Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
11.06.2018, 11:27

Kaspersky Lab: 64 % teenagerov si vytvorilo profil na Facebooku už v 9 rokoch

A až 75 % detí zdieľa svoje fotografie, mená alebo informácie o tom, kde sa práve nachádzajú.

Kaspersky Lab: 64 % teenagerov si vytvorilo profil na Facebooku už v 9 rokoch
Zdroj: Pixabay

Globálna bezpečnostná spoločnosť Kaspersky Lab spolu s internetovou poradňou pre mladých IPčko (Modrá linka v ČR) uskutočnili vo februári 2018 prieskum medzi mladými ľuďmi (vo veku 12 – 16 rokov) a ich rodičmi zo Slovenskej a Českej republiky - „Správanie sa detí a ich rodičov v online priestore“, aby zistili, či existuje rozdiel medzi predstavou rodičov a skutočným správaním sa ich detí online. Výsledky ukazujú, že rodičia majú reálny obraz o online aktivitách svojich detí, vrátane tých rizikových. Otázne je, či sa im to zdá v poriadku a či robia dosť pre to, aby ich ochránili pred nástrahami dnešného prepojeného sveta.

Tak, ako v skutočnom, aj v tom virtuálnom svete je úloha rodičov v procese poznávania a vyhodnocovania rizík nespochybniteľná. Avšak z prieskumu vyplynulo, že až 40 % slovenských tínedžerov má pocit, že im rodičia nevenujú dostatočnú pozornosť41 % z nich je presvedčených, že im rodičia vôbec nerozumejú. Táto skutočnosť je obzvlášť znepokojujúca vzhľadom na fakt, že aj tu platí – čím väčšia je dôvera a vzťah medzi rodičmi a deťmi, tým menej rizikovo sa správajú online.

Zdroj: Kaspersky Lab

Niet pochýb o tom, že dnešná mladá generácia vyrastá online. Slovenskí a českí tínedžeri trávia na internete v priemere takmer 3 hodiny denne, väčšina aktivít pokrýva komunikáciu najmä prostredníctvom sociálnych médií. Podľa prieskumu takmer 90 % mladých Slovákov má profil na sociálnej sieti, kde sa 64 % z nich zaregistrovalo skôr ako dosiahli povolenú vekovú hranicu 12 rokov (priemerne v 9 10 roku). To určite nie je dobrou správou pre rodičov, ak vezmú do úvahy všetky potenciálne riziká, s ktorými sa deti stretávajú online – najmä pokiaľ ide o verejné zdieľanie osobných údajov (75 % detí zdieľa svoje fotografie, mená alebo informácie o tom, kde sa práve nachádzajú), ako aj informácií o ich aktuálnom stave či pocitoch. Ďalšie potenciálne nebezpečenstvo môžu predstavovať neznámi ľudia, ktorých majú deti v zozname priateľov. Podľa prieskumu 52 % mladých ľudí komunikuje s ľuďmi, ktorých pozná iba online12 % s nimi hovorí o citlivých (často aj intímnych) záležitostiach.

Zdroj: Kaspersky Lab

Hoci prieskum ukázal, že rodičia majú realistický obraz o tom, čo ich deti robia online, otázkou je, či sa im tieto aktivity javia ako správne. Rovnako je otázne, či robia dostatočné opatrenia na ochranu svojich detí pred kybernetickými hrozbami.

Zdroj: Kaspersky Lab

​Je nepochybné, že záujem, rešpekt a dôvera sú rozhodujúce pre vzťah rodič – dieťa. „Deti, ktoré majú pevnejšie vzťahy s rodičmi, sa správajú bezpečnejšie a menej riskantne v online prostredí. Naopak, čím viac sa dieťa cíti vo vzťahu osamelé, tým viac rizikové sú jeho aktivity na internete. Pre rodičov je dôležité budovať vzťahy s deťmi na základe dôvery a porozumenia, preukázať, že majú záujem o všetko, čo deti robia online a veľmi otvorene s nimi komunikovať o všetkých možných rizikách,“ radí psychológ Marek Madro z internetovej poradne IPčko.

Vzdelávanie a komunikácia sú základom na to, aby deti používali internet zodpovedne a bezpečne. Významnú úlohu v tomto procese zohrávajú rodičia, ktorých prvoradým cieľom je poskytnúť ochranu pred kybernetickými hrozbami tým, na ktorých im najviac záleží – ich deťom. Našťastie nie sú v tomto boji sami a môžu využívať bezpečnostné riešenia a technológie vyvinuté špeciálne na pokrytie ich potrieb, " tvrdí Zoran Puskovič, generálny riaditeľ pre východnú Európu zo spoločnosti Kaspersky Lab.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.