Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.07.2019, 12:45

Amazon začínal v garáži. Teraz je najväčším internetovým obchodom sveta

Jeho zakladateľ Jeff Bezos je vďaka úspechu svojej firmy najbohatším človekom sveta.

Amazon začínal v garáži. Teraz je najväčším internetovým obchodom sveta
Zdroj: Reuters

Spolu s firmami Google, Apple, Facebook a Microsoft patrí k tzv. "veľkej päťke" technologických firiem sveta. Americký koncern Amazon je najväčším internetovým obchodom na svete, pôsobí aj na Slovensku. V roku 2017 otvoril svoje nové logistické centrum v Seredi, kde vytvoril viac ako 1000 pracovných miest.

Po celom svete firma zamestnáva vyše 640-tisíc ľudí. Jeho zakladateľom a generálnym riaditeľom je Jeff Bezos, ktorý je vďaka úspechu svojej firmy najbohatším človekom sveta. Tento rok v júni preskočil po 12 rokoch Apple a Google a s ohodnotením 315,5 miliardy dolárov sa stal najhodnotnejšou značkou sveta.

​Predchodca Amazonu, ktorý stavia najmä na elektronickom obchode, technológii cloudov, streamingu alebo umelej inteligencii, bol založený pred 25 rokmi, 5. júla 1994.

Amazon vlani zvýšil tržby o 31 percent na 232,9 miliardy dolárov a zisk sa zvýšil na 10,1 miliardy dolárov z troch miliárd USD o rok skôr. Trhová hodnota Amazonu dosiahla vlani jeden bilión dolárov a spoločnosť je podľa trhovej kapitalizácie najväčšou firmou sveta.

Za úspechom firmy stoja stúpajúce zisky internetového predaja či presun počítačových operácií firiem k technológii cloud, ktorá poskytuje spoločnostiam softvér a dáta zo vzdialených serverov a databáz (v tejto oblasti má popredné postavenie na trhu práve dcérska spoločnosť Amazon Web Services).

Vytrvalá je aj expanzia Amazonu do ďalších technologických oblastí, obchodov s potravinami či lieky alebo v distribúcii videoobsahu, kde ponukou filmov a seriálov konkuruje Netflix aj televíznym spoločnostiam.

Amazon vyrába napríklad aj chytré reproduktory Echo, ktoré využívajú hlasovú asistenčnú službu Alexa, v roku 2017 začal službu doručovania balíčkov Amazon Key a spustil hudobnú streamovacie službu Music Unlimited, ktorá za poplatok umožňuje neobmedzené prehrávanie 40 miliónov skladieb. Úspešná je aj platená videotéka filmov online Amazon Prime.

Vlani otvoril pre verejnosť svoj obchod budúcnosti Amazon Go. Obchod nemá žiadne pokladnice, je vybavený kamerami a senzormi, ktoré sledujú, čo si kupujúci vezme z políc a čo vráti späť. Útrata je potom strhnutá z účtu zákazníka po odchode z obchodu. Firma vyrába tiež čítačky či Drone, vstúpila aj na trh logistických služieb.

Zdroj: Amazon Go

​​Keď si Jeff Bezos 5. júla 1994 registroval spoločnosť Cadabra, mal v pláne z nej vybudovať významné internetové kníhkupectvo. Ešte než firma v lete nasledujúceho roka spustila svoj web, prešla si zmenou názvu na Amazon.com. Pomenovanie podľa juhoamerického veľtoku údajne vyjadrovalo Bezosovu ambíciu stať sa najväčším internetovým kníhkupectvom.

Amazon, ktorý spočiatku sídlil v garáži Bezosovho domu, spustil predaj kníh cez internet v júli 1995. Za prvý mesiac získal objednávky od zákazníkov zo všetkých 50 štátov USA a navyše aj z 45 ďalších krajín, čo nebol na začínajúcu firmu zlý výsledok. Zásielky vozil Bezos na poštu osobne, pričom podľa svojich slov dúfal, že si jedného dňa bude môcť dovoliť vysokozdvižný vozík. Jeho želanie bolo viac ako splnené.

Ako od polovice 90. rokov prudko rástol počet ľudí pripojených na internet, začal prekvitať aj Amazon. Na ilustráciu: v roku 1996 vykázala firma tržby vo výške 15,7 milióna dolárov, aby hneď budúci rok tento ukazovateľ vyskočil na hodnotu skoro 148 miliónov. Okrem rastúceho počtu užívateľov internetu prispelo k zvýšeniu obratu firmy aj rozšírenie sortimentu, takže dnes je možné na Amazonu zohnať elektroniku, diely na autá, bižutériu, víno a mnoho ďalšieho.

Po prasknutí dotcomovej bubliny v roku 2001 sa Amazon v nasledujúcich rokoch vybral aj smerom k technologickej spoločnosti. V roku 2006 vstúpil na pole takzvaného cloud computingu, o rok neskôr predstavil Amazon prvú generáciu svojej čítačky elektronických kníh Kindle, ktorá strhla prakticky celosvetovú lavínu záujmu o knihy v digitalizovanej podobe.

Medzi rokmi 2004 a 2011 dosiahol Amazon celkový čistý zisk takmer päť miliárd dolárov a počas obdobia 2013-2017 zvýšil celkové tržby zo 74,5 miliardy na 178 miliárd dolárov, teda asi 2,4-krát.

Okrem ústredia v americkom Seattli má firma pobočky vo viac ako 130 lokalitách po celom svete.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.