Najstaršie dizajnérske ocenenie sveta si tento rok pridal do zbierky len dvadsaťdeväťročný brniansky právnik Petr Procházka. Po minuloročnej Red Dot Award a tohtoročnej A'Design Award je Good Design Award už tretie ocenenie pre ponožkotopánky Skinners, ktoré sám vymyslel a navrhol.
"Je to pre nás ocenenie, že ideme správnym smerom. Nesnažíme sa naše ponožkotopánky nijako vylepšovať, naopak, snažíme sa zachovať maximálnu funkčnosť s minimalistickým dizajnom," povedal Petr Procházka, ktorý sa štúdiu dizajnu nikdy nevenoval.
Nápad na obuv, ktorá v sebe spája pružnosť a skladnosť ponožiek s odolnosťou topánky, dostal v lete roku 2014 pri cestovaní po Nórsku. Zistil, že hoci veľa outdoorového vybavenia existuje v priestorovo úspornej verzii, náhradné topánky zaberajú tretinu zbaleného batohu.
Na začiatku roka 2015 začal experimentovať s rôznymi druhmi úpletu a hlavne s materiálom, ktorý chodidlo ponožky spevní natoľko, aby sa v nej dalo chodiť aj po ostrých kameňoch. Spôsob, akým ponožkotopánky Skinners vznikajú, ich vynálezca tají.
"Na výrobe sa podieľajú štyri firmy z rôznych odvetví priemyslu. Pri vývoji dalo veľa práce jednotlivé technológie skombinovať a inovovať tak, aby bol produkt vo výsledku čo najjednoduchší a zároveň dostatočne odolný," opísal vývoj, na ktorom v priebehu rokov zmenil len rôzne technologické postupy. Vzhľadovo sa zatiaľ Skinners zmenili len minimálne.
Rozbehnúť výrobu vo veľkom sa Procházkovi a jeho priateľke podarilo vďaka kampani na zbierkovom portále Hithit, kde sa projekty uchádzajú o priazeň koncových zákazníkov. Firma Skinners ponúkla svoje ponožkotopánky ľuďom a plánovala na výrobu maximálne dvoch stoviek párov vybrať 90-tisíc korún (asi 3500 eur). Ľudia si ale objednali tisíc kusov ponožkotopánok a začínajúcej spoločnosti poslali vyše pol milióna korún (19300 eur).
"To nám ukázalo, že sme vymysleli životaschopný produkt, o ktorý majú ľudia záujem. Vybavenie prvej tisícky objednávok do Vianoc 2015 sme museli zvládnuť s priateľkou sami dvaja. Hneď v roku 2016 sme začali rokovať s prvými obchodmi a rozhodli sme sa otestovať aj záujem v zahraničí," uviedol Procházka.
V lete 2016 spustili kampaň na americkom zbierkovom portále Kickstarter. Opäť s umierneným cieľom - získať 10- až 20-tisíc dolárov, aj keď optimisticky dúfali v 150-tisíc dolárov (128 500 eur).
"Ľudia si počas jediného mesiaca objednali 17-tisíc párov do 80 krajín sveta. Kampaň vyniesla 640-tisíc dolárov (548-tisíc eur)," spomína na úspech Petr Procházka.
Vybaviť objednávky z úspešnej kampane zabralo firme Skinners Technologies ešte celý prvý štvrťrok roku 2017. Zároveň spustila internetový obchod, nadviazala spoluprácu s niekoľkými menšími obchodmi, pokračovala v personálnom raste a vyrazila na medzinárodné veľtrhy.
Za celý minulý rok Skinners Technologies vyrobila 85.000 párov ponožkotopánok a strojnásobila obrat z roku 2016 na 52 miliónov korún (2 mil. eur). Kúpiť si ich môžu ľudia v 113 krajinách sveta.