StoryEditor

Podcasty. Ako využiť nový buzz v mediálnom svete vo svoj prospech?

Aj o tom, že podcasty stále nenarazili na strop popularity.

O podcastoch, ktoré sa stali novým buzzwordom v mediálnom svete, vznikol už nejeden článok. Ponuka a našťastie i záujem o tento formát neustále rastie aj na Slovensku, no ešte nejaký čas potrvá, kým sa podcasty v našej krajine stanú plnohodnotnou alternatívou k tradičnejšiemu rádiu.

Ako ukázal LivePanel, špeciálny prieskum agentúry GroupM uskutočnený na vzorke 3000+ ľudí, podcasty na Slovensku aspoň raz týždenne počúva niečo vyše desať percent bežnej online populácie. Väčší záujem si podcasty získali u ľudí z mediálneho a reklamného sveta. Prieskum, ktorý sme realizovali na prelome rokov 2018/2019, prezradil, že podcastom aspoň raz týždenne venuje pozornosť tretina „mediálnikov“ a zadávateľov reklamy.

Wavemaker

Z globálneho hľadiska treba pritom uviesť, že záujem o podcasty je ďaleko vyšší. Napríklad Spotify predpokladá, že časom viac ako 20 percent percent konzumovaného audio obsahu na tejto platforme bude non-music. To, že Spotify berie podcasty vážne, dokazuje aj ich nedávna akvizícia produkčnej firmy Gimlet Media.

S narastajúcim záujmom sa portfólio podcastov od slovenských tvorcov neustále rozširuje, pričom záber tém, ktorým sa podcasty venujú je taktiež čoraz väčší. Na výber máme zaujímavé množstvo obsahu - od denných správ po podcasty technologických, ekonomických, vedeckých a v neposlednom rade marketingových zameraní.

Ako to môžu využiť značky vo svoj prospech?

Samozrejme, tam kde je publikum, vzniká príležitosť pre značky osloviť potenciálnych zákazníkov. Ak ešte niekto váha s využitím podcastov a uvádza argument, že stále nemajú dostatočnú pozornosť ľudí, bolo by to možno krátkozraké. Podcasty stále nenarazili na strop popularity, pretože tá neustále rastie.

Navyše počúvanie podcastov je vo veľkej miere voľba poslucháčov. Pri ich počúvaní sú minimálne pri jeho začiatku aktívnejší a sústredenejší, a tak na rozdiel od pasívneho počúvania hudby, existuje väčšia šanca, že reklamný odkaz neprepočujú. S jednoduchšou merateľnosťou dopočúvania podcastov si zároveň budete istejší v počte vypočutí vášho odkazu.

Možnosti ako zaujať cieľovú skupinu prostredníctvom tohto formátu je skutočne mnoho. Záleží len na vašej kreativite a priestore, ktorý vám poskytnú tvorcovia podcastu.

 Jednou z prvých možností je využitie sponzoringu. Obrandujte jednotlivé diely podcastov messagom: „...diel tohto podcastu Vám prináša...“.

Využívate klasickú rádio reklamu so spotom? Využite teda tieto audio spoty aj v digitálnych podcastoch.

Požiadajte tvorcov, aby vytvorili špeciálny diel, ktorý bude patriť len vám. Prineste poslucháčom pridanú hodnotu a zároveň natívne implementujte svoj produkt alebo službu. Napríklad SME aktuálne prináša v spolupráci so stanicou HBO celú sériu podcastov venujúcich sa seriálu Hra o tróny.

Potrebujete odpromovať novú službu alebo produkt? Vyhľadajte teda podcast, v ktorom sa venujú podobnej tematike. Jeho tvorcovia môžu pomocou recenzie odkomunikovať benefity produktu alebo moderátori vyspovedať vášho vlastného odborníka.

Chcete podporiť inštaláciu svojej aplikácie alebo zakúpenie balíka služieb? Ponúknite v podcaste limitovaný promo kód.

Podcasty môžete pritom vytvárať aj vy sami. Pozvite zaujímavých hostí, ktorí môžu odkomunikovať svoj úspešný príbeh. Prineste užívateľom pridanú hodnotu vo forme rád a návodov v spojitosti s vašim produktom alebo službou.

Ak si vravíte, že podobným spôsobom môžete pracovať aj s tradičnými médiami, nie ste ďaleko od pravdy. Na druhej strane podcast je zatiaľ jediný formát umožňujúci zasiahnuť platiacich používateľov Spotify, keďže týmto sa klasické audio spoty neprehrávajú, ale reklamy v podcastoch áno. Plus ešte stále môžete byť medzi prvými, čo využijú zásah prostredníctvom podcastov.

Plánované digitálne audio kampane

S presunom poslucháčov do digitálneho priestoru nesúvisí len vznik a nárast podcastov. Odklon od klasického prijímania audio obsahu otvoril otázky, či zmena správania sa poslucháčov neprinesie lepšie možnosti, ako cieliť a zefektívniť audio reklamu.

Odpoveďou na tieto otázky je Xaxis Audio z dielne GroupM, ktorý ako jediná platforma na Slovensku umožňuje cieliť audio spoty v digitálnom vysielaní partnerských slovenských rádií, na streamovacích platformách ako Spotify či Deezer, a prirodzene i v podcastoch.

Budúcnosť je vo zvuku

Vďaka podcastom, programatickému nákupu audia a hlasovým asistentom, ktorí na Slovensku ešte nemali šancu preraziť, získava zvuk a hlas čoraz väčšie postavenie v mediálno-reklamnom svete. Stáva sa alternatívou k vizuálnemu svetu, ktorý začína narážať na svoje limity. Bannerová slepota či vizuálny smog sú často skloňované témy. Rozdelenie komunikačných tokov do ďalšej dimenzie sa zdá ako východisko k týmto problémom.

Aj pri podcastoch však musia značky myslieť na to, ako sa odlíšiť a upútať pozornosť poslucháča vo chvíli, keď podcast predelí ich reklamná správa.

Šikovne sa tomu nedávno postavil napríklad MasterCard. Ten predstavil systém zvukov, ktoré budú jeho zákazníci počuť vždy pri stretnutí s touto značkou. Po dostatočnom zoznámení sa s týmito zvukmi bude brand ľahko rozpoznateľný v audio priestore.

K brandom na Slovensku, ktoré majú veľmi dobre našliapnuté v danej oblasti, patrí napríklad Telekom. Jeho typická päťtónová zvučka je rozpoznateľná úplne každému, a tak sa ani vo svete podcastov nemusí stratiť.

Ako ste na tom so zvukovým brandingom vy?

Pozn.: Tento článok pôvodne vyšiel v newslettri Coffee Break by Wavemaker agentúry Wavemaker Slovakia.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 00:24