Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
05.06.2019, 08:26

Google čelí kvôli online reklame ďalším sťažnostiam

Hrozí mu pokuta do výšky štyroch percent globálnych príjmov.

Google čelí kvôli online reklame ďalším sťažnostiam
Zdroj: archív

Americká internetová spoločnosť Google možno bude v Európe čeliť ďalšiemu vyšetrovaniu kvôli nakladaniu s osobnými údajmi za účelom reklamy. Kvôli cielenej online reklame na ňu u svojich národných regulátorov podali sťažnosť ochrancovia ľudských práv z Francúzska, Nemecka a ďalších siedmich krajín Európskej únie vrátane Slovenskej republiky. Informovala o tom agentúra Reuters.

Sťažnosť stojí na rovnakých základoch ako prípad, ktorý v máji začala vyšetrovať írska komisia pre ochranu dát DPC. Tá skúma podnet webového prehliadača Brave, či Google neporušuje zákon na ochranu súkromia svojim nezodpovedným zaobchádzaním s osobnými údajmi používateľov. Brave upozornil, že keď konkrétny človek navštívi internetové stránky Googlu a niektorých ďalších firiem, tak sa jeho osobné údaje, ktoré popisujú jeho charakteristiku aj jeho pohyb po internete, kvôli ponuke cielenej reklamy prenášajú desiatkam až stovkám firiem, bez toho, aby to dotyčný vedel.

Novú sťažnosť na Google budú musieť riešiť regulátori v Nemecku, Francúzsku, Belgicku, Bulharsku, Estónsku, Maďarsku, Taliansku, Slovinsku a Česku, uviedlo združenie Liberties, ktoré je sieťou európskych organizácií pôsobiacich v oblasti ľudských a digitálnych práv.

Google sa k informácii o podaní sťažnosti doteraz nevyjadril.

"Systém predaja reklamy RTB možno poskytuje osobné údaje používateľov stovkám či tisíckam spoločností. Táto metóda reklamy jednoznačne porušuje európsky zákon o ochrane osobných údajov (GDPR)," uviedla zástupkyňa združenia Liberties Eva Simonová.

RTB (real-time-bidding) je model predaja online reklamy cielené na požadované publikum. Ide o automatizovaný aukčný systém, kedy poskytovatelia ponúkajú inzerentom možnosť reklamy v reálnom čase pre konkrétneho používateľa, ktorý práve navštívil ich stránky.

Európske nariadenie o osobných údajoch, známej pod skratkou GDPR, má pomôcť hájiť práva občanov EÚ proti zneužívaniu ich dát. Týka sa verejných inštitúcií, firiem a samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré evidujú svojich zamestnancov, členov, zákazníkov alebo priaznivcov. Nariadenie zaviedlo právo na vymazanie či prenos poskytnutých údajov aj kontrolu ich využitia.

Podľa nariadenia môžu regulátori udeliť za porušenie GDPR pokutu až do výšky štyroch percent globálnych príjmov firmy alebo 20 miliónov eur, podľa toho, ktorá hodnota je vyššia, uviedla agentúra Reuters.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.