Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
20.11.2018, 11:45

Nákupný ošiaľ Black Friday vystrieda #GivingTuesday. Propaguje nezištnú pomoc

Myšlienku „darovacieho utorka“ podporili aj osobnosti ako Táňa Pauhofová, Matej Tóth, Milan „Junior“ Zimnýkoval, Expl0ited a Miro Jaroš.

Nákupný ošiaľ Black Friday vystrieda #GivingTuesday. Propaguje nezištnú pomoc
Zdroj: Nadácia Pontis

Hnutie #GivingTuesday spája rôznych partnerov – neziskové organizácie, firmy, ale aj rodiny a jednotlivcov, pričom všetkým ide o to isté – podporovať a rozširovať malé skutky láskavosti. Na Slovensku budeme „darovací utorok“ sláviť už druhý rok, a to 27. novembra.

„Pomáhať sa dá naozaj rôzne. Je na každom z nás, čo si zvolí. Pomoc neziskovej organizácii alebo pomoc priateľovi či náhodnému človeku na ulici. Je možné darovať peniaze, materiálne veci, vlastný čas pri dobrovoľníčení, ale aj odborné poradenstvo. Všetci môžeme byť súčasťou šírenia myšlienky #GivingTuesday, napríklad aj cez náš Facebook či Instagram. Ráta sa každá pomoc, veľká aj malá,“ hovorí Jana Desiatniková z Nadácie Pontis.

Ako informovala Nadácia Pontis, pre neziskové organizácie je darovací utorok príležitosťou osloviť svojich podporovateľov a známych, aby im pomohli tam, kde naozaj treba. Firmy môžu zapojiť svojich zamestnancov a pomôcť dobrej veci, v ktorú veria. V roku 2017 si aj Slováci mohli po prvýkrát užiť radosť z pomáhania a prispeli viac ako 83 000 eurami, vyše 12-timi tonami oblečenia a iných potrebných vecí, nespočetnými dobrovoľníckymi hodinami a dobrými skutkami.

V súčasnosti je #GivingTuesday platforma na podporu darovania času, zdrojov a talentov pre vyriešenie miestnych problémov.

Myšlienku #GivingTuesday podporilo aj 5 slovenských osobností, ktorí sú ambasádormi tohto ročníka  – herečka Táňa Pauhofová, športovec Matej Tóth, moderátor Milan „Junior“ Zimnýkoval, youtuber Expl0ited a spevák Miro Jaroš. Počas dňa budú hovoriť o tom, čo si nekúpili, aby namiesto toho kúpili dar niekomu inému.

Slovensko sa stalo súčasťou celosvetového hnutia minulý rok, prostredníctvom Nadácie Pontis, ktorá je oficiálnym ambasádorom pre Slovensko. Už v prvom roku sa podarilo prepojiť svet biznisu s tým občianskym. Zamestnanci firmy Eset dostali možnosť podporiť niektorý z vybraných neziskových projektov cez portál DobraKrajina.sk. Nadácia Eset následne každý dar zdvojnásobila. Vyzbieralo sa spolu 4 989 eur. Firma Disig potešila svojich zákazníkov i zamestnancov ručne vyrobenými drobnosťami z Dobrého obchodu. Podporili tým slovenské neziskové organizácie, ktoré na Sashe.sk ponúkajú výrobky svojich zdravotne či mentálne znevýhodnených klientov.

Okrem firiem sa do #GivingTuesday zapojilo aj tisíce ľudí z radov bežnej verejnosti. Napríklad, v nízkoprahovom centre Kaspian v Petržalke, získali vďaka darcom finančnú podporu na zariadenie novej poradenskej miestnosti. Mladí zo sídliska Kopčany v Bratislave naštartovali vďaka asistentom z centra Ulita vlastný sociálny projekt. Vytvorili značku oblečenia a počas #GivingTuesday získali od darcov dostatok financií na výrobu prvej série oblečenia. „To najhodnotnejšie, čo sme získali, bola motivácia zo strany našich darcov. Tým, že nás podporili a dali nám pozitívnu spätnú väzbu, nás veľmi „nakopli“,“ vysvetľuje Veronika Morháčová z Ulity.

Ako #GivingTuesday vznikol?

Datoval sa rok 2012. V Amerike vrcholili prípravy na Black Friday a Cyber Monday. Dva dni, počas ktorých sa zdvihne v celej spoločnosti ošiaľ z nakupovania akciových tovarov a spustí sa sezóna  vianočných nákupov. A práve vtedy, začala uznávaná newyorská kultúrna inštitúcia 92nd Street Y v ostrom kontraste propagovať myšlienku #GivingTuesday, teda „darovacieho utorka“.

Autorom hlavnej myšlienky bol riaditeľ Henry Timms, ktorý chcel po dňoch nákupného šialenstva upriamiť pozornosť na niečo iné, opak. Niečo, na šírenie dobra a  propagovanie nezištného dávania a obdarovávania. Kohokoľvek, kdekoľvek, akokoľvek. Prosté posolstvo sa rozšírilo rýchlosťou blesku. Prvý ročník stihla organizácia pripraviť za necelé dva mesiace. Podarilo sa zapojiť 2 500 firiem, medzi inými napríklad PayPal či Snapchat a myšlienku podporili aj Bill Gates, či vtedajší prezident Barack Obama. Dnes sa do oslavy darovania #GivingTuesday zapája vyše 120 krajín, viac než 50 000 organizácií a milióny ľudí.

Vizitka kampane:

Agentúra: THIS IS LOCCO
Creative director: Juraj Kováč
Art director: Adrian Mery
Copywriter: Martin Polakovič
Account manager: Zuzka Lempochnerová
Produkcia: Pseudoart
Réžia: Števo Lelovič
Fotograf: Lucy Salay

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.