Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
03.04.2018, 22:15

Výdavky do internetovej reklamy v roku 2017 narástli. Najviac zadávatelia investovali do nativnej reklamy

Výdavky do internetovej reklamy v roku 2017 narástli. Najviac zadávatelia investovali do nativnej reklamy
Zdroj: IAB

Na Slovensku výdavky do internetovej reklamy v roku 2017 dosiahli výšku 118 miliónov eur.

Zdroj: IAB
Zdroj: IAB

​V rámci členských výdavkov do jednotlivých formátov najviac narástla natívna reklama, ktorá dosiahla hodnotu štvornásobku výdavkov roka 2016. Na členských médiách rástlo aj video o 39% v porovnaní s rokom 2016. Za rastom programmatického predaja reklamy o 62% stojí práca médií, ktoré v roku 2017 urobili významný posun v možnostiach automatizovaného nákupu ich mediálneho priestoru.

Bannerová reklama zaznamenala celkovo minimálny nárast (o 0,4%) v porovnaní s rokom 2016. Rast zaznamenal typ reklamy „classifieds and directories“ (tzv. riadková inzercia, katalógová reklama) o 8%.

Výdavky do online reklamy za celý slovenský trh podľa formátov

Zdroj: IAB

​Výrazný nárast zaznamenala spoločnosť v mobilnej reklame za celý trh ako aj v členskej základni (u členov dosiahla 7,5 násobok roka 2016). Aktuálne má mobilná reklama  37% podiel z celkových výdavkov.

Daša Karpelová, výkonná riaditeľka IAB Slovakia: „V priebehu roka 2017 sa na Slovensku potvrdil celosvetový trend, kedy celkový počet zobrazení v mobilných zariadeniach predbehol celkový počet zobrazení v PC zariadeniach. Tak ako sme predpovedali aj výsledky potvrdzujú, že mobilná reklama má na Slovensku stále potenciál rastu.“

V roku 2017 bol na Slovensku programmaticky nakúpený mediálny priestor v hodnote cez 9mil. eur. Tento spôsob nákupu je atraktívny najmä v prípade video reklamy.

Zdroj: IAB
Poznámka: programmatic tvoria investície zadávateľov cez DSP platformy. Do programmatiku sa nezapočítava priamy spend do Adwords - GDN, Adwords - Youtube ani Facebook.

28% z Display reklamy tvorí video reklama.

Zdroj: IAB
Display - bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display;
Paid-for-search advertising - reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;                
Video – video reklama;
Classifieds and directories - kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
Textová reklama – text + obrázok napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety - odporúčacie boxy, In feed reklama;
Other - email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship.                                                  

Rozdelenie výdavkov podľa reklamných formátov

Zdroj: IAB

​​IAB Slovakia (predtým Asociácia internetových médií) vznikla v máji 2005 ako združenie subjektov pôsobiacich na slovenskom internetovom trhu, ktorého hlavným cieľom je zabezpečiť informovanosť o internete a možnostiach jeho využitia ako reklamného média. V súčasnosti má IAB Slovakia 39 členov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.