16.04.2018, 19:00

IKEA testuje predajne budúcnosti. Pop-up store otvorí v Prahe, nad Košicami neuvažuje

Generálny riaditeľ IKEA Marek Feltl hovorí, ako sa chce IKEA sa priblížiť k zákazníkovi a zmeniť tradičný pohľad na IKEA.

IKEA testuje predajne budúcnosti. Pop-up store otvorí v Prahe, nad Košicami neuvažuje
Zdroj: IKEA / Marek Feltl

Marek Feltl pracuje pre švédsky nábytkársky koncern už 26 rokov. Pôsobil vo viacerých krajinách, okrem centrály vo Švédsku aj v Taliansku, Česku či Maďarsku. Od roku 2012 je generálnym riaditeľom IKEA pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko. Pre Stratégie hovorí aj o tom, ako chce zmeniť tradičný pohľad na IKEA a priblížiť sa k zákazníkovi v novom koncepte predajní.

  • V Česku má IKEA štyri obchodné domy (dva v Prahe, po jednom v Brne a Ostrave) a v Budapešti tri. Na Slovensku, napriek 25 rokom na trhu, len jeden. Nemá Slovensko potenciál aspoň na menší koncept predajne s vybraným sortimentom na východe republiky?

Koncept predajní sa stále vyvíja, no napreduje možno pomalšie, ako by sme si predstavovali. Hoci prechádzame transformáciou retailerov v rámci regiónu aj v rámci celej skupiny, úspech obchodných domov klasického formátu, ako je napríklad v Bratislave alebo naposledy otvorený v Budapešti, zapadá do trochu väčších oblastí. To však neplatí len pre Slovensko, ale aj pre Česko a Maďarsko. Nehovorím iba o Košiciach, ale aj o Plzni, Hradci Králové či Pardubiciach.

  • Neosvedčil by sa ani koncept menšieho alebo dočasného pop-up obchodu, ktorý plánujete realizovať tento rok v Prahe na Václavskom námestí?

Skúšame menšie obchodné domy a dilemou, ktorú riešime, je, ako sa má spoločnosť prezentovať a ako majú predajne vyzerať v budúcnosti. Aké veľké majú byť, aj v kontexte ponuky, inšpirácií a nákupnej skúsenosti. Pop-up store je jeden z našich najnovších testov, ako sa priblížiť k zákazníkovi. V rámci regiónu ho budeme prvýkrát testovať práve v Prahe a bude otvorený počas jedného roka.

  • Čím sa líši pop-up store od štandardného obchodného domu?

Pop-up store sa zameriava len na vybranú časť sortimentu obchodného domu a ponúka hlavne inšpiráciu pre zákazníkov. V Prahe bude zameraný na obývacie izby. Expozícia ponúkne netradičné riešenia a kombinácie výrobkov a materiálov. Samozrejmosťou bude asistencia dizajnéra a pomoc s plánovaním zložitejších vecí (napríklad kuchýň), ktoré si potom môže zákazník objednať cez internet.

Zdroj: IKEA / Marek Feltl
  • ​​Pop-up store by teda bol riešením pre menšie regióny?

Presne tak. Toto by bola cesta, ako sa dostať bližšie k zákazníkom a je to aj pomoc pri online nakupovaní, keď si zákazník môže pozrieť a vyskúšať materiál, napríklad poťah kresla, ktorý nevie posúdiť z obrázku na internete.

  • Je slovenský zákazník špecifický? Je niečo, čo na neho funguje a čo, naopak, vôbec nie?

Čo sa týka, povedzme, štýlu, tak vo všetkých krajinách je preferovaný čoraz viac moderný štýl, tam žiadne veľké rozdiely nie sú. V Maďarsku sú možno viac trendom tmavšie farby, v Česku prevláda skôr konzervatívnejší prístup a slovenský, alebo, dajme tomu, bratislavský zákazník, kladie dôraz okrem modernosti aj na dizajnovosť a individuálnosť. Nároky slovenského zákazníka sú, aby to bolo „šik“ a neopozerané.

