Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
26.09.2018, 09:35

Anton Hrnko žiada stiahnutie nového loga z hokejových dresov. Hrozí odobratím dotácie

Návrh nového loga hrá vyššiu ligu ako naši hokejisti, hovorí reklamný odborník.

Anton Hrnko žiada stiahnutie nového loga z hokejových dresov. Hrozí odobratím dotácie
Zdroj: SZĽH

Na hrudi slovenských reprezentantov v ľadovom hokeji bude na blížiacich sa majstrovstvách sveta nové logo. Vizuál vychádza zo štátneho znaku, dominuje na ňom biely dvojkríž na červenom pozadí, pričom modro-biele trojvršie je vytvorené zdvihnutými hokejkami, ktoré majú symbolizovať úspech. Logo dotvára nápis HOCKEY SLOVAKIA.

​Podľa Pravdy SNS nové hokejové dresy trápia. Ako prvý začal logo kritizovať podpredseda SNS Anton Hrnko, ktorý uviedol, že bude trvať na odobratí sedem miliónovej dotácie pre šport. Hrnko na svojom facebookovom profile napísal, že logo spĺňa všetky parametre paródie na slovenský štátny znak a nepáči sa mu, že trojvršie nahradili tri hokejky, pretože „naše kopce nie sú hokejky“.

Aktualizované o časť vyhlásenia ministerky školstva, vedy a výskumu Martiny Lubyovej:  Ministerstvo školstva nechce odoberať hokejovému zväzu dotácie kvôli novým reprezentačným dresom. Vyhlásila to ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová (nom. SNS). O logu majú obe strany rokovať a vysvetliť si, či v ňom skutočne je slovenský štátny znak alebo nie. Podľa ministerky to štátny znak ako taký nie je.

"Nikto nemá snahu im peniaze odoberať. Chceme si vyjasniť, či zmluva bola dodržaná. Vyzveme zväz, aby nám to prišiel vysvetliť. Zriadime zrejme nejakú komisiu na posúdenie, kde sa poradíme, či je to v súlade s ustanoveniami zmluvy. Budeme si vysvetľovať. Nepotvrdzujem, že by sme chceli hokeju odoberať peniaze," uviedla Lubyová.

Zmluvy však podľa nej treba plniť. Táto hovorí o sume vyše sedem miliónov eur ročne. "Dotácia sa vypláca na základe zmluvy, kde je napísané, že pri reprezentačných podujatiach majú reprezentanti povinnosť nosiť označenie príslušníkov SR. Je tam špecifikácia, logá, povinnosť mať štátny znak. Keďže je tam iný ako štátny znak, došlo k diskusii, či sú podmienky zmluvy naplnené," doplnila ministerka. Dodala, že pri nedodržiavaní podmienok zmluvy je možné krátenie dotácie. 

Prezident SZĽH Martin Kohút ešte pri prezentácii dresov s novým logom uviedol: "Som rád, že sme urobili krok dopredu a zmodernizovali sme vizuál zväzu a reprezentácie. SZĽH dlhodobo pracuje na ,reštarte' slovenského hokeja, rozbiehame projekty, ktorých úlohou je priblížiť hokej deťom, rozšíriť hráčsku základňu, vzdelávať trénerov, obnovovať infraštruktúru, jednoducho budujeme hokej, a preto aj týmto logom chceme akoby vymedziť novú éru slovenského hokeja.“ 

Autorom nového loga je Peter Kačenka, kreatívny riaditeľ spoločnosti Wiktor Leo Burnett, ktorý sa pre Stratégie k logu vyjadril takto: „Cieľom bolo vytvoriť označenie, ktoré bude vychádzať zo symbolu štátnosti, bude jednoduché, no zároveň jasne priraditeľné k hokeju. Nebolo to ľahké, dizajn takéhoto symbolu sa nerobí každý deň. Špeciálne, ak je ambíciou, aby zaujal miesto štátneho znaku na dresoch reprezentantov. Veď ide o symbol, ktorý je pre hokejistov ako štandarda pre bojovníkov, nesú ju na prsiach do každého boja. Veľkou inšpiráciou pre nás bolo označenie reprezentácií USA a Kanady. Tieto krajiny používajú na dresoch označenie, ktoré vychádza so štátneho symbolu, no pracuje s ním tak, že v ňom jednoznačne definuje vzťah k hokeju či ponúka nové unikátne označenie. Nový symbol vychádza z tvaroslovia štátneho znaku. Pri štylizovaní kopcov som do nich vložil hokejky so snahou umocniť posolstvo, že sme hokejovou krajinou. Veď je to odkaz, ktorý od prvých hokejových majstrovstiev sveta v roku 2011 na Slovensku deklarujeme. Zároveň je symbol zdvihnutých hokejok veľmi silný, veď je vyjadrením radosti hokejistov z každého streleného gólu či víťazstva. Určite je to odvážny krok urobiť takúto zmenu, no verím, že slovenskému hokeju pomôže a nájde si cestu k hokejistom aj hokejovým fanúšikom, ktorí sú v celom procese veľmi dôležití.“

Podľa Andreja Csina z United Brand Advisors upravené logo nemá vhodný grafický nápad, „je však kultivovane vyhotovené a použiteľné. Negatívne reakcie pripisujem hystérii ľudí, ktorí nemôžu byť hrdí na tento nefungujúci štát, tak sa aspoň fixujú na štátny znak.“

Vlado Kurek, kreatívny riaditeľ z TRIADu, hovorí: „Návrh nového loga pre Slovenský hokejový zväz hrá vyššiu ligu ako naši hokejisti. Peter Kačenka urobil veľmi pekné logo pre hokejový zväz. Na začiatku akejkoľvek debaty si treba uvedomiť, že ide o logo pre športovú organizáciu. Naše národné zväzy dlho fungovali v defektnom štádiu, keď používali priamo štátny symbol. To je veľmi neštandardné. Predstavte si, že logo Slovenskej televízie by bolo trojvršie s dvojkrížom. Alebo naopak, stačí sa pozrieť, ako vyzerajú logá kanadskej, švédskej a ďalších reprezentácií. Takže ak chápeme, že logo NEMÁ byť národný znak, ale mal by naň odkazovať, tak má zmysel začať debatovať. Za mňa je to graficky jednoduché, čisté. Pekne to balansuje medzi národnou symbolikou a hokejovou symbolikou, má to hodnoty bojovnosti a úspechu. Jednoducho, pekná akcia zakončená gólom.“

„Mne sa páči, že Peter Kačenka otvoril tému, na ktorú táto krajina nie je zvyknutá, tam je podľa mňa najväčšia hodnota tohto redizjanu. A teda používať kreativitu aj pri štátnych symboloch – hymna, znak, vlajka a iné „nedotknuteľne symboly“, a pri akých príležitostiach? Alebo jednoducho sa to nemá a je to tabu? Peter má môj rešpekt aj preto, lebo vie, čo robí, a kvalita tohto dizajnu je teda na vysokej úrovni. Sám seba však v tomto považujem za konzervatívneho človeka a pre mňa je štátny symbol jednoducho štátny symbol a reprezentuje nás a našu krajinu, osobne by som to teda nerobil. Z úcty k tradícii, histórii, našim predkom a hrdosti,“ komentuje nové logo Daniel Bradáč, Managing Partner, Generations.

Petra Kačenku sme sa pýtali aj na tvorbu maskota. Prečítajte si viac v tomto článku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.