Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.04.2019, 11:30

Aké najväčšie problémy rezonujú na trhu eventov? Opýtali sme sa tých najpovolanejších

Aké najväčšie problémy rezonujú na trhu eventov? Opýtali sme sa tých najpovolanejších

Eventové agentúry majú za sebou ďalší dynamický rok. Veľa času a síl im zobrali legislatívne zmeny, najmä úprava paragrafu 65 v zákone o DPH, ale aj prísnejšie pravidlá v GDPR. A tiež netransparentné tendre, nedostatok kvalitných ľudí či tlak na ceny. Ako však zhodnotil prezident BTL komunikačnej asociácie Tomáš Ručkay, „eventová branža nie je v ničom iná ako celkový marketingový trh, a tak aj problémy sú veľmi podobné“. Aké sú to? Opýtali sme sa eventových agentúr, aké najvýznamnejšie problémy rezonujú v ich branži.  

Keď sa tendrovanie vymkne z rúk

Zdroj: Best Shot
Viera Rezníčková
konateľka a spolumajiteľka,
Best Shot

Myslím, že na tejto našej malej lokálnej úrovni sú problémy každoročne rovnaké: neúmerný tlak na ceny, rýchlejšie timingy, nedostatočné klientske zadania, občas netransparentné tendre... Tiež sa nám zdá, že pri niektorých klientoch sa tendrovanie tak trochu vymklo z rúk. Či je to oslovovanie zbytočne veľkého počtu agentúr (stretli sme sa už aj s prípadom, kde ich bolo 14), alebo tendrovanie drobných služieb, pri ktorých je odmena agentúry takmer rovnaká, ako interné náklady vložené do vypracovania zadania. Je to kontraproduktívne.

Zamestnanci vs. freelanceri

Zdroj: Brand Advertising
Andrea Skočeková
výkonná riaditeľka a majiteľka,
Brand Advertising

Pre mňa sú zásadné 4 témy: úprava paragrafu 65 zákona o DPH (zasvätení vedia, o čom hovorím); GDPR – v tejto „no waste“ dobe sme vyprodukovali toľko nezmyselného papierového odpadu ako nikdy predtým; zamestnanci vs. freelanceri, moja top téma roku 2018; mindfulness alebo ako nevyhorieť, to je moja osobná téma.

Nedostatok informácií od zadávateľa

Zdroj: Bubble production house
Rastislav Matys
Executive Director, Bubble production house

Asi ako vo väčšine eventových agentúr sú to tendre. Veľa spoločností vyhodí verejné súťaže na zorganizovanie rôznych akcií, ktoré nie sú konkrétne stanovené s minimálnymi informáciami. Tým sa nie vždy dá jednoznačne určiť, o čo má klient záujem, a realizácia programu či naše kreatívne myslenie je o to sťažené.

Eventy na kreatívnej súťaži Zlatý klinec

Zdroj: Creative PRO
Štefan Kozák
Managing Director
CREATIVE PRO

Vnímanie pridanej hodnoty eventových agentúr a naša aktuálna snaha o transparentnejšiu cenotvorbu event & live comm agentúr v SR. Je „Freemium“ nové „Premium“? SOZA a zmeny v legislatíve (zákon o DPH, paragraf 65). Mentálne ako branža stále bojujeme s vnímaním kategórie eventov v rámci súťaže Zlatý Klinec.

Odmeňovanie eventových agentúr

Zdroj: ELCOP Bratislava
Eva Ličková
konateľka a riaditeľka,
ELCOP Bratislava

Stále zostáva aktuálna otázka férového tendra. Eskaluje problematika odmeňovania eventových agentúr, táto situácia je odrazom nedostatočného rešpektu k celej eventovej brandži a jej odbornosti. Minulý rok došlo k legislatívnym zmenám v oblasti DPH, ktoré sa dotýkajú eventových agentúr a značne im, ale aj klientom, komplikujú život. A potrápili nás aj GDPR, ktoré sú v oblasti plánovania a realizácie eventov špecifické a ešte chvíľu potrvá, kým sa „voda vyčíri“ a všetko sa utrasie.

