Na tvorcov filmu Brutalista sa z odbornej architektonickej obce zniesla pomerne ostrá kritika za to, že sa pri vhľade do sveta modernej architektúry spoľahli na typické klišé vrátane stereotypného zobrazenia architekta ako osamelého trpiaceho génia, tvoriaceho často v núdznych podmienkach. Avšak Marcel Breuer, ktorého životom sa režisér Brutalistu Brady Corbet inšpiroval pri vytvorení postavy architekta Lászlóa Tótha, ako by tento obraz vo všetkom popieral.
Oslavovali aj uznávali ho už za jeho života, darilo sa mu komerčne a jeho firma pôsobila nielen v USA, ale od roku 1964 mala pobočku tiež v Paríži. Rovnako bol obľúbený ako pedagóg a mohol sa pýšiť čestnými titulmi z Prattovho inštitútu či Parsonsovej školy dizajnu.
Získal Zlatú medailu, najvyššie ocenenie Amerického inštitútu architektov, Francúzi ho dekorovali svojou Zlatou medailou (Grande Medaille d‘Or) Academie d‘Architecture a za vynikajúci priemyselný dizajn bol ocenený aj cenou Compasso d‘Oro.
Nie je realita niekedy lepšia ako film?
Šiesty Marťan
Bolo ich päť, boli výnimoční a boli to fyzici a matematici pôvodom z Maďarska.
Volali sa Theodor von Kármán (1881 – 1963), Leo Szilard (1898 – 1964), Eugen P. Wigner (1902 – 1995), John von Neumann (1903 – 1957) a Edward Teller (1908 – 2003) a pre ich mimoriadny vedecký prínos vo svojich odboroch a tiež pre svoj materský, pre anglosaské prostredie nezrozumiteľný a exotický jazyk, ktorým spolu občas hovorili, sa im niekedy žartom hovorilo „Marťania“.
Všetci pochádzali z vtedajšieho Uhorského kráľovstva a vyrastali v stredostavovských, vzdelanie podporujúcich židovských rodinách. Navštevovali na svoju dobu veľmi kvalitné maďarské stredné školy a univerzity, svoje štúdiá však dokončili a svoj talent naplno rozvinuli až vo vtedajšej mekke vedy, Nemecku.
Vzhľadom na rasové politické reštrikcie však nenašli zodpovedajúce uplatnenie ani vo svojej rodnej krajine, ani v č...
Zostáva vám 85% na dočítanie.