Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
07.09.2019, 18:05

Zákazníci chcú nakupovať bez plastových obalov. Britské supermarkety tlačia do ich obmedzenia

Plastové obaly sú lacné. Otázkou je, či sú zákazníci ochotní priplácať za ekologickejší systém obalov.

Zákazníci chcú nakupovať bez plastových obalov. Britské supermarkety tlačia do ich obmedzenia
Zdroj: Waitrose

Nezabalená "nahá" zelenina, sypké potraviny do nádob donesených zákazníkmi... Britské supermarkety cielia na spotrebiteľov, ktorí sa stále viac starajú o životné prostredie, a súťažia v snahách o čo najväčšie obmedzenie plastových obalov, ktoré znečisťujú planétu.

Zdroj: Waitrose

"Dnes som prvýkrát nakúpila bez plastov!" raduje sa 49-ročná May Stirling. Prišla na nákup do Ramsbury, kde v lete usporiadal jeden z obchodov reťazca Waitrose predaj bez plastových obalov.

Bez plastového obalu tu bolo možné kúpiť 160 druhov ovocia a zeleniny a zákazníci mohli zavítať do kútika voľne sypaného tovaru, kde sa predávalo aj pečivo, ale tiež rozlievalo víno a pivo.

Zdroj: Waitrose

​Tieto scény sa výrazne líšia od obvyklého obrazu v britských supermarketoch, kde je všetko v plastoch: banány, avokádo, uhorky...

Desať hlavných značiek každoročne uvedie na trh 810-tisíc ton plastových obalov na jedno použitie a rozdá stámilióny plastových tašiek, uvádzajú mimovládne organizácie Greenpeace a Ekologická vyšetrovacia agentúra (Environmental Investigation Agency; EIA). Tie vo svojej správe z novembra pranierovali dopady znečistenia plastami na morskú biodiverzitu.

"Nakupovanie bez plastov je tak oslobodzujúce, znamená to, že môžeme niečo málo urobiť pre životné prostredie," usmieva sa May Stirling.

Mnoho zákazníkov je ochotných nakupovať bez plastov a niektorí dokonca žiadajú viac: vratnosť fľiaš s mliekom či so šampónmi... V obchode visí na stene zoznam niekoľko stoviek podobných návrhov.

Zdroj: Waitrose

​Reťazec Waitrose so svojimi viac než 300 obchodmi pôvodne vyhlásil predaj bez plastových obalov na jedenásť týždňov, ale rozhodol sa ho predĺžiť a rozšíriť na ďalšie tri obchody. Aby však takýto predaj mohol byť trvalý, musí byť komerčne životaschopný, pripomína hovorca reťazca James Armstrong.

Plastový pakt

Plastové obaly sú lacné. Otázkou je, či sú zákazníci za ekologickejší systém obalov ochotní priplácať. Reťazce Tesco a Asda už podpísali spoločný "plastový pakt". Zaviazali sa v ňom od roku 2025 používať len obaly recyklovateľné či také, ktoré sa v prírode rozložia. Nedávno tiež oznámili, že prestávajú používať plastové tašky na dodávky nákupov cez internet. Reťazec Morrisons sľúbil zóny bez plastov na ovocie a zeleninu v 60 obchodoch už tento rok.

Jeden z londýnskych obchodov reťazca Budgens sa chváli, že už vlani v novembri preorganizoval svoju logistiku tak, aby vylúčil plastové obaly pri 1800 zo svojich 14000 druhov tovaru. "Urobili sme to preto, aby sme iným veľkým supermarketom ukázali, že to nie je tak ťažké, ako tvrdia," hovorí jeho riaditeľ Andrew Thornton.

Obmedzenia plastov vs. plytvanie potravinami

Plasty však úplne nezmiznú. Napríklad syry sú ešte dodávané v plaste. Zamestnanci však teraz balia plátky syra do buničitého filmu na báze trstiny. Niekoľko metrov od stánku so syrmi si Richard Brady kupuje krabičku sushi. "Mám v ruke plast," smeje sa. "Je to tak. Moja žena má hlad! Je na supermarketoch, aby o tom rozhodli, nie na nás, nie?" hovorí.

Zdroj: Waitrose

​Podľa druhu potravín existujú rôzne možnosti obalov: papier, kartón, sklo. Plast má ale výhody ako nepriepustnosť, ktorá predlžuje životnosť, pripomína Agentúra pre potravinové normy FSA.

"Riešenie problému nie je možné ponechať na dobrej vôli supermarketov," vraví poradca z Greenpeace Sam Chetan Welsh a vyzýva vládu, aby stanovila limity pre množstvo vyrábaného a používaného plastu. Ak by supermarkety príliš obmedzili používanie plastov, mohlo by to viesť k nečakaným následkom, ako je plytvanie potravinami, dodáva.

Budgens Belsize Park však podľa svojho riaditeľa žiadne plytvanie nezaznamenal. Obchod tento rok v lete predával viac než 2300 produktov bez plastového obalu.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.