť priestor na rokovania a politicky tak môže čo najviac získať.
Je zrejmé, že obchodná vojna neprinesie víťaza ani jednej strane. Stačí sa pozrieť na tú poslednú, ktorá počas prvého volebného obdobia Trumpa stála podľa amerického ministerstva obchodu tamojšie firmy 46 miliárd dolárov.
Neistota, ktorá vyvrcholí o týždeň
Zostáva vám 65% na dočítanie.