Chceme trochu rozbiť tradičný pohľad na IKEA a priniesť zákazníkovi niečo svieže a zaujímavé.
  • Plánujete do budúcnosti aj exkluzívnejšie kolekcie pre náročných zákazníkov?

Známych svetových dizajnérov oslovujeme už dlhšiu dobu. Už v minulom roku sme spestrili sortiment a vyšli s viacerými kolekciami. Spolupracovali sme napríklad s americkou stylistkou Beou Akerlund, ktorá robí pre Madonnu alebo Lady Gaga, teraz vyjde ďalšia limitovaná kolekcia, ktorá sa pripravuje s Tomom Dixonom, anglickou ikonou dizajnu.

  • Koľko takýchto limitovaných kolekcií pripravujete ročne?

Zhruba desať. Celkovo však novinky a limitované edície tvoria až 25 – 30 percent sortimentu v našich predajniach.

  • Pomáhajú vám limitované kolekcie zvyšovať predaje?

Predaj nám pomáhajú zvyšovať tak, že sa nimi zákazník inšpiruje, ale samotná limitovaná kolekcia obrat nezvyšuje. Nie je to ani náš cieľ. Chceme trochu rozbiť tradičný pohľad na IKEA a priniesť zákazníkovi niečo svieže a zaujímavé.

Zdroj: IKEA
  • Pred rokom sa stal aj na Slovensku realitou nákup on-line (Klikni a vyzdvihni, Klikni a dovezieme). Ako ho hodnotíte po roku fungovania?

Myslím si, že to bol krok správnym smerom a aj objem tržieb, ktorý tým generujeme, stále rastie.

  • O akých tržbách sa bavíme?

Predaj cez tento kanál vytvoril za minulý rok 4,3-percentný podiel na obrate, v súčasnosti je to okolo 5,5 percenta. Čo je na úrovni západných krajín. Napríklad v Nemecku tvorí online nákup 6 – 7 percent, ale na trhu funguje oveľa dlhšiu dobu.

  • To je slušný podiel.

Áno, rozhodne je to úspešný projekt, ročne nám predaj cez tento kanál môže vygenerovať obrat na úrovni 6 miliónov. 

  • Zákazník si môže vybrať nákup s dovozom alebo vyzdvihnutie tovaru v predajni. Čo ľudia preferujú?

Viac než dve tretiny zákazníkov využili službu „Klikni a dovezieme“, necelá tretina zvolila „Klikni a vyzdvihni“. Zatiaľ nie je online obchod ideálny, pripravuje sa nové globálne riešenie na inej webovej platforme, ktorá bude užívateľsky príjemnejšia. Napriek tomu sme chceli začať čo najskôr, lebo si myslím, že nie je čas čakať na 100-percentné riešenie.

Zdroj: IKEA
  • Na konci minulého roka ste spustili aj novú službu Druhý život nábytku, ktorá umožňuje ľuďom predať nepotrebný nábytok. Ako sa projekt uchytil?

Stal sa highlightom minulého roka, hoci sme ho spustili až v novembri. Nábytok v ňom predávame za rovnakú cenu, za akú ho vykupujeme a pridávame k nemu aj ročnú záruku. Drobné poškodenia alebo opravy nábytku pred predajom realizujeme priamo v obchodnom dome, kde máme dielňu s potrebným vybavením.

  • Na projekte vlastne prerábate.

Áno, ale myslím si, že je to správne. Nechceme na ňom zarábať. Máme pred sebou ešte kus cesty, aby sme projekt viac spropagovali a zatraktívnili, napríklad aj dopravou alebo vyššou výkupnou cenou, na webe chceme priniesť tipy z už realizovaných predajov.

  • V čom má pre vás projekt pridanú hodnotu?

Okrem ekologického hľadiska to má pre nás význam aj v tom, že dávame najavo, že náš nábytok má určitú kvalitu.

Celý rozhovor s Marekom Feltlom, v ktorom hodnotí aj uplynulý rok a hovorí o prioritách na tento rok, si môžete prečítať v marcových Stratégiách, ktoré sú práve v predaji.

Strategický newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.