archív
StoryEditor

Nižšia cena pri nákupe v eshope už nie je žiadna devíza. Čo dnes platí na zákazníka v online?

03.06.2019, 11:51
Aj o tom sa bude hovoriť na konferencii Ako budovať úspešný eshop, sľubuje jej gestor Peter Papan z Asociácie eshopov.

Jedným z najväčších zamestnávateľov na Slovensku je online obchod. Aj to je dôvod, prečo sa v tomto roku bude konať už druhý ročník konferencie  Ako budovať úspešný eshop - zameranej na malé a stredné eshopy, s cieľom podporiť ich rozvoj. Konferencia sa bude konať už 13. júna v hoteli Panorama Resort na Štrbskom plese. O téme konferencie, aj situácii v online predaji produktov, sme sa porozprávali s jej odborným garantom Petrom Papanom z Asociácie eshopov.

Aká bude hlavná téma konferencie: Ako budovať úspešný eshop?

Hlavnou témou stále ostáva založenie a prevádzkovanie eshopu od A po Z. Existujú desiatky vzdelávacích inštitúcií, ktoré ponúkajú rôzne IT školenia, ale nikto neposkytuje ucelený návod „ako na to“. Na našich konferenciách sa snažíme začínajúcim, malým a stredným on-line podnikateľom ukázať, ktoré kroky sú najdôležitejšie - od výberu domény až po expanziu do zahraničia.

Vo všeobecnosti  doba dnes praje nákupom v online. Minulý rok bol pre e-shopy rekordný, Slováci minuli takmer 1,13 miliardy. Ako vidíte tento trend v tomto roku? Kam by sa to číslo malo uberať?

Dnešná doba praje nákupom online viac ako inokedy predtým. Do istej miery je to aj vďaka 100 percentnému pokrytiu územia a rýchlosti internetu, vzdelanostnou úrovňou a s tým spojenou väčšou dôverou kupujúcich k online nákupom a online platbám, legislatívnou ochranou práv online kupujúcich, prechodom k nákupom cez mobil. Na druhej strane je tu neustály nárast počtu eshopov. Tržby v online obchode sa každý rok zvyšujú približne 15 percent.  Trendom je, že takzvané kamenné obchody už prestali bojovať proti eshopom, ale budujú si svoj vlastný online obchod. Do popredia sa dostáva aj B2B obchod. Prečo by sme si stavebná firma nekupovala aj klince priamo od výrobcu cez jeho eshop? V Českej republike už dnes tržby B2B dosahujú 70 percent tržieb B2C a nárast pokračuje.

Dá sa dnes percentuálne povedať, koľko nákupov tvorí online obchod a koľko kamenný obchod?

Je predpoklad, že do roku 2021 by mali tržby online nákupov na Slovensku prekročiť 10 percent všetkých maloobchodných tržieb. V Českej republike sa blížia k 12 percentám. Tržby B2B na Slovensku zatiaľ nie sú štatisticky podchytené. Štatistické sledovanie sťažuje aj relatívne nový pojem – multikanálové nakupovanie. Eshop aj kamenná predajňa v jednom vlastníctve.Vyberiem si na eshope, potom si tovar vyzdvihnem a zaplatím na kamennej predajni.

Ktoré segmenty majú online najväčší úspech?

Je to samozrejme aj sezónna záležitosť. Napríklad vianočným nákupom jednoznačne dominujú lego stavebnice, mobilné telefóny a dámske parfémy. Veľký vplyv má aj technologický pokrok a z toho vyplývajúce nové potreby kupujúcich. Napríklad fitness náramky minulý rok zaznamenali nárast skoro 140 percent, takzvané múdre hodinky skoro 190 percent. Aj politika výrazne ovplyvňuje online predaj. Dotácie na úsporu energií spôsobili nárast online predaja kotlov skoro o 240 percent. Ak mám hovoriť vo všeobecnosti, tak najväčší skok urobilo jedlo a nápoje, potom kozmetika a zdravie. Najsilnejšou kategóriou je stále elektronika, stúpajúci trend si udržuje móda, kozmetika a aj erotické tovary.  

Aká reklama pomáha v súčasnosti e-shopom najviac?

