Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
16.08.2019, 16:00

Chceme patriť medzi najpopulárnejšie športy, hovoria zakladatelia Oktagon MMA

Pavol Neruda a Ondřej Novotný vybudovali za tri roky z česko-slovenskej organizácie Oktagon MMA marketingový fenomén.

Chceme patriť medzi najpopulárnejšie športy, hovoria zakladatelia Oktagon MMA
Zdroj: Zakladatelia organizácie Oktagon MMA Pavol Neruda a Ondřej Novotný

Z MMA (Mixed Martial Arts, v preklade zmiešané bojové umenia) sa stal za posledné roky celosvetový fenomén. Donedávna šport na okraji mediálneho záujmu zažíva v súčasnosti boom a je jedným z najrýchlejšie rastúcich športov a najmä biznisov u nás.

​Najväčšiu česko-slovenskú organizáciu Oktagon MMA založili a vlastnia Slovák Pavol Neruda a Čech Ondřej Novotný. V roku 2016 mal ich prvý turnaj Oktagon návštevnosť okolo dvetisíc divákov, minulý rok prišlo do pražskej O2 Arény 10 500 divákov a tento rok v novembri plánujú na zápas storočia predať vyše 19 000 vstupeniek.

Za tri roky vybudovali z Oktagonu MMA marketingový fenomén. Tržby ich spoločnosti Neruda Production, ktorá zastrešuje organizáciu Oktagon MMA, vzrástli z pár tisíc eur v roku 2015 na takmer 740-tisíc eur v minulom roku. O ďalších plánoch a cieľoch hovorí jeden zo zakladateľov a majiteľov Pavol Neruda.

Zdroj: Zakladatelia organizácie Oktagon MMA Pavol Neruda a Ondřej Novotný

Čo vás motivovalo založiť česko-slovenskú organizáciu Oktagon MMA?
Najväčšou motiváciou bolo zbúrať mýty, ktoré panovali o tomto športe. Cieľom bolo ukázať širokej verejnosti, že MMA zápasníci nie sú násilníci. Práve naopak, sú to veľmi sympatickí mladí ľudia, ktorí si kladú neskutočne vysoké ciele, no v prvom rade sú to špičkoví atléti. Druhou motiváciou bolo ukázať ľuďom MMA – tento úžasný fascinujúci šport. Taký jedinečný oproti ostatným...

V čom?
Zápasník MMA totiž musí byť maximálne pripravený. Fyzicky musí byť na úrovni atlétov, technicky musí doslova vynikať takmer vo všetkých bojových športoch súčasne (judo, box, zápasenie, thajský box, jiu-jitsu...) a psychicky musí zvládnuť, že sa bude biť, dostávať a rozdávať údery. MMA sa asi najviac podobá skutočnému fyzickému boju.

Prečo je to zaujímavé pre divákov?
Najzaujímavejšie na tomto športe a našej šou sú extrémne nároky kladené na jednotlivca. Snažíme sa priblížiť divákom, prečo sa mladý človek, športovec rozhodol robiť taký náročný šport, čo ho k tomu vedie. Ako zvláda svoju prípravu, čo na to jeho hlava a okolie. Čo všetko absolvuje, aby sa raz za tri mesiace mohol postaviť do klietky v najťažšom bojovom športe na svete a mohol zas a znova čeliť najťažšej výzve svojho života – bojovať podľa pravidiel MMA, a keď všetko urobí správne, tak aj zvíťazí.

Ako sa vyvíjala návštevnosť turnajov od vašich začiatkov po súčasný boom?
Prvý turnaj Oktagon 1 v roku 2016 na pražskej Královke mal návštevnosť okolo 2 000 divákov. Nasledovali ďalšie turnaje, keď sa nám na Oktagone 4 v Hant Aréne (v roku 2017) podarilo prvýkrát vypredať halu do posledného miesta. To bolo okolo 4 800 divákov. Pokračovali sme skvelým rokom 2018, keď sa na Oktagon 10 prišlo pozrieť do pražskej O2 Arény 10 500 divákov. A tento rok by sme chceli v tejto hale predať viac ako 19 000 vstupeniek na Zápas storočia Végh – Vémola.

Zdroj: Oktagon 12 vypredal Zimný štadión Ondreja Nepelu v Bratislave

Aké značky alebo segmenty trhu primárne oslovujete na spoluprácu a sponzoring?
Od začiatku bolo naším cieľom stať sa zábavou pre celú rodinu. Pre mužov, ženy a mladých. Nielen štatistiky z našich sociálnych sietí, ale aj diváci na podujatiach Oktagonu sú dôkazom, že sa nám to podarilo. Preto sa nesústreďujeme na žiadny konkrétny segment. Máme partnerov z viacerých oblastí. Či už sú to automobilky (KIA), pivovary (Krušovice, Singha), spotrebná elektronika (Xiaomi), stávkovanie (Fortuna, Tipsport), zdravá výživa (Fit4You, Yeme), zábava (RebuyStars), médiá (Europa 2, Funradio, BigMedia, Sport.sk, Pluska, Blesk), káva (Moak Coffee), energy drinky (Monster Energy), vody (Perrier, Royal Water), oblečenie (Replay, Twinzz) a podobne.

To všetko sú finančné plnenia. A mediálne partnerstvá?
Tam, ako viete, to býva väčšinou formou bartra. Aj tu však máme s niektorými partnermi dohodnuté dokonca finančné plnenie, čo je veľká rarita na našom trhu.