Kvalitní dodávatelia

Zdroj: E-Motion
Katarína Hulíková
Partner
E-Motion

Nedostatok ľudských zdrojov a kvalitných dodávateľov.

Eventové priestory

Zdroj: INSTITUTE OF PROMOTION
Michal Svarinský
konateľ,
INSTITUTE OF PROMOTION

Nedostatok eventových priestorov, odmeňovanie agentúr, nerešpektovanie zo strany klienta, že ideové návrhy agentúry sú jej duševným majetkom.

Nedostatok ľudských zdrojov

Zdroj: archív Stratégií
Tomáš Ručkay
Managing Director
LEOPARD Production

Eventová branža nie je v ničom iná ako celkový marketingový trh a tak aj problémy sú veľmi podobné. To, čo aktuálne vnímam ako jeden z najväčších problémov, sú ľudské zdroje, ktorých je na dnešnom trhu nesmierne málo a zároveň ich kvalita úplne nezodpovedá požiadavkám na „hotových ľudí“, ktorých by sme vedeli okamžite implementovať do firmy. Je to dlhodobý problém všetkých eventoviek, a my sa snažíme s ním bojovať tým, že si ľudí od začiatku vychovávame sami, čo je však náročnejšia a dlhšia cesta.

Rozpočet vs. kreativita

Zdroj: MERTEL RG SLOVENSKÁ REPUBLIKA
Lukáš Jesenský
Co-Founder
MERTEL RG SLOVENSKÁ REPUBLIKA

Prílišná cenová vojna medzi agentúrami a tlak klienta na rozpočty odsúva v niektorých prípadoch kreativitu na druhú koľaj a zabraňuje prinášať na Slovensko zaujímavé riešenia.

Ekologická stopa eventu

Zdroj: MT AGENCY
Jozef Magát
CEO
MT AGENCY

Jeden z najväčších problémov dnešných eventov badať až po ich skončení. Hoci podujatie splnilo svoj účel, hostia sa výborne zabavili a klient je nadmieru spokojný, máloktorá agentúra reflektuje na ekologickú stopu svojich eventov. To sa týka použitia jednorazových produktov, ale aj čistiacich prostriedkov či prebytkov z cateringu. Veríme, že v 21. storočí je povinnosťou nás všetkých chrániť prostredie, v ktorom žijeme a pracujeme.

Klientske rozpočty

Zdroj: PS
Martin Královič
Founder & Head of Production
PS:Events

Najväčšie problémy by sme mohli z našich skúseností rozdeliť do dvoch kategórií. Prvou sú dlhoročné problémy, ako napríklad chápanie či skôr nechápanie agentúrnych hodín a agentúrnej provízie v rozpočtoch zo strany klienta. Druhou kategóriou sú priebežne vznikajúce problémy, ktorými sú momentálne napríklad nové vzorce vo výpočtoch licenčných poplatkov pre SOZA alebo „obľúbený“ paragraf č. 65 zákona o DPH.

Nerealizované zadania

Zdroj: SpicyBrown
Pavol Sirotný
CEO agentúry
SpicyBrown

Aj v tomto roku narážame na zadania, ktorým venujeme veľa času a kreatívy a nakoniec sa klient rozhodne nezadať event agentúre, organizuje ho interne a inšpiruje sa agentúrnym vypracovaním. Plus stále pretrváva problém zmenšovania rozpočtov so želaním rovnakého výsledku.

Nové nastavenie cenotvorby

Zdroj: Wondericon
Milan Kováčik
CEO & Idea hunter
Wondericon

Naše vnímanie trhu nie je také, že sa stretávame s problémami. My svet eventov, v ktorom fungujeme, vnímame ako exaktné informácie, ktoré potrebujeme na to, aby sme pre klienta pripravili ponuku, ktorá naplní jeho očakávania a stanovené ciele. Horúcou témou v našej brandži je však tvorba nového rozpočtovania práce eventovej agentúry.

Viac o novinkách a top projektoch eventových agentúr si môžete prečítať v prílohe EVENTY 2019, ktorá vyšla v marcovom vydaní magazínu Stratégie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.