Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.04.2019, 12:20

Prezidentská kampaň bola podľa odhadu najdrahšia v histórii

Transparency International ju vyčíslila na 3,5 milióna eur.

Prezidentská kampaň bola podľa odhadu najdrahšia v histórii
Zdroj: HNtelevízia

Slovensko pred marcovými prezidentskými voľbami zažilo podľa organizácie Transparency International Slovensko (TIS) najdrahšiu predvolebnú kampaň kandidátov na funkciu hlavy štátu.

TIS v analýze odhadla, že celkové náklady sa vyšplhajú až k hranici 3,5 milióna eur. Pri predchádzajúcej voľbe hlavy štátu pred piatimi rokmi náklady na kampaň mohli podľa TIS dosiahnuť čiastku do troch miliónov eur.

Dve tretiny zo zmienenej sumy pred tohtoročnými voľbami hlavy štátu utratili dohromady zvolená prezidentka Zuzana Čaputová, ďalej jej súper v rozhodujúcom druhom kole hlasovania a Maroš Šefčovič a tiež vedec Robert Mistrík. Mistrík sa ešte pred prvým kolom volieb kandidatúry vzdal v prospech Čaputovej.

Náklady oboch finalistov prezidentských volieb na kampaň, Čaputovej i Šefčoviča, TIS odhadla zhodne na 700-tisíc až 730-tisíc eur. Čaputová zhruba tretinu doposiaľ vyfakturovaných nákladov vynaložila na svoju propagáciu na internete. Takmer polovicu jej rozpočtu na kampaň pokryli drobní darcovia.

Úradujúci prezident Andrej Kiska v kampani pred voľbou hlavy štátu v roku 2014 vynaložil podľa TIS až 1,1 milióna eur.

Prezidentská kampaň vrátane jeho financovania sa v tomto roku prvýkrát riadila novými pravidlami. Prezidentskí kandidáti si napríklad museli zriadiť transparentný účet. Niektorí však podľa TIS možnosť podrobnejšej analýzy ich výdajov na kampaň obišli tým, že z transparentného účtu uhradili značnou čiastku mediálnym agentúram.

Podľa zákona každý z prezidentských kandidátov môže v období osem mesiacov pred voľbami vynaložiť na kampaň pol milióna eur. Ďalších 100-tisíc eur v ich prospech má povolené vynaložiť každý z registrovaných podporovateľov, ktorí si rovnako musia zriadiť transparentný účet.

Do volieb o najvyššiu politickú funkciu sa prihlásilo 15 kandidátov, dvaja z nich odstúpili ešte pred prvým kolom hlasovania. Pred piatimi rokmi sa v prvom kole prezidentských volieb o hlasy voličov uchádzalo 14 kandidátov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.