Ktoré zo spomenutých partnerstiev je pre vás výnimočné?
Obzvlášť sme hrdí na partnerstvo s Monster Energy. Ide o silného globálneho hráča na poli energy drinkov. Ich internou politikou je, že v každom regióne podporujú len najlepších. Napríklad v motokrose len svetového šampióna a nikoho iného. V MMA podporujú len UFC, čo je svetová jednotka, a ešte nás. To, že si Monster Energy povie, že česko-slovenský Oktagon je špička na poli MMA organizácií a rozhodne sa nás finančne podporiť, je pre nás veľká česť a dobré znamenie, že sme zaujímaví aj pre veľké globálne značky. V sledovanosti sa nám už neraz podarilo prekonať priemer prenosov hokejovej aj futbalovej ligy, na sociálnych sieťach sme už dávnejšie prekonali všetky kluby a organizácie.

Zdroj: Oktagon 12

Ktoré televízie majú zakúpené vysielacie práva na prenos zápasov?
Vlastníkom práv a producentom je Neruda production. TV JOJ je koproducent a vysielateľ pre SK regióna O2 TV Sport je koproducent a vysielateľ pre CZ región. Zároveň sme práva zobchodovali pre svetové trhy a dnes sa Oktagon MMA ponúka vosvetovej distribúcii. Zatiaľ ako Live a neskôr pribudne aj ako Oktagon Magazín. Taktiež spolu s TV JOJ distribuujeme stream pre americké MMA online platformy.

A čo sa týka ďalších projektov?
Projekty X a Y vysielame len na YouTube. Dnešné online časy výborne prajú takýmto formátom a na YouTube sa im skvelo darí. Pri ženskom Projekte Y štartujeme každý diel premiérou na Pluska.sk a Blesk.cz, a až po 24 hodinách ho zverejníme na našom YouTube kanáli.

V sledovanosti sa nám už neraz podarilo prekonať priemer prenosov hokejovej aj futbalovej ligy, na sociálnych sieťach sme už dávnejšie prekonali všetky kluby a organizácie.

Na jar tohto roka ste spustili online platformu PPV (pay-per-view), kde môžu diváci za poplatok od necelých 7 eur sledovať livestream z turnaja Oktagonu. Aký je vývoj sledovanosti?
Prostredníctvom PPV bolo zatiaľ možné sledovať tri turnaje Oktagonu. Čísla rastú, no je ešte predčasné hodnotiť vývoj. Múdrejší budeme na konci roka 2019. V každom prípade PPV hodnotíme pozitívne a budeme sa aj naďalej snažiť motivovať divákov, aby využívali túto platformu.

Môžete porovnať príjem z PPV a z predaja vysielacích práv televíziám?
Myslím, že príjmy z PPV veľmi skoro prekročia predaj vysielacích práv. Určite sa tak stane už tento rok. No bez televízií to v súčasnosti nejde a sme radi, že Oktagon je čoraz obľúbenejšia televízna zábava. Napriek tomu, že PPV bude mať lepšie čísla, považujeme televízie za našich najdôležitejších partnerov.

Zdroj: Zakladatelia organizácie Oktagon MMA Ondřej Novotný a Pavol Neruda

Z Oktagonu sa stáva marketingový fenomén. Aké sú vaše ďalšie plány a ciele?
Teraz sa nachádzame v bode, keď sa snažíme úplne presadiť na domácom trhu. Chceme patriť spolu s futbalom a hokejom medzi najpopulárnejšie športy u nás. V sledovanosti sa nám už neraz podarilo prekonať priemer prenosov hokejovej aj futbalovej ligy, na sociálnych sieťach sme už dávnejšie prekonali všetky kluby a organizácie. Vďaka tomu veríme, že na to máme dobre našliapnuté. Tiež sa snažíme stabilizovať tím, aby náš rýchly rast mohol pokračovať s rovnakou dravosťou pri zachovaní produkovanej kvality. 

Máte aj zahraničné ambície?

Do budúcnosti by sme sa radi pozreli za hranice. Už teraz máme množstvo ponúk od zahraničných investorov a partnerov. Máme však vlastnú stratégiu, ako sa dostať a uspieť na zahraničných trhoch, a tá vyžaduje náročné plánovanie a prípravu. No veríme, že do jedného, dvoch rokov by sa nám to mohlo podariť.

MMA patrí medzi najtvrdšie športy na svete. Na boj využíva techniky rôznych bojových umení a štýlov, ako napríklad box, karate, jiu-jitsu či džuda. Zápasí sa v ringu v tvare osemuholníka – oktagonu, ohraničenom klietkou, ktorá slúži na ochranu zápasníkov, aby nevypadli pri boji z ringu. ​Jeden zápas má tri kolá, každé s dĺžkou 5 minút. Na bojovníkov sú kladené také extrémne nároky na fyzickú silu a kondíciu ako pri žiadnom inom kontaktnom športe, čo je pre divákov príťažlivé. V Česku a na Slovensku je najväčšou organizáciou Oktagon MMA. Zápasy MMA a Oktagon Výzvu, jedinú reality šou s profesionálnymi bojovníkmi u nás, pripravuje podľa vzoru americkej UFC.

Zdroj: Dreamstime.com

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.