Reklama je samozrejme v podstatnej miere závislá od peňazí. Asociácia eshopov registruje hlavne  malé a stredné eshopy. Tieto by mali vo väčšej miere využívať personalizáciu. Ecommerce na rozdiel od kamenných predajní disponuje obrovským množstvom rôznych dát. Dobre poznať toho „svojho“ zákazníka, poskytnúť mu to, čo hľadá a potrebuje môže byť veľkou konkurenčnou výhodou oproti veľkým hráčom. Nezabúdal by som ani na SEO, aj keď podľa časti odborníkov stráca svoj význam. Organické, alebo prirodzené vyhľadávanie je stále in. Viac ako 30 percent priamych návštev eshopov ide z vyhľadávačov. Samozrejme, venovať sa treba aj novým trendom, ktoré nestoja skoro nič, len trochu času. Ako napríklad Feed Image Editor a to nielen pri práci na Facebooku alebo DSA (dynamické) kampane v Googli, natívna reklama a podobne.

Koľko úspechu eshopu je optimalizácia, koľko znalosť značky?

Ja by som to takto nedefinoval. Je to asi o správnom, ale aj logickom poradí. Nemôžem začať budovať značku bez predchádzajúcej optimalizácie eshopu alebo webu. A potom, aj keď je už moja značka na trhu, musím ju samozrejme presadzovať aj inými kanálmi. Ale, keď si nebudem dávať pozor na optimalizáciu, bude ma to stáť oveľa viac.

Do akej miery dokáž pomôcť eshopu natívna reklama?

Podľa mňa je to najperspektívnejšia forma reklamy. Nenútenou formou vzbudzuje záujem a keď si chceme niečo kúpiť, obvykle si spomenieme, kde sme to videli, čítali... Odhady hovoria, že v roku 2021 bude tvoriť viac ako 70 percent všetkých výdavkov na reklamu. Význam natívnej reklamy podporuje aj čoraz väčšie používanie blokovania online reklamy, napríklad AdBlocker alebo iné systémy.

Akou veľkou konkurenciou pre lokálne eshopy sú služby typu Amazon, eBay a podobne?

Ak to berieme tak, že lokálny eshop nie je na strednom Slovensku, ale je to eshop pôsobiaci na jednotnom trhu Európskej únie (ináč sa to porovnávať ani nedá), tak si treba uvedomiť, že celkový objem retailových tržieb Amazonu predstavuje skoro 50 percent tržieb v USD. Viac ako 55 percent Američanov použije na prvé vyhľadávanie Amazon. V oblasti online reklamy je Amazon globálnym hráčom číslo tri, hneď za Facebookom a Googlom. Takže mierne ironicky povedané – aj zvyšných 50 percent trhu je dosť dobrý balík.

Čo bude najväčšou výzvou pre majiteľov eshopov v tomto roku?

Tie časy, keď jedinou výhodou, ktorú nákup na eshope ponúkal, bola nižšia cena, sú nenávratne preč. Eshopy musia ku svojim zákazníkom pristupovať individuálne, musia sa snažiť odhadnúť a poznať ich nákupné potreby a zvyklosti. Veľkou výhodou je tovar na sklade, zjednodušenie online platieb cestou integrácie platobných riešení, krátka -  skoro okamžitá doba dodania, možnosť multikanálového nakupovania. Budú sa viac musieť venovať B2B nákupcom, postupne sa bude stierať pomyselná hranica medzi B2C a B2B nákupom. Ďalším trendom bude a už je virtuálna realita – vizualizácia nakupovaných produktov priamo v domácnostiach kupujúcich, hlasové vyhľadávanie, vyhľadávanie podľa obrázkov a podobne.

 Témy, ktoré prinesie konferencia Ako budovať úspešný eshop :

  •  Neviditeľná tvár eshopu - webhosting
  •  Inovantívne prvky v e-commerce oblasti
  • Praktický pohľad na platobné brány
  • Ako vďaka automatizácii procesov ušetriť viac ako 10 000 eur ročne
  • Affiliate marketing ako potrebná časť marketingového mixu alebo Ako úspešne rozbehnúť kampaň v affiliate marketingu
  • Budovánie brandu ako zbytočný náklad? Alebo nevyhnutnosť!
  • Logistika pre úspešné eshopy
  • Prečo investovať do kvality obsahu a budovať brand v dobe pépécéčiek?
  •  Vyššia miera konverzií pomocou zvýšenia dôvery návštevníkov webu
  • Viete čo všetko vás čaká pri expanzii s eshopom do zahraničia?
  •  Umelá Inteligencia v Marketing Automation
  • GDPR pre online obchod – čo ukázala prax

Ak vás zaujali témy, zaregistrovať sa môžete tu. Uvidíme sa 13. júna v hoteli Panorama resort na Štrbskom plese.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 11:27